• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym (Tima)

TS
    Jag fick också könshår tidigt, tidigare än hår under armarna. Fick min mens som 11 åring och tyckte det ar jobbigt med hår i underlivet med mens, kännde mig så äcklig. Jag rakade mig och senare började jag använda creme som tog bort håret så det blev lättare.
    Prata med din dotter och försök förstå henne varför hon gör det, behöver ju inte vara sexuellt hon kanske känner sig obekväm med håret där nere. Låt henne få känna att hon kan prata med dig helt naturligt och ge henne råd om hur hon kan hålla rent på andra sätt än att raka allt kanske. Det är inte alltid så skönt när det börjar växa ut kliar som bara den.
    Lcyka till!!

• Anonym ((Annie))

Tycker inte att det är nåt konstigt att din dotter rakar sig. Tycker själv att man känner sig freshare utan hår. Prata m din dotter - det är supperkul att ha en mamma som är modern o förstå dagens tonåringar! Och en tips till - köp en snygg Venus rakhuvel (det finns i rosa o andra roliga färger) tillsammans m rakgek för tjejer o ge det i present till din dotter - hon kommer säkert uppskatta de . Det är inte bra att hon använder pappas rakhuvel - både din dotter o din man kan få hudirritation av det.

• RobSab

jag har rakat mig sen jag var 15, är 23 nu.
    jag måste tyvärr säga att det är någonting du kanske får acceptera.
    därmed inte sagt att du ska tiga ihjäl det, men jag rekommenderar nog att du pratar om det och kanske inte moraliserar så mycket :)
    det börjar gå mot att det är "normalt" att inte raka sig längre men överlag så är det vanligaste att folk rakar sig.
    hon är ju uppenbarligen i en ålder där det är väldigt viktigt att vara "som alla andra".
    Mitt förslag är att du pratar med henne, och om hon vill raka sig så köp rfsus intimrakserie på apoteket så kan du i alla fall motverka att hon får massa kliande utslag och förstör huden. :)
    lycka till!

• Anonym

Anonym (Tima) skrev 2009-06-18 10:44:01 följande:

TS Jag fick också könshår tidigt, tidigare än hår under armarna. Fick min mens som 11 åring och tyckte det ar jobbigt med hår i underlivet med mens, kännde mig så äcklig. Jag rakade mig och senare började jag använda creme som tog bort håret så det blev lättare. Prata med din dotter och försök förstå henne varför hon gör det, behöver ju inte vara sexuellt hon kanske känner sig obekväm med håret där nere. Låt henne få känna att hon kan prata med dig helt naturligt och ge henne råd om hur hon kan hålla rent på andra sätt än att raka allt kanske. Det är inte alltid så skönt när det börjar växa ut kliar som bara den. Lcyka till!!
    Hur är det, när kommer mensen i förhållande till när man får hår? Min dotter är 11 år och tre månader och har fått hår samt börjar få plitor i pannan. Ser också i hennes trosor i tvätten att hon har vita flytningar. Kan jag förvänta mig att hon får mens snart?
  • Anonym (hmmm)

MissJulie. Började med nästan helrakat underliv ett tag men hade aldrig provat analsex.

Nu rakar jag endast bikinilinjen för jag tycker det ser ofräscht ut med massa pubishår som sticker fram på sidorna av bikinin/trosorna.
    Däremot gillar jag analsex om det görs på rätt sätt.

Har inte sett en porrfilm i hela mitt liv. Står väldigt stark inför grupptryck och gör bara det jag själv känner att jag vill prova och göra.
    (tex har jag aldrig ens provat röka. Har aldrig känt behovet att prova. Det är tydligen rätt ovanligt).

Så att säga att dittan och dattan kommer från porren och man gör det "påtvingat" tycker jag är helt fel

• Anonym (hmmm)

Kan tillägga att jag tycker det är skitjobbigt då man har mens och binda och det blir blod mot könshåret och även om man duschar ofta så känns det äckligt och då kan jag raka lite mer ibland.

