• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • WaitingInVain

I den åldern tar man väl otroligt mkt intryck av vad man ser omkring sig. Tror dagens tonåringar knappt betraktar en hårig mus som något normalt längre. Enligt någon undersökning som gjordes nyligen på landets ungdomsmottagningar, var i stort sett samtliga tjejer födda -80 eller senare som kom dit, helt renrakade.

Det är alltså norm. Och det är väl förmodligen vad en 12-åring också ser på badhuset, i gympasalen, i tidningar etc. Så det kanske inte är så konstigt.

Men visst är det väl kanske trist att man så tidigt följer strömmer.

Själv började jag också raka mig när jag var 11-12 (jag är 33 idag), då jag var tidig och också tyckte det var äckligt med håret som stack fram i grenen på baddräkten. Mina föräldrar blev jättearga när de kom på mig. Själv blev jag bara ledsen och kände mig förnedrad av deras reaktion. Det minskade inte mitt behov av att ansa mig och slippa se 'äcklig' ut.

Nu var detta föralldel på 80-talet då det var tai-modell som gällde på alla baddräkter. Nuförtiden får ju tjejer gärna ha boxers som täcker lite mer, så det kanske inte är en ursäkt.

Men jag tycker inte det är konstigt att en 12-åring trimmar/ansar/rakar sig, nej.

• Anonym
    ingra skrev 2009-06-17 21:02:14 följande:
    Jag tar inte illa vid mig. Rakar mig själv men jag började definitivt inte som 12 åring utan var betydligt äldre än så. Jag känner mig oxå fräschare och renare som rakad men skulle aldrig nånsin uppmana min 12 åring att raka av könshåret från musen. Att ha hårväxt är inget man ska skämmas över och om man  nu skulle ha en jättebuske kanske man kan klippa ner den lite isf men att ta bort allt tycker inte jag är rätt.I dagsläget är de lite svårt att raka sig när man har en jättekula framför. Min gubbe skulle jag inte sätta en rakhyvel i handen på för att raka mig... För jag vill inte råka bli skuren.//Snart 4 barns mamma
    O nej nej absolut inte uppmana dem.nä man borde inte skämmas,jag hade tyckt det varit sååå mycekt lättare om man inte kände sig "tvungen" att göra det för alla andra gjorde det.
    haha nä när jag var gravid var det samma sak,fick till sist växsa som det ville,och jag tog det jag nådde (typ inget). Men jag tänkte också tanken att ge mannen rakhyveln men nä vågade inte

Anonym skrev 2009-06-17 20:46:29 följande:
    Ursäkta att jag avviker från trådens ämne, jag vill bara erinra 15gravid om att långt ifrån alla trettonåringar är sexuellt aktiva. Kanske känns främmande för dig att det kan förhålla sig så men så är det (tack och lov!).
    jasså? dock att inte ALLA är det men måååååååånga av dem vill jag lova. tyvärr tycker man när man nu är förälder men när man är 15 så är det mer JIPPI
    MiZZMaGiKa skrev 2009-06-17 21:15:01 följande:
    HejJag är inte lastgammal, 28 år och jag kan ju tycka att raka sigf vid 12 år ganska tidigt! jag var betydligt äldre än 12 när jag började raka mig. Fast å andra sidan är ungdomaran mycket mer tidiga med allt sånt nu än på "min tid".Jag tycker nog visst att du kan tala med henne om det. Du är ju hennes mamma och tycker nog att man ska kunna prata om sånt då. Lycka till/Monica
    Jag är inte direkt lastgammal heller men tycker också att de börjar med allt mycket tidigare nu.mobiler tidigare,veckopengar mm mm (dock är det ju inte de som nestämmer det utan vi )
  • Anonym

Man är väldigt påverkbar i den åldern - både vad gäller vänner och media. Jag började också raka mig någonstans där. Det är inget konstigt. Låt henne hållas. Kanske kan du ge henne lite tips om hur man sköter hygienen utan tvål och vad symptomen för urinvägsinfektion och svampinfektion är på ett sätt så att hon känner sig trygg med att prata med dig om hon skulle drabbas av något av det.

• Anonym (M)

Du har väl inte något med hur hon väljer att se ut på underlivet att göra. Värna om hennes integritet och låt henne vara. I den åldern kan man börja intressera sig för den sexuella arenan. Det behöver inte betyda att hon är sexuellt aktiv eller att hon vill visa upp sitt underliv för någon annan. Det behöver inte heller betyda att hon inte tycker att hon är fin som hon är. Hon kanske bara provar och utforskar lite. Prata om sex och samlevnad i största allmänhet, visa att du finns där om hon har några frågor, men håll dig utanför hennes privata sfär.

• Anonym

Jag vet att jag rakade mig i underlivet då jag var 12 tyckte det var så pinsamt att det började växa en massa hår där då de flesta andra tejerna inte hade det =)

• Anonym (smart)

Är det inte en bra lösning om man är först i klassen med att ha könshår? Jag tycker bara hon är smart.

Det ideala vore ju om hon accepterades som hon var men det kan vara känsligt att vara först med såna saker. Fast om klasskompisarna redan märkt att hon har könshår och dessa sedan rakats bort så kan det ju också bli lite pinsamt.

Det bästa kanske är att prata med henne, men det är inte fel av henne att försöka lösa situationen genom att raka sig, bara innovativt. Hoppas ni kan prata om det mesta, många ungar är ju så privata, men dom uppskattar ofta att man försöker prata med dem, även om de verkar generade och sura.

• Anonym (anonym)

har inte läst alla inlägg men min första tanke var nej! Tänk om hon gör sig illa, tänker på sex osv...

Men! Jag började tänka tillbaka hur det var själv och låt henne göra det med bra produkter utan att göra en stor sak av det. Minns att jag inte ville duscha i skolan och fick jag lov blev det ett samtalsämne vem som fått hår och vilka inte.
    Sen ville inte mina föräldrar att man skulle använda rakhyvel i duschen, tror dom sa något om halkrisk... Det blev därför bara omständigt att låna/ fixa in en hyvvel i duschen...

Låt hon ta hand om sin kropp så hon trivs med den. Ämnet behöver inte ens bli känsligt utan ha bra hyvlar hemma bara...

Lycka till

• Anonym (borde ha rakat)

Själv blev jag kallad regnskogsfitta av en kille på sommarläger när jag gick in 5:an eller 6:an eftersom jag var hårig under armarna. Tur att inte alla hakade på. Minns det dock inte som att jag var så hårig att det syntes i bikinilinjen. Men det är väl inte hela världen om man inte vill visa sin omgivning sitt könshår när man har baddräkt eller håret under armarna, även om man bara är 12

• malinagirl
    Henrik33 skrev 2009-06-17 10:24:47 följande:
    Det är väl inte att lura sig själv om man nu inte gillar könshår? En kuk och en fitta är vacker. Synd att dölja den med massa hår.
    Håret finns inte utan anledning, det hjälper till att skydda mot infektioner. Så jävla vacker är inte en fitta eller kuk utan hår uuurk....man ser ju ut som barnrumpor.
  • malinagirl
    konkelbär skrev 2009-06-17 09:13:32 följande:
    Men om man är 12 år gammal och har en sådan personlighet som inte gärna pratar med andra? Måste man prata med andra om allt? När föds rättigheten till integritet och privatliv?
    När man blir myndig och betalar sina rakhyvlar själv. Det är bra att ha god kontakt med sina barn en rak och öppen kommunikation...men man är inte tvingad, man gör som man vill.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....