• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • lille08

Carina: Fast skaffa barn för att få pengar stämmer inte alls här. Vi skulle haft mycket bättre ekonomi om vi inte hade haft några barn!

Att ha barnen på förskolan kostar också pengar för samhället, så det är väl därför en del kommuner har infört ett vårdnadsbidrag då föräldern själv kan få en summa för att vara hemma. För när det gäller förskolan betalar man ju själv bara en liten summa i avgift mot vad platsen egentligen kostar.

• lille08

Carina: Men jag håller med dig - förskolan är bra för barnen! Jag jobbar ju själv på förskola och hade ju inte gjort det om jag inte tyckte att det var bra.

Sen skulle den dock kunna vara ännu bättre! Det är hela tiden besparingar och indragningar som gör att det blir brist på personal och vikarier och barngrupperna är för det mesta alldeles för stora. Man vill kunna göra och hinna med så mycket mer med barnen än vad man gör.

• sthlmstjejen

OK då har ni andra nåt annat sätt än vi att inte göra av med pengar Vi får typ 3000 kr kvar då räkningar och mat är betalda och lite pengar till kläder då, med bådas löner! Iaf nu när jag är fl...

carina: håller med dig om att dagis är bra för barnen men väljer man att vara hemma ser jag inte ner på det heller. Alla är olika, jag känner nu att efter så många år hemma att jag vill satsa på något jag tror på som inte har med min roll som mamma att göra, därför startar jag eget!!

• Melva

Man måste nog vara fullständigt oekonomisk om man tänker att man tjänar på att ha barnen hemma eller vara hemma med barn och skaffar barn för att få barnbidrag!

Så, nu sover A och V och jag får en chans till vila. Dom fick lite fredagsmys nu på fm istället för i em och A fick ju smaka (chips blev det och det smaskade han i sig, det lilla han fick).

Förut sat E och kollade i bakböcker för att se vad vi ska baka till As födelsedag. Tacknämligt. Ännu bättre vore det om hon bakade och jag tittade på så hann jag göra annat under tiden .

• 3 barns mamma84

lill:
    Jovisst är det så men jag tycker bara det är fel om det finns möjlighet att ha barnet i förskolan här i sverige.
    Det kostar inte mkt pengar häller att ha dom i förskolan.
    Att låta sitt barn vara hemma tills 2-3-4år är fel fel fel tycker jag!!
    Det är som om jag skulle skita i att ebba skulle få stanna hemma utan att veta och känna till hur det är att gå i förskola och sen skola.

Det finns dåliga sidor med i förskoler man vill att sitt barn ska slippa.
    Som lös-förkylningar-bråk och svär ord mm

• Melva

sthlmstjejen: men jag kan ta ett exempel. Vi bor som sagt billigt, har en hyra på 3000:- i månaden. .

• Quinny

2 barns mamma: varför skulle det vara fel att ha barnet hemma, å låta barnet börja förskola vid 2-3 årsåldern? jag tycker det är ett jättebra alternativ, att kunna ha barnet hemma en lite längre tid. Det är så kort tid barnen är små, o jag tar denna chans att vara hemma med min tös så länge jag kan. Och jag gör det absolut INTE för att få pengarna. Vi planerade att jag skulle vara hemma till 2-3 års åldern ändå, även om detta med vårdnadsbidrag inte hade gått igenom i våran kommun...

Personligen tycker jag min tjej ännu är för liten för förskola. Vi kommer ut bland andra barn ändå, många vänner i min omkrets har barn, o vi ska börja gå på ÖF o småbarnssång. Ser absolut inget fel i att barnet börjar lite senare som 2-3 års åldern. Men självklart tycker jag också det är bra att det finns förskola.

Min son va bara 1 år när han började på dagis, av den anledningen att jag inte kunde vara hemma längre. Men han va inte redo. Inskolningen tog lång tid, han va blyg o ledsen. Han ville inte leka med andra barn, satt oftast hos någon av personalen. Hade jag kunnat hade jag haft honom hemma längre... Inte förens vid 3-års åldern började han leka MED andra ungar på dagis, o vid 4 år började han prata om att leka med andra utanför dagis. Lillasyster är likadan, som storebror va vid den åldern.

• lille08

Carina: Det jag menade med vad en förskoleplats kostar är inte den summan vi föräldrar betalar i barnomsorgsavgift utan vad platsen egentligen kostar. Har för mig att jag läst nån summa på över 10 000:-/mån för ett barn som går heltid. Så oavsett om man är hemma eller om man har barnet på förskola så kostar det pengar.

Även om ett barn börjar på förskola först vid 2-3 års ålder hinner ju hon/han ändå gå där i några år innan det är dags att börja skolan, så jag tror inte att barnen missar så mycket om de är hemma de första åren. Men sen har ju de flesta inte möjlighet att vara hemma längre än ca 1-1½ år eftersom föräldradagarna tar slut och man behöver börja jobba igen.

• lille08
    Melva skrev 2009-08-28 11:19:59 följande:
    sthlmstjejen: men jag kan ta ett exempel. Vi bor som sagt billigt, har en hyra på 3000:- i månaden. .
    Då har ni samma hyra som vi har!

Fast det kommer bli dyrare boende för oss sen när vi flyttat... å andra sidan kommer vi ha mycket lägre utgifter för bensin. Eventuellt kommer vi även klara oss med bara en bil sen och då sparar vi in ytterligare. Nu har vi två bilar för att jag inte ska bli helt låst här hemma när min sambo jobbar. Det går dåligt med bussar här och min sambo åker 5:30 på morgonen och är oftast inte hemma förrän mellan 17-18.
  • Melva

I flera dagar nu så vaknar A och skriker som en galning. Kvittar om det är på dagen eller natten. Har inte riktigt klurat ut varför. Han vill liksom inte att man ska ta upp honom heller, spjärnar emot som en galning och vrider sig.
    När man väl fått upp honom skriker han om möjligt ännu mer.

Lunch snart. Väntar på att V ska vakna också.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8