• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 14:39:35 följande:
    Jo, det gör den visst. Du menar alltså att det inte blir inflammerat om man vaxar istället?? Eller menar du tvärtom?Jag vet av erfarenhet hur det funkar.
    Ett sista svar.
    Hårsäckens utformning och förmåga att producera hår och hur hårets egenskaper är, dvs form, färg och tjocklek påverkas inte av rakning eller klippning.
    Om det kan bli inflamerat eller inte är en helt annan fråga. Det kan självklart bli inflamerat i båda fallen men det är skonsammare för huden runt hårstrået med vaxning där man drar ut hela hårstrået eftersom det då inte blir vassa kanter på hårstrået när det växer ut igen eller rör sig i hårkanalen.
  • vampyria2
    Anonym skrev 2009-06-18 14:28:32 följande:
    Nej nej nej. Ni vet inte ni okunniga besservissrar.
    Ehh det jag skrev berättade de på Discovery, sen får du tro/tycka vad du vill {#lang_emotions_dreamer}
    Anonym skrev 2009-06-18 14:30:21 följande:
    Man kan ju jämföra med silkepil som i längden ger glesare och tunnare hårstrån. Sedan jag började använda det på benen har mina hår blivit färre och mycket tunnare, behöver nu endast använda silkepil en gång i månaden. Tror inte att det hade blivit så om jag rakat benen...
    Vad är det för något?
  • Eufori

Jag måste säga att jag känner igen mig i det som din dotter gör. Jag började själv raka mig när jag var 11. Fick mensen första dagen i 5e klass och var först med hår där nere. Tyckte det var JÄTTEPINSAMT att vara den enda tjejen i klassen som hade hår där nere. Det är inget positivt i omklädningsrummet kan jag säga! Jag rakade av mitt hår ända tills jag såg att de andra tjejerna började "komma ikapp mig". Jag tror inte du ska se det som ett jättestort problem men du kan ju försöka fråga om varför hon rakar sig. Om det är så att hon skäms?

Tror det är bäst att inte döma utan bara stödja henne och hjälpa henne. Hon kanske vill ha en egen rakhyvel och eget rakskum? Det är ju inget fel hon gör utan försök att göra det till något naturligt, så att hon i så fall slipper att skämmas för både att hon har hår och för att hon väljer att raka bort det.

• Anonym (joni)
    Eufori skrev 2009-06-18 14:45:16 följande:
    Jag måste säga att jag känner igen mig i det som din dotter gör. Jag började själv raka mig när jag var 11. Fick mensen första dagen i 5e klass och var först med hår där nere. Tyckte det var JÄTTEPINSAMT att vara den enda tjejen i klassen som hade hår där nere. Det är inget positivt i omklädningsrummet kan jag säga! Jag rakade av mitt hår ända tills jag såg att de andra tjejerna började "komma ikapp mig". Jag tror inte du ska se det som ett jättestort problem men du kan ju försöka fråga om varför hon rakar sig. Om det är så att hon skäms? Tror det är bäst att inte döma utan bara stödja henne och hjälpa henne. Hon kanske vill ha en egen rakhyvel och eget rakskum? Det är ju inget fel hon gör utan försök att göra det till något naturligt, så att hon i så fall slipper att skämmas för både att hon har hår och för att hon väljer att raka bort det.
    precis, det kan finnas många orsaker till just att hon rakar sig och det behöver inte vara hemskheter eller sexuellt.
    smartast att på något sätt prata med henne om det, så blir nog ni båda lättade kan jag tänka.
  • Anonym

Vampyria2 skrev: Ehh det jag skrev berättade de på Discovery, sen får du tro/tycka vad du vill {#lang_emotions_dreamer}

Oooooh, de sade det på TV. Jaha då så. Ska säga det till mina hårsäckar. För allt på TV och framför allt på Discovery är ju sant.

Mbert: Har redan pratat om detta med en frisör. Man har flera olika typer av hår på kroppen. Vissa av typerna (exvis könshår men inte huvudhår) blir tjockare av rakning.

• High Heel Bitch
    Anonym skrev 2009-06-18 14:34:11 följande:
    En inflammerad hårrot kan kanske påverka håret för resten av hårets livstid? Inte så konstigt? Eller är det också en myt, att hårsäckar lätt kan bli inflammerade av rakning? Om jag KLIPPER håret på ena sidan blir ju de topparna också kapade men inte f*n blir håren grövre för det, varen utseendemässigt eller känslomässigt. Men av rakning, jo.
    Det är bara en myt att hårstråna skulle bli grövre och föröka sig bra för att man rakar sig.
  • Anonym (joni)

lägg ner den här meningslösa diskussionen, väldigt ot!!!
    sak samma om det blir tjockare eller inte, de är kanske olika från person till person!!

