• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Erkegris

Va kul med fler nya, välkomna! :D

blir alltid lika inspirerad av dig Sofies värld, vilken disciplin du har ^^ :D

Här går det trögt... är för mycket annat i huvudet just nu(vecka 37 av graviditeten) så är lite disträ. Men det känns som jag får ta tag i det längre framöver istället. Kommer i alla fall fortsätta läsa här :D

• JennyL29

erkegris:
    förstår det. Men tänk att när du är mammaledig kanske du hinner skriva.
    fast då ska allt annat hinna med ochså bebis osv.

• Sofies värld

Mina karaktäer brukar växa fram under historiens gång, men jag har en anteckningsbok där jag fyller i eftersom så att jag har lite koll. Huvudkaraktärerna vet jag precis hur de är vid det här laget, men det kan vara bra att ha noggranna anteckningar om bifigurer som dyker upp då och då.

Men när jag sedan går igenom berättelsen en gång till så är det en massa saker jag ändrar på, eftersom 'det skulle hon aldrig kunna säga!' och sådana saker som man kommer på efter att ha skrivit X antal sidor om karaktären.

Nu i helgen har jag haft tre hela vilodagar från att skriva och det har varit jobbigt eftersom jag hela tiden har kommit på grejor, så det har blivit mycket klottrat i anteckningsblock kan jag säga! Ikväll fick jag äntligen satt mig i alla fall och det blev 12 sidor till slut.Imorgon hoppas jag spräcka 400 sidor!

Att skriva under mammaledigheten tycker jag är superbra! Har aldrig haft så mycket tid när jag har jobbat,så jag passar på!

• JennyL29

sofies värld:
    bra det där med block, ska jag ha vid sängen, man tänker så mycket innan man ska sova ju........

Ska skriva lite ikväll. har fått ihop lite grann i tankevärlden.

Ska ju handla bla handl aom en tjej som komemr in i fantasyvärlden och ska hon sedan välja den kille som hon blir föräskad i som hon möter där? ska hon välja honom och stanna i den världen eller ska hon återgå till sin egen värld. Nåt liknande har jag kommit på. .....

Sdena händer det dock saker hela tdien som gör att jag måste skriva om och stryka. HAr kommit på at jag skriver småord onödiga ord som inte behövs. som tex men, som, och......

• JennyL29

Alla sover eller skriver?

Har skrivit tresidor ikväll. spännande nu men tycker det är svårt när de ska vandra mellan saker och händelser, det känns så dött liksom inget händer, tips snälla?

tex de vandrar två dagar två nätter och sedan då? Vad ska hända under vandringen???gahh blir galen på detta

• Sofies värld

Äntligen passerat 400 sidor! Det börjar dra ihop sig mot slutet, men det är ganska mycket kvar ändå!

JennyL29: gillar verkligen din idé, låter som en bok i min smak! Den här tjejen, är hon från våran vanliga värld? Gillar när man blandar verklighet med fantasy, för då känns det som om det skulle hända en själv! =) (I wish...)

Hela min berättelse är en flykt och en enda lång vandring i ett par månader och jag förstår ditt problem! Kan ju inte beskriva varje dag som går liksom. Men jag har en del attacker från fienderna inplanerade, och så en hel del dialoger som byger på många frågor så att mycket av storyn kan berättas genom dem. Och sedan har jag även att de som det handlar om berättar lite om sina egna liv under själva vandringen, för att fördriva tiden medan de vandrar. Kanske ett tips?

------------------------------------

Ni som skriver, skriver ni på stationär eller bärbar dator? jag skriver på bärbar men ahr svårt att hitta en bekväm ställning när jag sitter med datorn i knäet i soffan. Funderar på att köpa en sån här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654

någon som provat???

• JennyL29

sofies värld:
    antar att du var uppe sent inatt och skrev????

Jag kombinerar mitt jobbsökeri med att skriva, helt perfekt ju.

Ja det hadlar om en vanlig tjej som kommer till den världen från hårt hållna familj, hon är överberskyddad. På resans gång ska hon hitta sig själv och modet att stå emot sin far.
    Egen vilja osv....

Har komit på nu att jag skrievr i presensform ochså, gör det mer naturligt ochså men svårt med böjninga av viss aord. Tur att man både har ordlista och synonymordbok. Ett bra handverk kan jag tipsa om. Ibland känsn et som man använder ssamma ord hela tiden.

Skrev 3 sidor igår kväll, vild leva tiden så sved det i ögonen.

Som sagt handlar ju först och främst att hon ska hitta olika saker,
    har tagit lite inspiartion från tv-spel faktiskt. Hi hi

• Sofies värld

synonymordbok- det skulle jag vilja ha! som du säger känns det ibland som att man upprepar sig hela tiden! var hittar man en sån?

• JennyL29

Jag hittade min på bokrean i febraruri så kostade den 99 kr, helt perfa för min plånbok. kika på nätet eller i bokhandel.

Svar på tråden Någon som skriver???