• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Sofies värld

Nu sitter man här sent på natten och skriver igen, fastäön jag hade lovat mig själv att gå och lägga mig i tid! Dottern vaknar om si sådär fem och en halv timme...

Mycket gjort har det blivit i alla fall. När jag väl hade börjat skriva den här scenen så kunde jag ju inte sluta mitt i utan var tvungen att skriva klart. De sista fem raderna var hemska, men va fan, det ändrar jag på imorgon! är lite för trött i huvudet just nu!

• Mochride

Sofies värld skrev 2009-08-13 01:06:52 följande:

Nu sitter man här sent på natten och skriver igen, fastäön jag hade lovat mig själv att gå och lägga mig i tid! Dottern vaknar om si sådär fem och en halv timme...Mycket gjort har det blivit i alla fall. När jag väl hade börjat skriva den här scenen så kunde jag ju inte sluta mitt i utan var tvungen att skriva klart. De sista fem raderna var hemska, men va fan, det ändrar jag på imorgon! är lite för trött i huvudet just nu!
    Jag fattar inte att du orkar sitta uppe och skriva mitt i nätterna så där. fast ibland fastnar man ju och då har man inte så mycket att välja på
  • Sofies värld

det orkar jag egentligen inte heller, så jag tror att det ärdärför som jag hade ett sånt migränmaraton förra veckan. har ju suttit uppe och skrivit sent i två månader! Så nu försöker jag i alla fall att komma i säng vid 23, fast igår var ett undantag. var bara tvungen att skriva klart!

Något som jag tycker är så himla kul med att skriva fantasy är att få komma på alla namnen! så fort jag kommer på ett bra namn så antecknar jag ner det för framtida bruk. så om ni har något fint att dela med er av (gärna mansnamn, det är mycket svårare) så får ni gärna tipsa!

• JennyL29

Vet ni om Isobel är tagit i nån fanatsybok innan?
    Funderar på om huvudpersonen ska heta det istället.

Ja svårt med anmn på platser och karaktärer. Har kommit på magikerns namn iallfall är ganska nöjd med det.

Svårt när man googlar efter namn , vet ju inte om det är från filmer elelr böcker som skrivits

• ulrikac

Jag har en bok idé som jag skulle vilja försöka få ur mitt huvud och ner på papper men varje gång jag sätter mig för att skriva så fastnar det........ det går inte att få det på papper. Så länge jag bara tänker hur jag ska skriva så har jag en massa bra idéer men så fort jag ska börja skriva så känns allt bara fånigt.......inte kan ju jag skriva..........alla som skriver är säker smarta duktiga människor och jag är ju bara jag..............
    Hur kommer man över tröskeln?
    Hur tar man sig i kragen och börjar skriva?
    Historien bara bubblar i mig och vill ut men jag vågar inte riktigt.

Jag är inte ute efter att skriva något som nödvändigtvis behöver bli en bok som någon annan än jag ska läsa, jag vill bara träna på mitt skrivande, få utlopp för för fantasier och fly lite från disk-tvätt-städ-passa barn livet här hemma.

Hur har det varit för er att skriva?

• JennyL29

säg till dig själv attd etta ska vara en dagbok eller hamna i lådan papper, så kanske det lossnar, elelr lyssna på musik till kanske släpper loss dig.

Jobbigt det där, min hisoria har jag nästanklar i huvudet men svårt då man ska skriva ned den. Tycker det låter banalt iband, men jag fortsätter ändå. Kanske nån vill läsa den iallfall.

Har inga mer råd att ge

• Mosekälla
    ulrikac skrev 2009-08-14 13:03:43 följande:
    Jag har en bok idé som jag skulle vilja försöka få ur mitt huvud och ner på papper men varje gång jag sätter mig för att skriva så fastnar det........ det går inte att få det på papper. Så länge jag bara tänker hur jag ska skriva så har jag en massa bra idéer men så fort jag ska börja skriva så känns allt bara fånigt.......inte kan ju jag skriva..........alla som skriver är säker smarta duktiga människor och jag är ju bara jag.............. Hur kommer man över tröskeln? Hur tar man sig i kragen och börjar skriva? Historien bara bubblar i mig och vill ut men jag vågar inte riktigt. Jag är inte ute efter att skriva något som nödvändigtvis behöver bli en bok som någon annan än jag ska läsa, jag vill bara träna på mitt skrivande, få utlopp för för fantasier och fly lite från disk-tvätt-städ-passa barn livet här hemma. Hur har det varit för er att skriva?
    Hö hö näe jag är då inte smart! Men jag skriver när jag får inspiration vilket har blivit väldigt sällan de senaste åren. Men jag är lite som du. Jag kan gå och tänka och så kommer en jättebra dialog upp i huvet. Men när man sedan ska ha ner det på papper har allt lixom bara försvunnit hux flux. Då är det bara å vänta tills nästa inspirations kick kommer..
  • Sofies värld
    ulrikac: Bra skriv skriv skriv! Annars lär man sig aldrig. Jag tänker inte när jag skriver, det gör jag i efterhand. Då kan jag tycka att det låter hur dumt och löjligt som helst och då skriver jag om det. Skulle jag tänka när jag skriver så skulle jag aldrig få ner något, det skulle bara bli stopp! Det är som när jag inte kommer på namn eller rätt ord, då skriver jag bara XXXX och kollar upp det sen vid redigeringen istället. Då flyter allt på mycket bättre!

----------------------------------------------------------------------

JennyL: Kan inte minnas att jag läst om någon Isobel, men du kanske skulle kunna googla på fantasy och Isobel? Ruskigt fint namn måste jag säga, älskar Is-namn. (har ju en Iseline!)

Vad heter era huvudkaraktärer förresten? Mina heter Brisa (Bree), Billy och Alexander. Inte så ovanliga just de, men annars kryllar de av namn i berättelsen som inte funakr så bra i vanliga romaner tex. Hero,Porla, Arrow, Xero, Domino, V med många andra!
  • Aint Your Fairytale

Jag har skrivit en del kortare noveller när jag var i tonåren, men skulle vara jättekul att skriva en hel roman. Har tänkt på det många ggr genom åren, men aldrig blivit av...

Kanske får se om jag hittar motivation och en bra fantasi och sätta igång.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

mamma på vift skrev 2009-06-18 23:23:02 följande:

Min historia skriver sig oxå själv fram till nu då jag helt plötsligt började ändra inriktning och måste skriva om början så att den passar med resten...därför den ligger lite på is just nu då jag måste fundera ut hur jag ska få ihop det. Min handlar om komplicerad kärlek. Man kanske kan säga att det är lite Twilight stuk över den fast vuxnare och med en annan infallsvinkel. Eller kanske inte som Twilight ändå men vampyrer är med iaf. Älskar att ha med sagoväsen och myter i mina historier. Tänkte tipsa om en sida, men ni kanske redan har hittat den. Den heter Kapitel 1 och där kan man lägga upp det man skrivit och få kritikn av andra som skriver. www.kapitel1.se/Om jag blir nöjd men resultatet ska jag försöka få den utgiven.
    Jag ska kika in på den sidan...
  • Sofies värld

gossipgirl: själv har jag svårt att skriva korta saker, försöker verkligen att komma på en idé till en novell nu, men de blir alltid för långa!

------------------------------------------------------------------------------

slutet närmar sig verkligen nu men jag ligger i valet och kvalet om hur det ska sluta!!! antingen slutar det med att han lämnar henne, eller att han dör. Alternativet är att han dör i början av andra boken. SVÅRT!!!

Svar på tråden Någon som skriver???