junimagi skrev 2009-08-08 22:38:15 följande:
Nej jag har inte heller skrivit något idag - jo en massa texanalys för kursen som jag läser just nu men inget annat! Spånar mest vidare på min berättelse nu och försöker få ihop någon slags helhet. Vet inte riktigt vilken ålder mina två huvudkaraktärer skall ha men kanske någonstans runt 18 - 23 år. Det skall vara en vuxen men ändå inte så livserfaren, dock så pass erfaren att hon hunnit få sig några törnar, men inte så pass att hon blivit bitter. Jag undrar hur ni andra gör när ni formar era karaktärer. Låter ni karaktären formas av ert skrivande eller har ni dem klara redan innan? Läste om någon författare - tror det var, kajsa ingmarsson som redan innan skrev en hel journal om sina karaktärer, ålder, utseende, bakgrund, status, osv. innan hon började med sin bok. Det känns lite snävt att göra så - samtidigt som det nog har sina fördelar.
Jag har dem någorlunda klara när jag börjar skriva, men de brukat utvecklas ganksa mycket under skrivandets gång. Har aldrig försökt mig på att göra som hon och ha allt färdigt och nerskrivet om varje person, men som sagt kan det säkert ha sina fördelar. För mig utvecklas karaktärerna samtidigt som berättelsen, och den är aldrig färdig när jag börjar skriva.