carina
Jag håller inte alls med dig. Först så måste jag säga, precis som Melva, att om man skaffar barn för att tjäna pengar så är man ju rent dum i huvet, för inte fasen TJÄNAR man pengar på att ha barn. Det fattar väl vilket nöt som helst. Och sedan är det helt rätt det som Lille säger, att ett barns förskoleplats kostar ju inte bara för samhället det du som förälder betalar. Det kostar många gånger mer. Hyra för lokal, lön till personal, material, mat osv. Så samhället TJÄNAR troligen på att man tar vårdnadsbidraget på 3000 kronor i månaden. Du själv tjänar garanterat inte på det om du inte har ett jobb som min Marcus, som kan vara hemma med barn och ändå nästan få full lön om man har nån som kan ta barnet just de dygn man jobbar. Sedan förstår jag inte vad du menar med att det är "fel, fel, fel" att ha barnet hemma tills det är 3 år. JAG tror att föräldrarna är de viktigaste i barnets liv de första året och ju mer man kan vara med sina barn, desto bättre. Jga menar inte att man måste vara klistrad dygnet runt på varandra men jag tycker själv att 8timmarsdagar på förskola är för mkt för en ettåring. Det funkar ofta bra men jag tror det är bra om man kan ha kortare dagar tills barnet är kanske tre år. Jag gick själv aldrig på förskola och det gav inte direkt några skador på mig. Olika saker passar olika barn OCH olika föräldrar. Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för mig.