Kan gå flera månader också utan att raka mig öht

• Anonym

Anonym (hmmm) skrev 2009-06-18 11:30:58 följande:

MissJulie. Började med nästan helrakat underliv ett tag men hade aldrig provat analsex. Nu rakar jag endast bikinilinjen för jag tycker det ser ofräscht ut med massa pubishår som sticker fram på sidorna av bikinin/trosorna. Däremot gillar jag analsex om det görs på rätt sätt. Har inte sett en porrfilm i hela mitt liv. Står väldigt stark inför grupptryck och gör bara det jag själv känner att jag vill prova och göra. (tex har jag aldrig ens provat röka. Har aldrig känt behovet att prova. Det är tydligen rätt ovanligt). Så att säga att dittan och dattan kommer från porren och man gör det "påtvingat" tycker jag är helt fel
    Du kan inte dra allmänna slutsatser genom att utgå från dig själv...

Självklart har porren rent generellt påverkat människors syn på sex, hur de har sex och hur de ser ut... På 70-talet fanns inga rakade tjejer med silikonbröst som ville bli sprútade med sperma i ansiktet...
  • cavat

Jag vet att jag troligtvis låter som en gammal moralkärring men jag undrar ändå om man verkligen som förälder ska tillåta det mesta bara för att "alla andra gör det" och för att vissa saker är mer självklara i dag än när vi var 12 åringar? Nu verkar det som om man verkligen börjar raka sig och kanske tom har sex när man är tolv år, men ska man verkligen som mamma förmedla till sin dotter att detta är ok? Hade dottern varit äldre så tycker även jag att det vore hennes privatliv och hennes ensak, men 12 år? Vore det inte bättre att prata med dottern om hur hennes kompisar brukar göra, om dottern känner grupptyck och sedan förklara att man förstår dottern men att vissa saker bör man vänta med tills man är äldre?

Jag vet att det finns en risk att barnen slår bakut och gör saker ändå i ren protest, men jag tycker ändå det är en förälders ansvar att dra lite i bromsen i bland och visa att det finns vissa gränser. På sätt och vis kanske det kan ge barnen trygghet eftersom de då kan "skylla" på föräldrarnas mossiga regler i fall de hamnar i situationer som de själva har svårt att ta sig ur, kanske pga grupptryck.
    Jag tänker bara på att de där gränserna för vad som är ok hela tiden flyttas. Om tio år när min dotter är 13 år, så är det kanske helt normalt att hålla på med gruppsex, analsex osv i hennes ålder. Ska jag då som mamma vara tyst och tänka att det är helt normalt för barn i hennes ålder att hålla på med sådant, för om jag säger något så är jag bara en moraltant och gammaldags?

• MBert
    Anonym skrev 2009-06-18 11:18:01 följande:
    Anonym (Tima) skrev 2009-06-18 10:44:01 följande:
    Hur är det, när kommer mensen i förhållande till när man får hår? Min dotter är 11 år och tre månader och har fått hår samt börjar få plitor i pannan. Ser också i hennes trosor i tvätten att hon har vita flytningar. Kan jag förvänta mig att hon får mens snart?
    Det beror på när hennes pubertet startade med bröstutveckling. Fick hon bröst som 9-åring så kommer nog hennes mens snart. Det brukar ta två år mellan bröststart och första mens.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2009-06-18 11:34:13 följande:
    Anonym (hmmm) skrev 2009-06-18 11:30:58 följande: Du kan inte dra allmänna slutsatser genom att utgå från dig själv...Självklart har porren rent generellt påverkat människors syn på sex, hur de har sex och hur de ser ut... På 70-talet fanns inga rakade tjejer med silikonbröst som ville bli sprútade med sperma i ansiktet...
    Men det är ju samma sak som hon gör. Drar alla över en kam för hon tror.

Och ja. Det ser olika ut med idealen för olika årtionden/århundranden men man kan fortfarande inte utgå från att alla gör det av samma anledning.

Det är det jag försöker få fram!

Ts kan prata lite lätt med sin dotter om det. Att hon inte ska skämmas över att hon väljer att raka sig men att hon heller inte ska känna sig tvingad att göra det. Skulle hon inte vilja raka sig så ska hon inte göra det och ändå stå med huvudet högt.
    Vad man än väljer utav det så förtjänar man respekten att få göra det om man vill.
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....