• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • sthlmstjejen

Men ni som tänker har vårdnadsbidrag och inte jobba, jag kan inte för mitt liv förstå hur man klarar sig på 3000 kr i månaden och ändå har vi inga lyxiga saker förutom bilen om den räknas dit. Jag menar, hyra, mat, kläder (som jag oftast köper begagnat till barnen) går på MKT mer i månaden.

• Melva

sthlmstjejen: jag kommer ju ha dubbelt och sen så bor vi väldigt billigt. Så för oss går det alldeles utmärkt. Men det hade ju inte fungerat om vi hade haft hus och lån på bil och så. Har ingen i vår närhet som kan ha barnen när vi jobbar och det hade ju krävts då.

Nä, nu ska jag betala räkningar. Skulle gjort det för ett par dagar sen, men har haft annat att tänka på så jag har inte orkat bry mig.

Köpte regnstövlar till A igår . Och dom andra då, men vad sur jag blev när dom inte hade vanliga regnstövlar i äldstas storlek, då fanns det bara fodrade. Och hon blev ju besviken för att dom hon hittade inte fanns i hennes storlek, men nöjd när hon hittade väldigt rosa fodrade .

Måste rädda skafferilådan...

• 3 barns mamma84

Själv förstår jag inte på människor som har vårdnadsbidrag och inte har barnen på dagiset där då mår bra av att vara och lära sig och eka med vännerna dom har och kan få.
    Sambons mamma ville att jag skulle vara hemma istället för att ha båda barnen på dagiset.
    Jösses vad jag blev ARG ojoj NEJ barnen ska vara på dagiset man ska inte leva med barnens pengar som barnbidrag underhåll föräldrarpenning och vårdbidrag.
    Ibland kan jag få sådana tankar att nyförtiden skaffar folk barn för att kunna försörja sig med massa pengar man får.

• sockertopp84

I den kommunen jag bor finns inte vårdnadsbidrag ännu,men dom har skickat ut förfrågningar för att kolla hur många som är intresserade.Jag har inte tänkt att söka de när de väl finns inte kommunen.Håller med 2 barns mamma att dom behöver komma iväg till dagis eller dagmamma.Visst vi träffa mycket kompisar annars så barnen få leka av sej,men de är ju så mycket annat dom också lär sej.Och jag själv känner också att jag behöver komma iväg,även att man älskar att va hemma med sina barn.Men som nu när jag börja jobba i okt så jag ska bara jobba 50 % så de blir runt 25 timmar i veckan för barnen o de kan bara va nyttigt.

• Melva

Så, då är man lite fattigare igen.

Ska ta med E och V till Danmark imorgon, en dagstur med mor. Så då blir det lite godis (dricker ju inget nästan så det är ingen idé att köpa). Men det blir en gristidig morgon, hon kommer hit vid fem och då ska jag ha barnen klara. Ska bli intressant att se var någonstans på vägen som JAG tuppar av .

Får väl kanske ta och berätta för henne då. Hon kommer väl bli chockad och jag räknar inte med så mycket stöd.

• Vilda Tiger

2 barns mamma
    Jamen det där är ju så olika. Barn kan självklart ha vänner utan att gå på förskola och om man som mamma eller pappa vill vara hemma med sitt barn så ser inte jag någon nackdel med det. Jag själv tycker att det är super att förskola finns men det är inte något MÅSTE att gå på förskola. Det handlar väl om hur bra man är som förälder på att hitta på saker med sina barn.

Sthlm
    Men den andra föräldern jobbar ju. Om Marcus jobbar heltid så behöver jag ju inte få in så mkt pengar, eller tvärtom. 3000 räcker till mat för oss i en månad och det är ju bra det iaf.

• goshheidi

sthlmstjejen, tack för att du inte tycker jag är ego fast jag kommer att göra så. Här får man göra så sen några år tillbaka. På både gott och ont.

• Vilda Tiger

heidi
    jag har full förståelse för att du lämnar F några timmar på dagarna. Man hinner med så mkt mer då man är själv hemma, PLUS att du ju KAN ha honom hemma ibland om du ångrar dig just den dagen, eller?

• lille08
    Vilda Tiger skrev 2009-08-28 09:47:07 följande:
    Jamen det där är ju så olika. Barn kan självklart ha vänner utan att gå på förskola och om man som mamma eller pappa vill vara hemma med sitt barn så ser inte jag någon nackdel med det. Jag själv tycker att det är super att förskola finns men det är inte något MÅSTE att gå på förskola. Det handlar väl om hur bra man är som förälder på att hitta på saker med sina barn. 
    Jag tänker precis som du gör. Det ena behöver ju inte utesluta det andra liksom. Jag tycker absolut att förskola är bra för många barn och de allra flesta trivs där och har roligt. De lär sig mycket att vara med andra barn och vuxna.

Som det ser ut just nu kommer William vara hemma tills han blir 3 år, men jag tror inte han kommer fara illa av det. Vi träffar andra som har barn, går på öppna förskolan, är ute och hittar på en massa saker m.m. Man får inte underskatta sin förmåga som förälder och jag tror att oavsett om man väljer att vara hemma med sitt barn eller om man har det på förskola så blir det förhoppningsvis ett bra val.

Sen när det gäller lite äldre barn så kan det ibland vara svårt att tillgodose allt detta hemma. Mycket för att det knappt finns några barn i den åldern som inte går på förskola.
  • 3 barns mamma84

Ja men nu förtiden skaffar föräldrar barn bara för att man får pengar.
    Förskoler är något som jätte bra för barn.
    Att föräldrarna lämnar dom på förskolan är inget fel på brist på att hitta på något.
    Jag har ju ebba som är 4år som är en vildigt och bestämd flicka som måste ha förskolan för att vara med vänner lära sig er.
    Sen didos som är 1år som har behov av att vara på förskolan då han är en vildigt här hemma.

Jag skulle inte kunna vara hemma och få betallt det finns inte i mina tankar.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8