• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym

Jag rakade också mig vid tidig ålder ungefär där din dotter är nu. Men det var endast för jag kände mig äcklig. såå himla äcklig kände jag mig med allt detta hår. först klippte jag det och sedan efter kasnke 1 år (vid 12 års ålder) rakade jag det.

• 15gravid

Hej, klart det är lite pinsamt om håret sticker ut ur bikinin. Jag är 15 år nu, och jag började klippa till det och raka bikini linjen när jag var 12.
    Men det har ju blivit väldigt mycket grupptryck nu, det är hemskt och se 11 åringar gå runt med bh och string.
    Så det kan ju vara så att kompisarna gör det.

Sen så får du ju räkna med att hon om något år är sexuelltaktiv, jag och min pojkvän hade sex första gången när jag var 13.
    Det kanske är dags för dig att börja prata om det, mina föräldrar har blundat för det, och vips står dom där, jag är gravid och vill behålla det.
    Men nu gick det snett och blev till ett missfall.

Men du får vara beredd. :)
    lycka till!
    kram Kajsa

• Sessepuss

Jag rakade mig iallafall redan i 6:an, tyckte det var jätte äckligt med dom tjejerna som inte gjorde det, det är ju helt normalt att hon rakar sig, hår är inte fräscht.

• L E A

Min första tanke när jag läser din ts är att du ska köpa henne en egen hyvel. Det kan inte vara bra å använda någon annans hyvel. Hur fräscht är det för din man sen å ha en hyvel som din dotter haft å rakat underlivet med?!

Låt sen flickan bestämma själv, jag rakade mig också när jag var 12-13

• Dorian Ertymexx

Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:15:16 följande:

Nu behöver jag verkligen råd.Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....
    Ehm, det är ju inte privat om hon är tolv och ditt barn och du misstycker, eller hur?

Jag tycker du gör rätt som ifrågasätter detta. Det är inte vidare bra att en så ung sak ska börja falla för normtrycket, även om jag kan förstå att hon gör det. :/
  • Anonym
    Sessepuss skrev 2009-06-17 19:10:53 följande:
    Jag rakade mig iallafall redan i 6:an, tyckte det var jätte äckligt med dom tjejerna som inte gjorde det, det är ju helt normalt att hon rakar sig, hår är inte fräscht.
    Jo, det är det. Om du har konstiga värderingar behöver du i alla fall inte basunera ut dem som att de är sanningar. Vad du _tycker_ och hur det är är två helt skilda saker.
  • Phlippan87
    Anonym skrev 2009-06-17 19:15:41 följande:
    Jo, det är det. Om du har konstiga värderingar behöver du i alla fall inte basunera ut dem som att de är sanningar. Vad du _tycker_ och hur det är är två helt skilda saker.
    inte är det ovanligt iaf.. det kan väl slås fast bara av att kika på de inlägg som kommit i denna tråden... verkar som att många började redan i den åldern, av olika anledningar, men huvudsakligen verkar det vara för att det känns fräschare så
  • Dorian Ertymexx
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 19:17:21 följande:
    inte är det ovanligt iaf.. det kan väl slås fast bara av att kika på de inlägg som kommit i denna tråden... verkar som att många började redan i den åldern, av olika anledningar, men huvudsakligen verkar det vara för att det känns fräschare så
    Ja, och de flesta börjar röka för att det är gott. Yeah. Right.
  • Phlippan87

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-17 19:18:16 följande:

Ja, och de flesta börjar röka för att det är gott. Yeah. Right.
    nej... men som sagt, LÄS lite inlägg i tråden... de flesta som kommenterat och säger att de började själva i den åldern säger även att de gjorde det av nyfikenhet och för att det känns fräschare...
    jag gjorde det av den anledningen, i den åldern.. och sexuellt var det absolut inte för mig...
  • Angels Fall First

Själv har jag rakat mig sen det började växa hår, tror jag var runt elva år då. Men mest var det faktiskt för att jag simmade och ändå rakade ben, armar, under armarna. Då gick det av ren fart. Sen rakade många av tjejerna i klubben sig också, så...
    Men hurvida hon rakar sig eller ej måste väl vara upp till henne. Sen om det ska diskuteras så prata om vad som kan hända med ökad risk för svamp osv.

Har bytt telefonnummer (till den svenska mobilen) om någon känner sig bortglömd och inte fick det.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....