• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Mollie77

Fast ska man raka sig som 12 åring? Tycker de är ngr år för tidigt..Varför ska allt va ok?
    De ska va string,de ska va rakat o allt ska va ok..Allt är inte ok...ok om hon ansar bikinilinjen,men tar hon bort allt hår så hade jag oxå reagerat..Hon är ett barn ngr år till o de där är inte ok....
    De visar att kanske hon håller på med andra saker hon inte är mogen för..

Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • MsFrida

Anonym (en mamma) skrev 2009-06-17 12:43:47 följande:

Köp en gilette rakhyvel med gel.. slå in det i ett fint rosa paket och ge det till dottern då ni är ensamma!Du behöver INTE säga vad du tror/vet men att hon har om hon känner för att raka sig i framtiden!Lycka till tS!
    Fasen, det här tyckte jag var riktigt vackert!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 13:07:54 följande:
    jag skulle nog säga att det är för tiddigt, och om hon skulle slinta och skära sig. tror inte att jag börga raka mig förrän i 15årsåldern, men benen börgade man med tiddigare. kanske skulle kunna ha ett "mor+dotter" samtal och prata utan att gå rakt på sak, och kanske få henne att vänta el ge henne andra altenativ, (för ju mer man rakar desto mer kommer det) kanske kan ge henne en rakaparat (silkepil typ)
    Silkepil på blygdläpparna???? jag säger bara aaaajjjj!

Bättre att ge henne en vaxning i så fall
  • Anonym

antagligen gör väl jämnåriga kompisar det. man vill ju inte vara annorlunda och att de andra ska snacka om att man inte rakar sig, jag var 11.

• Anonym (Mamsen)
    Mollie77 skrev 2009-06-17 13:42:30 följande:
    Fast ska man raka sig som 12 åring? Tycker de är ngr år för tidigt..Varför ska allt va ok?De ska va string,de ska va rakat o allt ska va ok..Allt är inte ok...ok om hon ansar bikinilinjen,men tar hon bort allt hår så hade jag oxå reagerat..Hon är ett barn ngr år till o de där är inte ok....De visar att kanske hon håller på med andra saker hon inte är mogen för..
    Jo visst å ena sidan kan det vara så att hon vill göra som vuxna gör men det kan ju faktiskt också vara ett försök att vara mindre vuxen, nämligen att försöka att smälta in bättre bland sina jämnåriga utan hår... Behöver inte alls ligga något sexuellt bakom.

Svårt att veta hur man skall göra men jag tycker nog att det är bättre att prata om det.
  • Anonym (lill)
    Mopsan skrev 2009-06-17 11:27:50 följande:
    Pinsamt? grupp tryck? men gud ge er! Det är förbannat äckligt rent ut sagt att vara orakad speciellt om man har mens och använder bindor! Hon är 12 år! låt för guds skull flickan ha sitt eget underliv ifred utan att ni ska kasta era moralpredikningar över henne!
    Det var något av det dummaste jag hört! Hur tvättar du dig undrar jag då om du inte kan vara ren fast du har könshår?
    Äckligt är väl att få en helvetes massa svampinfektioner för att man håller på att raka sitt kön. Inte alla får det men många och det är äckligt.
  • Anonym (jissess!)

Jag började raka mig då jag var runt 13 års ålder, gjorde det av ren nyfikenhet och efter det har jag bara fortsatt...
    Nu är hon 12 år men i dagens samhälle så får inte barn heller vara barn allt för länge, då jag var 12 år så lekte jag fortfarande med barbie... (och hon hade minsann inge hår hon heller så vitt jag kommer ihåg.)

Köp henne en rakhyvel och prata med henne om det, tycker att man kan samtala med sin dotter i den åldern, fråga henne varför hon gör det. Hon kommer nog ge dig ett bra svar.

Lycka till!

• EmilochTilda
    Mollie77 skrev 2009-06-17 13:42:30 följande:
    Fast ska man raka sig som 12 åring? Tycker de är ngr år för tidigt..Varför ska allt va ok?De ska va string,de ska va rakat o allt ska va ok..Allt är inte ok...ok om hon ansar bikinilinjen,men tar hon bort allt hår så hade jag oxå reagerat..Hon är ett barn ngr år till o de där är inte ok....De visar att kanske hon håller på med andra saker hon inte är mogen för..
    Men bara för att du inte tycker det är okej så måste man kanske acceptera andras åssikter?? Visst kan hon vara "för" ung men jag tycker det är fel av dig att säga att hon helt plötsligt "kanske" gör annat hon inte är mogen för?? Är inte det att vara lite väl fördomsfull??? Vem pratade om stringtrosor??

Jag är inte så gammal och kommer ihåg min tid i skolan speciellt i den åldern och det var tufft. Men tyvärr är inte vårt samhälle riktigt byggt för personerna "jag går min egen väg och är stolt över det" om man nu är 12, jag hoppas verkligen att vi kommer dit en dag men just nu tror jag att det kan vara svårt. Man lär sig ju så länge man lever och som förälder kan man ju alltid vara där och stötta men ibland måste man nog börja släppa och våga lite på sina barn..

Men det är bara min åssikt
  • Mollie77
    Anonym (Mamsen) skrev 2009-06-17 13:53:59 följande:
    Jo visst å ena sidan kan det vara så att hon vill göra som vuxna gör men det kan ju faktiskt också vara ett försök att vara mindre vuxen, nämligen att försöka att smälta in bättre bland sina jämnåriga utan hår... Behöver inte alls ligga något sexuellt bakom.Svårt att veta hur man skall göra men jag tycker nog att det är bättre att prata om det.
    Oj ja de där tänkte jag inte ens på..Hum så kan de ju vara...
    Jag minns att jag umgicks med en tjej som var tre år yngre änn mig o vi badade ofta..Men jag bytte alltid om innan vi gick till badhuset o bytte sen om på toan o duschade när jag kom hem...en gång kom en tjej i min klass o då var hon ju klart naken i duschen o hon är mörk o hade ju då massa hår där nere,,då sa min 3 år yngre vän...oj vad hon hade hår mellan benen de har ju inte du..Så ja,jag skämdes för o visa de.....
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Anonym (Olika)

P.S. Jag har rakat mig sedan jag var 11 och idag är jag 23 och jag har aldrig haft svamp, aldrig haft urinvägsinfektion...mitt hår har då aldrig behövts för min snippa :)

Det tycker jag också...ge henne en present med rakhyvlar och dylikt! Barnolja är riktigt bra att smörja med efteråt!
    Så hon får sina egna grejor och du behöver inte säga något...bara ifall hon skulle vilja göra det liksom :)

Spelar ingen roll vad man gör som förälder...barn blir egna individer, växer upp och utvecklas ständigt! På vägen kan man ge mycket av sig själv, egna tankar och egna tycke men lär barnen istället att bli starka individer som står på sina egna ben!Att ta konsekvenser av sina handlingar!

Tyvärr utvecklas barn fort i vårt samhälle och att som förälder försöka motsätta sig det förvärrar oftast bara relationen till barnet! (Egna erfarenheter då!)

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....