• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Vilda Tiger

Men jag har bara tagit typ 90 dagar hittills så det lär ju dröja ett tag innan jag och Marcus kan ta vårdnadsbidraget. Nu under året ska jag ta 1 och en åttondel dag och Marcus ska nog ta 2.5 dagar i veckan.

Är det nån som vet hur det funkar med jämställdhetsbonus? När kan man få den? Måste det vara HELT lika med dagar då eller?

• Lina S

VT - ingen aning faktiskt!

Vi fick inte huset tyvärr. Vi la högsta budet, men säljaren valde ändå köparen som inte behövde sälja först... så vi är lite låga här hemma. Men det går över. Imorgon tar vi nya tag!
    Det var väl inte meningen helt enkelt!

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • jeng

Lina,
    FAN vad trist med huset!! Usch vad irriterad jag skulle vara...

VT,
    Man behöver inte betala helt lika, men ju mer lika desto mer pengar får man ju i bonus så att säga....

Det där vårdnadsbidraget, gällde det bara för barn upp till 3 år? SÅ man måste ta ut sina 250 dagar i princip de 2 första åren, vilket man ju kanske gör ändå, och sen så kan man då få vårdnadsbidrag för ett år till sen... Men... man kan ha lön eller csn eller nåt sånt, samtidigt som vårdnadsbidrag... men kan man ha de sista fp samtidigt???

• goshheidi

Nu är jag på lite bättre humör. Jag var och köpte två höstblommor att ha utanför ingången. Det blev så fint :)

Finns det hos er också sånadär äckliga spindlar som har pytteliten kropp men äckligt lååånga smala ben? De finns överallt här just nu och jag har så himla obehag för dom. F tycker de ser trevliga ut och jagar dem så fort han ser en. UUuuu!! Äckligt!!

I januari börjar F dagis i en grupp med fem andra barn. (Har jag skrivit dethär tidigare? Känns lite dejavu...nåja i.a.f) Två dagar i veckan ca 4h varje gång. Och det känns väldigt väldigt själviskt, för det är bara för min egen skull han börjar där :/ Jag kommer inte att börja jobba förrän agusti 2010, men då jag inte har någon mormor eller morfar eller farmor här i närheten som kan ta hand om F så har jag himla lite egentid, och varje gång farfar och hans sambo ska ta hand om F så måste jag alltid förklara åt dem in i minsta detalj vad det är jag har tänkt göra och hur länge osv osv. Tänk om jag bara vill sova en stund eller läsa en tidning, eller spotta i taket en halvtimme... Och när P kommer hem efter jobbet så känner jag mig så trött att jag inte egentligen orkar göra något av det som jag hade tänkt på dagen att jag hade velat göra.

• jeng

heidi,
    jag tror att det är alldeles lagom mängd att börja på dagis några timmar sådär några dagar i veckan! så ska ted också börja nu i oktober! och det tror jag inte man behöver känna att man gör för ego, utan de börjar ju ändå behöva leka lite och vill komma ut! tror också det är bra för dom att prova på dagis och vänja sig vid andra vuxzna och andra barn innan de ska börja på riktigt!!! jag har inte alls dåligt samvete för att ha ted några dagar i veckan så, utan ser snarare att han behöver det!!

ja vi har också såna där spindlar, men hemskast så har vi ca 1-2 cm stora kolsvarta fula spindlar med äcklig kropp... de är här inne i huset och de är där ute... men här inne då jag städade sist så hittade jag en apstor kokong och ett nät runt den med määäängder med såan spindlar typ 1 cm stora... jahga så det förkalrar ju var de kommer ifrån... jävla äckelspindelmamma att lägga sina ägg här inne i huset... jag är livrädd för spindlar!!!!!!!!!!!!

• Rimfolina

Lina: Fy vad trist med huset!

Heidi: Jag tycker inte att du ska behöva ordna extra kalas för att de inte kommer överens, de får väl tacka nej om de inte klarar av att vistas i samma rum.

• Vilda Tiger

heidi
    Jag håller med de andra. Jag hade ALDRIG ordnat två kalas bara för därför. De hade fått komma en av dem eller så hade de fått bete sig som vuxna under den korta stund som kalaset håller på.

Lina
    SÅ himla tråkigt att ni inte fick huset. Det kändes verkligen som om det var meningen att ni skulle få det, MEN jag övertygad om att ni kommer att hitta ert drömhus längre fram. Det finns kanske en mening med att ni inte fick detta, som du skrev. Vi får tro på det.

• Rimfolina

Har vinkat av Ester och Patrik i morse, de är i Gnesta några dagar, kommer hem på måndag em. Jag saknar dem redan!

Jag och Tyra lyxar lite när de är borta också. Idag åt vi pizza på restaurang, handlade och var och hämtade min bil hos brorsan (han skjutsade P & E i morse). I morgon slutar vi tidigt och åker till Leos lekland i Luleå med kompisar och sen åker jag och T vidare till Piteå för att äta middag och sova över hos en kompis. Sen tar vi med dem till äventyrsbadet på lördag fm, äter lunch på stan och sen ska jag och T till min mormor för att fira min morbror som snart fyller 40. Visst låter det mysigt!?

• S u s s

Heidi - Skönt att ha lite egentid att se fram emot. Kan förstå att det känns jobbigt utan avlastning. Är du ensam mycket?
    Jag tycker det är svårt att utnyttja barnvakts-resurserna. Vi har ju alla runtomkring, men de passar ändå inte så ofta, jag har inte riktigt samvete att be om hjälp när vi inte gör nåt "viktigt" liksom.
    Vad jobbigt med baket också, jag hade köpt fika efter ett misslyckande. Sen skulle jag som de andra säger bara ha ett kalas... Men det är klart att man vill ha frid i huset också.

Jag är lika nöjd som Hallon över våra BeSafe Izi kid, skitbra stolar. Barnen sitter toknöjda på sina piedestaler där bak.

Jucea - Man får inte ta FP samtidigt som vårdnadsbidraget nej, men det kanske nån redan svarat på.

Hehe, och så har jag ångest över vår 3-åring som precis börjat på dagis och kommer gå ca 3,5h 4 dar i veckan

Känns ju lite taskigt när vi ändå är hemma, egentligen blir det ju inte så mycket avlastning för oss när vi har lillebror hemma, men hon behöver ju träffa barn att leka med. Ingen annan i samma ålder är ju hemma, eller ens ute efter förskolan heller.
    Det hade iaf gått bättre för maken att lämna henne idag. Han hade lämnat av henne ute, och hon var inte alls lika ledsen då. Lite mer distraherande kanske. Sedan hade hon råkat kissa på sig också, men det bryr hon sig aldrig om som tur är, hon bara rycker lite på axlarna.

Imorrn ska jag hälsa på mitt jobb och äta lunch, spännande. Jag ska ju börja jobba igen 1/10.

• Vilda Tiger

Rimfo
    Det låter som en jättemysig dag!

Suss
    Tre år tycker jag verkar vara en lagom ålder att börja förskola. Vi siktar på någonstans mellan två och tre år för Lyckeli, så får vi se vart det slutar. Det beror j ju lite på hur hon själv verkar tycka, om hon behöver mer aktivering osv. Men jag har kontakt med en dagmamma i området intill så vi klurar på att ha henne där om vi får plats, istället för förskola. Inget är bestämt dock än. Haha! Mirre är för rolig; bara rycker med axlarna åt att kissa ner sig. Jamen va ska man göra då? Det är ju liksom redan för sent.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8