herregud

• MejasMammaM
    Henrik33 skrev 2009-06-18 13:51:20 följande:
    Jag rakar med mig under armarna. Så lilla du, jag vet nog.
    Då säger du ju emot dig själv alltså ?
  • Anonym (fru)
    Anonym skrev 2009-06-18 14:28:32 följande:
    Nej nej nej. Ni vet inte ni okunniga besservissrar.
    eh,vem är det som är okunnig. Håret blir inte grövre av rakning. Det bara kan upplevas så,för hårstråna blir med rakning avkapade nästan rakt,vilket gör att de blir trubbigare än de är naturligt. Hårväxten på kroppen brukar öka med åldern, har inget med rakning att göra.
  • Anonym (fru)
    Anonym skrev 2009-06-18 14:48:36 följande:
    Mbert: Har redan pratat om detta med en frisör. Man har flera olika typer av hår på kroppen. Vissa av typerna (exvis könshår men inte huvudhår) blir tjockare av rakning.
    Då undrar jag om frisören har gått ut skolan med godkända betyg eller ens varit med på anatomilektionerna..
    Jag är utbildad frisör/barberare och jag var med på mina anatomilektioner.
  • Anonym (Hårig)
    Anonym skrev 2009-06-16 22:25:37 följande:
    Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande:
    det är bara en myt att håret blir grövre om man rakar sig..
    Kanske, men på mig har det då växt ut mer... Har haft en pinsam "sträng" under naveln ca 5 cm ner och den har jag alltid tagit bort. Och nu när de växer ut och håret svart och jättetjockt. Det var det inte i början kan jag säga..
  • Lundby87

låt henne raka kanske hon är tidig med hår kanske hon är som mig tycker det är lebbigt med hår där som under armarna allt är inte sex men vist chansen finns du kan inget annat än hoppas att hon använder skydd om hon blivigt kvinna.

• Anonym (ingen fara)

Det är ingen fara. Låt henne göra det om hon nu vill, men prata med henne om det för din skull.

• Anonym

Vad har hänt med att sätta ut punkter och kommatecken..?

• malinagirl
    Kya skrev 2009-06-17 23:49:13 följande:
    hahaha, så man får inte ha ett privatliv och man får inte raka sig mellan benen innan man är arton? wow. men om man betalar rakhyvlarna själv men inte är arton? vad hindrar då? visst tycker jag att man ska ha egna, personliga hyvlar när man rakar såna där intima områden. öht tycker jag att en rakhyvel är personlig oavsett var man använder den.  det går ju inte att förbjuda en tonåring att trimma "skägget", liksom.
    Jo det går att förbjuda en 12 åring...jag anser att barn inte ska börja med raka av sitt könshår. Dumheter.. jag tro inte någon av oss flickor gjorde det i den åldern vi var i allafall 15 -16 år innan man provade för att se om man gillade det.
  • malinagirl
    Mopsan skrev 2009-06-18 01:38:17 följande:
    Nja jag har svårt att se ett underliv vara vackert oavsett behåring eller ej. Och att håret finns där av en annledning jaha du det är ju ett logiskt resonemang. Underlivet är heller inte skapat för att stängas in i trosor och dyl du skippar allt sånt också då? Blindtarmen vad har den för mening? du väcker så många frågor men jag börjar lätt.
    Denna diskussionen var begränsad till könshår på en 12 -åring och jag tänker hålla den på den nivån. Vi måste ha kläder på oss det är inte acceptabelt att gå naken i Sverige och vi fryser ihjäl. Underlivet måste skyddas på något vis annars blir det lätt infektioner och blåskatarr. Om de var meningen att det skulle skyddas av löv eller trosor vet jag inte men, trosor och mameluckers tillkomst är ett ganska bra och värmande uppfinning enligt mig.
  • Jaggjordedetmed

Jag rakade bort mitt könshår vid 11 års ålder. Varför?
    För att ingen annan hade hår där, och det var otroligt skämmigt att bli "kvinna", tyvärr. Är glad att jag började så tidigt för fick MASSOR med prickar där nere de första gångerna, sedan har det blivit mindre och mindre och nu är de knappt några alls. Är 21 idag. 

Tycker det är skamligt att det skall vara pinsamt att bli kvinna, borde vara tvärtom!

• Anonym (en till här)

jag o alla mina kompisar gör det med. Orsakerna är dom samma. Å när man sover över hos kompisar vill man ju inte att dom ska se att man har värsta busken där nere spec om det är en killkompis med

• Anonym (fniss)
    Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:51:29 följande:

att det skulle handla om någon sexdebut är jag 100 % aäker på att det inte är...bor på liten ort och vet vilka kompisar hon träffar och hon träffar inga killar alls, sover aldrig borta och har oftast sina kompisar hemma hos oss...hon är lite osäker så det är det inte...med all säkerhet...

men väl något att tänka på i framtiden....

Haha, du har inte tänkt på att hon faktiskt -kan- vara bisexuell eller homosexuell?

Tycker det är rimligt att fråga henne om hon rakar sig och föreslå att köpa en egen rakhyvel till henne. Spela roll hur gammal hon är, det är hennes kropp. Vissa grejer kanske man växer ifrån med åldern, andra inte.

Och allt tjafs om ökade infektioner osv - det beror ju helt på hur bra kroppen är att ta omhand bakterier och virus. Och det behöver faktiskt inte vara så att rakning är synonymt med "infektionsmässig katastrof".
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....