• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Hallonsocka

Hej hopp! Kikar in och läser ikapp
    Idag är det fredag!

• Moi Mokulat

Hej allihopa!
    Vad händer här?
    Förstår inte hur ni sitta här.
    Dunder mammor!

Hur märker ni era barns kläder till dagis?
    Fundera på broderade lappar eller såna man klistrar

• Vilda Tiger

carina
    Jag håller inte alls med dig. Först så måste jag säga, precis som Melva, att om man skaffar barn för att tjäna pengar så är man ju rent dum i huvet, för inte fasen TJÄNAR man pengar på att ha barn. Det fattar väl vilket nöt som helst. Och sedan är det helt rätt det som Lille säger, att ett barns förskoleplats kostar ju inte bara för samhället det du som förälder betalar. Det kostar många gånger mer. Hyra för lokal, lön till personal, material, mat osv. Så samhället TJÄNAR troligen på att man tar vårdnadsbidraget på 3000 kronor i månaden. Du själv tjänar garanterat inte på det om du inte har ett jobb som min Marcus, som kan vara hemma med barn och ändå nästan få full lön om man har nån som kan ta barnet just de dygn man jobbar. Sedan förstår jag inte vad du menar med att det är "fel, fel, fel" att ha barnet hemma tills det är 3 år. JAG tror att föräldrarna är de viktigaste i barnets liv de första året och ju mer man kan vara med sina barn, desto bättre. Jga menar inte att man måste vara klistrad dygnet runt på varandra men jag tycker själv att 8timmarsdagar på förskola är för mkt för en ettåring. Det funkar ofta bra men jag tror det är bra om man kan ha kortare dagar tills barnet är kanske tre år. Jag gick själv aldrig på förskola och det gav inte direkt några skador på mig. Olika saker passar olika barn OCH olika föräldrar. Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för mig.

• luzorsus

alla är olika och olika saker passar olika för oss....
    Jag älskar förskolan och det gör min stora dotter oxå men i den mån jag kan ha henne hemma vill jag ha det, kan ej ha det nu då jag börjar jobba igen men...
    Men jag tycker man sak respektera att alla gillar och tycker olika om saker och ting här i livet..

• sthlmstjejen

Jag tycker att det är kul med lite debatt i tråden

Melva: ojjj vad billigt ni bor! Hur stort är det? Vi har en trea på 77 kvm som vi betalar drygt 6000 kr för, men helst vill vi ha en fyra och då höjs hyran med minst 1000 kr. Men så är det ju, måste ha större när man har många barn

VT: Det där med att skaffa fler barn för att få mer pengar vet jag ett par stycken som gör. Tyvärr. För barnen är ju inte direkt gratis att ha i det långa loppet. Men iallafall så vet dessa tjejer inte vad de ska göra efter mammaledigheten och de har höga hyror på lgh och då känns det enklast att skaffa en unge till, och männen är inte emot det tydligen. Ja, jag själv tycker att det är helt fel anledning.

• Vilda Tiger

Sthlm
    Jag gapar av förvåning här hemma.... menar du att det finns personer som räknar så?! Herregud... jaja, men de blir säkert varse om att de inte direkt tjänar pengar på att ha barn. Fniss, sicket feltänk!

• lille08

sthlm: Visst är det skoj med lite debatt i tråden! Men man får respektera att alla inte alltid tycker som man själv gör och de val man gör är ju de som man tycker och tror är bäst för en själv och ens familj.

Att skaffa barn bara för att få pengar kanske man kan göra ett litet tag... men i långa loppet lär nog verkligheten komma ikapp de tjejerna... för som sagt, det kostar att ha barn! Och ju fler barn man har desto större boende, bil och sånt behöver man ju.

• Hallonsocka

Hihi! Förskole debatt ser jag! Jag tycker att förskola som sådan är toppen, barnen lär sig en himla massa och utvecklas ofta väldigt mycket av att få vara på förskolan. Det betyder dock inte att de inte kan lära sig precis lika mycket genom andra former av omsorg, ex föräldrarna. Men jag tror det sker väldigt naturligt på en förskola där lärarna måste hålla koll på många barn och därmed måste ha vissa särskilda regler. Många barn gillar ju dessutom förskola väldigt mycket och kan vara "vildare" där än hemma och få annan typ av stimulans. Samtidigt känner jag personligen att jag inte vill ha M på förskola ännu, men utifrån just henne gäller det nog mig själv snarare än henne. Hon skulle nog stortrivas på förskola, men jag är inte riktigt redo ännu.
    Framförallt måste man ju se till individen, en del barn och föräldrar passar inte förskolan alls. Och då är det ju bra att det finns olika alternativ, den där omsorgspenningen eller vad den nu hette , dagmamma o dyl. Olika för olika människor. Det är ju bara att se till vår lilla tråd där det är tydligt att alla olika individer och smaker finns representerade.

• lille08

VT: Hihi, ja man undrar ju hur de tänker då för jag ser ju bara här hemma (med tre barn och ett fjärde på väg) att det är en hel del pengar man lägger varje månad på barnen. Då försöker vi ändå inte att direkt slösa en massa. Köper en del begagnat och barnen ärver även en del grejer och kläder efter varandra. Fast största kostnaden är ju att man går hemma och inte har den inkomst man har då man jobbar, och sen när man väl börjar jobba så faller det också bort en del om barnen är sjuka ofta. Så att bli rik på att skaffa barn?! Jo, barnen är förstås en rikedom i sig... men rik på pengar?! Njae...

• luzorsus

ja, en gång träffade jag på en gammal väninan från högstadietiden....hon hade diverse alkoholproblem etc men hon klagade över att soc inte ville ge henne en trerummare......så då sa hon rakt ut" ja så då är det väl dags att skaffa ett barn då, då är dom så illa tvugna..."...otroligt men sant!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8