• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • sockertopp84

Och de luktar ju så illa när mössen ligger i väggarna o ruttna.
    Sambon här hemma hade nog gärna haft katt.Men så länge jag bor i huset kommer de inte några katter.Är inte poppis hos mej.

• lille08

På tal om katter... ingen här som vill ha en katt?!

Vi har bestämt oss för att minska ner lite på kattgänget, så våra kastrater ska omplaceras. Känns tungt att leta nya hem till dem för de är ju en del av familjen, men samtidigt så är det svårt att hinna med att städa bort alla hår som blir av fem katter och två hundar. Läkaren som vi varit hos med William tycker att det är dumt att vi har djur överhuvudtaget med tanke på hans luftrör. Sen är det förmodligen inte så att det är allergi som orsakar hans astma, men alla hår och partiklar som blir i luften av djur retar tydligen slemhinnorna mer om de redan är i dåligt skick.

Hur som helst så har vi en vacker Maine coon-hona på 4 år som vi ska omplacera. Hon är stor, fin och gosig. Funkar jättebra ihop med andra djur och barn. Men hon vill kunna gå ut ibland så det krävs att man antingen bor på landet (ej nära trafikerade vägar) eller att hon har en rastgård att vara i.

http://www.familjeliv.se/hem/lille08/gallery/phpiuvbja.jpg

Vi har även en 5 år gammal långhårig huskatt som heter Berit. Men hon har hållt sig undan här i flera dagar... som om hon kände på sig att vi ska leta nytt hem till henne...

http://www.familjeliv.se/hem/lille08/gallery/phptb90pt.jpg

Så om någon här vill ha en katt eller känner någon som letar katt så tjoa gärna till. Det är ingen superpanik att bli av med dem så det får bli när och om rätt hem skulle dyka upp.

• Vilda Tiger

Lille
    Jag ska höra med min syster. Hon har två katter redan, såna där som är typ som hundar... va fasen heter rasen? De kan apportera och sånt. De har haft flera katter förr så jag ska höra om de är intresserade.

• lille08
    VT: Det får du gärna göra! Maine cooner är just lite "hund-lika" till sättet... och till storleken! Vår hane är till och med större än vår ena hund!
  • jeng

Jag funderar också på att minska på kattfamiljen... Jag har verkligen inte samma förälskelse till katter längre som jag hade förut... Jättetråkigt är det, men man har ju hört att det ofta kan bli så när man får barn... Känner mig som en idiot som skaffade 3 nya katter i höstas..... SUCK!

• lille08
    Jucea: Nej inte ska du känna dig som en idiot. Bebisar och småbarn tar mycket tid och ork och då är det lätt att husdjur hamnar åt sidan och man inte uppskattar dem lika mycket som man tycker att man borde.

Nu är jag en kattmänniska och har alltid varit och vet inte om jag skulle kunna vara helt utan katt... men som läget är nu så är fem katter för mycket. Jag hinner omöjligt hålla huset tillräckligt fritt från hår och annat skräp som de för med sig.
  • jeng

Lile,
    Nej precis! Jag tycker fortfarande om katterna, men det blev för mycket helt enkelt!! Dewt har väl att göra med att någon eller ev några av dom har skvätt här inne också. Vi har inte lyckats utröna VEM av dom. Och det är ju inte att de skvätter för att de vantrivs utan det har mer verkat som revirbeteende! Så därför har ju alla katterna varit utomhus sen tidig vår. De trivs jättebra ute, och har ju bodar osv, så det funkar bra. men nu närmar sig vintern och jag känner bara att NEEEEJ jag vill inte ha in katter som jag känner att jag måste vakta!!! Sedan kännr jag att en skvätt här och där är nästan nåt som man får räkna med som kattägare. Och det är jag lixom inte lika villig att tåla nu när det handlar om Teds filtar och leksaker osv... Skillnad när det var MITT för jag har förstånd att kolla en filt innan jag använder den tex..

Nej, jag tror vi får ta in en i taget och försöka utröna vem som skvätter. Och sedan får man se hur man löser det därifrån... Jag skulle jättegärna ha 1 eller 2 katter inomhus som jag kan lita på.

• Kvack

Nu ska jag snart till tandläkaren. Har så ont i en tandflisa så jag åker dit akut. Ska bli skönt att få ut den men det är verkligen inte rätt månad. Sambon fick bara halva lönen denna månad och får 1 1/2 nästa månad.

• lille08

Jucea: Nej, revirpinkande katter är inget roligt! Här har vi tack och lov klarat oss undan det (trots fertil hane på 2½ år). Är era katter kastrerade? Annars kanske det kan hjälpa. Sen är det ju extra svårt också när man inte vet exakt vem av dem det är som markerar.

• Melva

Jaha, kollade hur det går med min ansökan till programmet nu och det är inne, men det står att den inte är behandlad än. Hoppas dom fixar det snart. Vill ju inte komma efter hur mycket som helst, även om jag mycket väl vet att jag sökte väldigt sent .

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8