• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Quinny

goshheidi: förstår din irritation. självklart uppför man sig o samsas när man är bortbjuden.

jag har inte ens sökt förskoleplats till maja än, jag är föräldraledig fram till början av mars, men eftersom jag inte har något jobb att gå tillbaka till funderar jag på att söka vårdnadsbidraget och vara hemma tills hon är 3 år.

kvällen o natten här har varit kaotisk med två sjuklingar. det tog lååång tid innan maja somnade om igår sen, o så har hon i stort sett varit vaken sen kl 5 imorse men nu under dagen verkar hon bättre, inte så hostig, men snuvig däremot...likaså storebror...

• Hallonsocka

Vad är vårdnadsbidrag för nåe?

• luzorsus

gosh: Skulle isåfall säga att passar det sig inte,ja då får väl ni inte komma då, eller bara en av er..

• Quinny
    Hallonsocka skrev 2009-08-27 15:33:13 följande:
    Vad är vårdnadsbidrag för nåe?
    om man väljer att ha barnet hemma tills det fyllt 3, så kan man (om din kommun infört det) få vårdnadsbidrag.
  • Vilda Tiger

luz
    En del kommuner ger ca 3000 kronor i månaden om man väljer att inte ha kommunal barnomsorg. Man får jobba under tiden men barnet måste alltså vara hemma,eller hos farfar eller mormor eller så.

• sthlmstjejen

Jaså får man jobba under tiden? Men om man tex jobbar hemifrån eller kan ta med barnet till jobbet får man lön+vårdnadsbidrag då? LÅter konstigt...

Vår kommun har inte infört det men det skulle inte vara intressant för oss ändå, 3000 kr! Fattar inte hur man kan klara sig på det? Om man har en man som tjänar storkovan funkar det väl haha.

• Vilda Tiger

Ja, man får jobba under tiden. För det är ju inte meningen att man ska KLARA sig på de pengarna, det handlar ju om att man får en slant för att barnet inte kostar samhället i barnomsorg. Vi kommer nog försöka ta det och sedan är ju Marcus ändå hemma, plus att då han jobbar kan farfar eller jag ha Lyckeli. Då får hon följa med mig till jobbet. Och så ska man ha tagit minst 280 fp-dagar, tror jag det är.

• Hallonsocka

Sthlm: Är det det alternativet som finns får man det att gå :-P Jag får lägsta nivåbeloppet på fp så får väl ut cirkus 3000kr månaden (någon hunding till om jag tar helger också)

• Hallonsocka

Vt: "Vårdnadsbidrag kan man få tidigast efter det att föräldrapenning med anledning av barns födelse har utbetalats för 250 dagar på sjukpenningnivå eller grundnivå." läste jag precis

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8