• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 11:41:43 följande:
    Det beror på när hennes pubertet startade med bröstutveckling. Fick hon bröst som 9-åring så kommer nog hennes mens snart. Det brukar ta två år mellan bröststart och första mens.
    Tack, hennes bröstvårtor började förändras för knappt ett år sedan men hon är ganska smal så brösten har inte börjat växa så mycket i storlek... men kanske mens om drygt ett år då?
  • Phlippan87

Anonym (my goodness) skrev 2009-06-18 09:57:30 följande:

Men var har du varit de senaste åren? Larm om bla ökade svampinfektioner pga rakade underliv, stringtrosor och tajta byxor. "Vanliga" trosor, som inte åker in i underlivet och lite lösare byxor är mycket bättre än ovanstående. Visst, inte helt "naturligt" heller, men det ger iaf underlivet lite luft. Det gör även behåring. Var det du som skrev om mens i behåringen?? Öhh? Jag har aldrig fått det och jag rakar mig inte alltid. Jag får mens i tampongen jag. Blindtarmen tror man att vi behövde för väldigt längesen när vi åt annan sorts mat, innan vi blev jordbrukare, om jag inte minns fel var det när vi åt gräs och sånt. Om det krävs mer energi för kroppen att ta bort något än att behålla det så behåller kroppen det, även om det är onödigt. Gäller även tex bröstvårtor hos män.
    ge mig ett par "vanliga" trosor som inte skär in i arslet... då kanske jag kan hålla med dig... men hittills har jag ALDRIG stött på några sådana
  • MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 11:43:46 följande:
    Tack, hennes bröstvårtor började förändras för knappt ett år sedan men hon är ganska smal så brösten har inte börjat växa så mycket i storlek... men kanske mens om drygt ett år då?
    Ja. Brösttillväxten sker först "invändigt" och man kan känna en liten "knuta", som en liten ärta, som är öm. Sen förändras själva bröstvårtan och därefter börjar brösten så sakteliga växa. Jag tror medianåldern (lika många tidigare som senare) för första mens är 12 år.
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 11:51:31 följande:
    Ja. Brösttillväxten sker först "invändigt" och man kan känna en liten "knuta", som en liten ärta, som är öm. Sen förändras själva bröstvårtan och därefter börjar brösten så sakteliga växa. Jag tror medianåldern (lika många tidigare som senare) för första mens är 12 år.
    Vi får hoppas att hon inte brås på mig då, jag var 16 och led otroligt mycket av att behöva vänta så länge...
  • Anonym (Lisa)
    Phlippan87 skrev 2009-06-18 11:49:17 följande:
    Anonym (my goodness) skrev 2009-06-18 09:57:30 följande:
    ge mig ett par "vanliga" trosor som inte skär in i arslet... då kanske jag kan hålla med dig... men hittills har jag ALDRIG stött på några sådana
    Håller med dig!
    Jag som använder string, tajta byxor o rakar mig har dessutom aldrig fått svamp....
  • pumpkinhead

"Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel...."

vad är de som gör att det inte är bra? de sitter där av en anledning-kommentaren börjar ja bli less på! varför rakar sig då folk under armarna utan att det ska blir diskution av de!?! ja rakar rubbet. känns inget fräscht me varken mens eller flytningar nu när man ä gravid!! o eftersom hon är i puberteten antar ja att hon har samma problem även hon! köp en egen rakhyvel till henne i någon fin tjejform istället så hon inte snor din mans. haha

• Impala59

Jag var väldigt tidig i utvecklingen o fick hår både här o där redan som 10 åring. Tyckte det var så jä**a hemskt för min klasskompisar hade ju inget så jag började raka mig redan då.
    (Men grövre hår har jag ändå inte fått)

• Phlippan87

Anonym (Lisa) skrev 2009-06-18 12:05:26 följande:

Håller med dig! Jag som använder string, tajta byxor o rakar mig har dessutom aldrig fått svamp....
    aldrig haft svamp heller, rakat mig sedan 12-årsåldern, använt string, tajta byxor osv osv
  • Anonym (hmmm)
    Phlippan87 skrev 2009-06-18 11:49:17 följande:
    Anonym (my goodness) skrev 2009-06-18 09:57:30 följande: ge mig ett par "vanliga" trosor som inte skär in i arslet... då kanske jag kan hålla med dig... men hittills har jag ALDRIG stött på några sådana
    Och jag tycker att stringen bara skär in i röven hela tiden.

Hur gör ni för att stringen ska sitta "kvar" utanför röven då ni går, sätter er ner osv? Jag tycker direkt att den åker in i röven typ haha. Snacka om oskönt
    (Ja jag har provat större storlekar men samma sak där förutom om dom är tokstora för då tappar man dom ju ist typ )
  • Phlippan87

Anonym (hmmm) skrev 2009-06-18 12:35:58 följande:

Och jag tycker att stringen bara skär in i röven hela tiden. Hur gör ni för att stringen ska sitta "kvar" utanför röven då ni går, sätter er ner osv? Jag tycker direkt att den åker in i röven typ haha. Snacka om oskönt (Ja jag har provat större storlekar men samma sak där förutom om dom är tokstora för då tappar man dom ju ist typ )
    va? jag snackar VANLIGA... inte fan stannar de kvar "på" skinkorna, nej, mitt emellan ska de knöla ihop sig...
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....