• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • luzorsus

Moi Mokulat skrev 2009-08-28 13:58:44 följande:

Hej allihopa! Vad händer här? Förstår inte hur ni sitta här. Dunder mammor! Hur märker ni era barns kläder till dagis? Fundera på broderade lappar eller såna man klistrar
    vi använder märkpenna och skriver namn i kläderna....annars skulle jag tagit sådana man bara stryker fast i kläderna...lättast..
  • sthlmstjejen

VT och lille: Haha, ja men alltså de här tjejerna har aldrig haft nåt jobb innan de fick barn, ingen utbildning heller. Och hög mammapenning har de fått för att de jobbat lite hos sina släkters företag precis innan det var dags för barn nr 1. Ja och får man barn tätt behåller man ju sgin, så de kör på. Är aldrig förvånad när någon av dem säger att den är gravid igen! 4 barn på 4 år är de uppe i och den ena mannen har sagt att han vill ha ett fotbollslag av ungar (fast de bor i en trea) så vem vet när det slutar?

• jeng

hihihi!! vad skoj att här händer nåt!
    Jag själv anser att många barn säkerligen trivs bra i förskola, MEN jag vill inte sätta mitt barn i förskola bara för att det är enklast för MIG... Jag tror på en kombination, för visst måste barn ut och leka! MEN man har ju visat att barn bara klarar kortare perioder, och kanske inte varje dag. Plus att bandet till föräldrarna är viktigt de första åren! Sedan så anser jag såklart att det är jättebra att förskolan finns tillgänglig från ett år för de som faktiskt inte har något val! Och har man inget val så tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete heller för att man har sitt barn i förskola! Man gör det ju sämre för barnet om man inte jobbar tex...

Ang det där med att skaffa barn för ekonomin. Visst jag gillar inte att folk verkligen använder det som argument för att få mer pengar från staten osv. MEN däremot så har jag mer förståelse för en familj där mamman tex är arbetslös och det är svårt med jobb och man under sin arbetslöshet passar på att skaffa barn för att det är en ekonomisk vinning just då. Samtidigt så är det ju en social vinning att slippa gå hemma och göra ingenting. Alltså, om man ändå vill ha barn inom en snar framtid! varför inte passa på då man redan är hemma, än att barnet kommer samtidigt som drömjobbet sen?

• jeng

Här har allt förresten gått jättebra idag! Besiktningen gick ju bra, inget nytt uppkom som vi inte redan visste (hade ju varit konstigt om nåt mer på huset hade kunnat vara fel!!!), så papprena är påskrivna. Ja, för lånet blev beviljat också som såklart var väntat! Och dessutom kom värderingen på posten med goda nyheter idag!!!

• Lana
    carina; fast enligt mig då så har en ettåring igen nytta alls av förskolan,och fröknarna lägger itne direkt mycekt tid på dem ändå varken pedagogiskt eller annat.Så de sånger,rim och matsituatoner gjag här hemma ändå.
    fast jag f¨år ju vårdnadsbidraget för att jag ska kunna vara hemma med Elly längre,ist för att ha henne på dagis då det är brist på dagisplatser.och jagr har mer än gärna henne hemma,barn utvecklar de viktigaste banden och tryggheten fram tills de är 3år.Men när Elly är 2.5-3 så kommer hon hamna lite på dagis pga det sociala och att hon ska lära sig samspel.men vi träffar rätt mycket andra barn just nu så dagis är inte nödvändigt för henne än.
    Fast Elly är också en vilding men man får gå till lekplatswr,mamambarn mm mm.det är även viktigt att bara ah hemmadagar.

du får inte föräldrapenning samtidigt som vårdnadsbidraget,du får inte heller vara sjukskriven eller få annat bidrag,inte heller sambon för då får du itne vårdnadsbidraget.

Så det är lite tråkigt att du säger så att det ÄR fel,du tycker det men inte jag.jag säger ju inte att jag tycker det du tycker är fel,utan du tycker som du vill och gör de du tycker är bäst för dina barn och jag gör som jag tycker för mina

jucea; härligt GRATTIS
  • Lina S

Här debateras det friskt ser jag!

Carina jag håller inte alls med dig om att barnet måste gå på förskola när det är 2 år. Vissa barn är dagisbarn och andra inte. Elliot hade nog mått bra av att vara hemma längre än sina 1,5 år, han är inget dagisbarn. Har man möjlighet så tycker jag att man ska vara hemma så länge som möjligt, barn under 3 måste inte gå på dagis om man går på öppna förskolan osv. Men det är min åsikt.

Moi - vi använder permanent märkpenna!

Ett tips till alla - ha inte för dyra saker på dagis ( mössa, vantar osv) för det är så mycket som försvinner. Har blivit av med så mycket POP- saker så nu blir det bara budgetkläder på dagis. Ja förutom vinterkläder osv.

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • 3 barns mamma84

Förlåt om det blev jobbigt med debatt nu i tråden..Men jag har hört många föräldrar ja mäst unga då så skaffar dem barn bara för att få mer pengar sen är det ju skitsamma för dem.
    Jag skulle inte kunna ha Didos hemma för jag vet själv att han har det gott på förskolan sen att han var så mammig med så nu är det bättre också.
    Ebba hmm nä nä hon mår bättre på dagiset hon har lärt sig så mkt.
    Som skriva sitt namn på papper och rita gubbar hehe massa princessor
    Sen är det ju massa dumma saker hon med lär sig men jag märker att hon har det roligare där.
    Inte så att jag är lat eller så jag är alltid ute med barnen och vi har det roligt.
    Men jag skaffar inte barn för att få mer pengar jag skaffar barn bara för att jag är en mamma som älskar mina barn och jag vet att jag kan ta hand om dem alla.
    Sen att jag var ung hmm ung och ung jag var 19år när ebba föddes men vad skulle jag göra utan henne ?? jo jag skulle väl ha varit ute och supit och vara tonåring och inte mått bra alls.
    Så ebba har räddat mitt liv igentligen.
    Didos ja han är mitt allt han med och han gör mig hel precis som ebba gör.
    Sen att jag vill ha 5 st barn är bara för att jag vet att jag kan ta hand om dem och pengar är inte allt!!

• 3 barns mamma84

Det finns många i tråden i Fl som har skrivit om att dom skaffar barn för pengar med.
    Inte kul att få veta att det finns sådanna människor!!

• Vilda Tiger

Carina
    Inte ska du be om ursäkt, det är roligt med debatt tycker jag. Kul att höra hur alla här inne resonerar.

Lana
    Bra skrivet om förskola och egen stimuli, tycker jag!

Lina
    Japp, tar åt mig tipset som en svamp. Jag har iofs inte någt dyrt till Lyckeli, tror jag (har fått POP av något och några Me&I men inte något annat) och vad gäller mössor och vantar så sticker hennes mormor till henne. Klart, man vill ju inte bli av med dem heller...

Jucea
    Va härligt att det gick bra idag! Wiiii!

• 3 barns mamma84
    jeng skrev 2009-08-28 18:19:28 följande:
    Här har allt förresten gått jättebra idag! Besiktningen gick ju bra, inget nytt uppkom som vi inte redan visste (hade ju varit konstigt om nåt mer på huset hade kunnat vara fel!!!), så papprena är påskrivna. Ja, för lånet blev beviljat också som såklart var väntat! Och dessutom kom värderingen på posten med goda nyheter idag!!!
    Gud vad roligt
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8