• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Vilda Tiger

Jag har faktiskt små planer på att ta i läppen, jag med... MEN jag vet inte om det "går för sig" då jag är gymnasielärare. Alltså, jag kan redan nu känna att jag får kämpa lite extra som ung lärare, att få upp respekten för mig både från elever och föräldrar. Det börjar väl släppa nu, då jag har fått barn, för då anses jag nog vara vuxen på riktigt. Men va sjutton - undrar hur elever och framför allt föräldrar skulle se på sånt. MEN egentligen ska ju de skita i det, och så VILL jag känna. Förstår ni mitt dilemma?

• Melva

Grattis Frida!

Fy vad jag är trött nu. Gick upp 4.45 imorse. Frivilligt! Vi skulle till Gbg och ta en dagstur till Fredrikshamn och eftersom det var tvunget att bli kollektivtrafik så fick det bli så tidigt. Hade ju inte med A som tur var. Det hade han aldrig orkat. Men det gick bra med dom andra. Så vi åkte färja, barnen lekte där, spelade lite och sen var vi framme. Vi hade inte så mycket tid på oss innan färjan skulle åka hem igen så vi gick och köpte en läsk var till E och V. Sen var det hem igen som gällde. Världens dyraste och mest krångliga läsk! .

Men barnen har haft kul och har nu slocknat i sängen. Var inte hemma förrän 22 och då var det bums i säng som gällde.

Jag sitter nu och försöker rensa skallen lite. Det susar av allt oväsen idag och jag är lätt gungig i kroppen/skallen. SKa snart lägga mig jag också. Det ska bli så skönt att jag har sovmorgon imorgon!

Berättade fö för mor idag (vårt resesällskap) och hon visste inte riktigt vad hon skulle säga.

• jeng

Melva,
    Trist att inte nyheten mottogs med glädje! Men hon kanske vet att ni har tvistat i frågan redan tidigare? Hoppas det blir gladare när hon fått fundera lite!

Idag var jag och ted in till stan på värdlens sämsa nyöppning av en butik... Jag kom dit 30 min efter att de hade öppnat, och varenda grej typ var redan såld... Jaha, så ta ut dom på lagret och ställ ut lite nytt då!!?? Ja det är en 2nd hand butik... Skit samma. Dessutom var det 300 pers i kön, och ungefär en miljon i butiken, så jag gick igen!

Åkte till ica för att storhandla och halvvägs genom det så känner jag hur febern börjar komma och halsen gör ont... FAN! Ph har ju varit sjuk nu ett par dagar, så det var ju bara en frågan om tid. Hem och beklagar mig, tar en panodil, och en timma senare är det bara borta igen...??? Skitskumt, men skönt såklart... Under den timmen hann Ph dock oroa sig över att det var influensan trots allt och att han hade smittat mig, och sa att jag borde åka till sjukhuset... Jag "ska" ju inte få influensan nu med tanke på alla sd.... Men men jag sa att om det vore influensan så borde vi vara sjukare, och om vi inte är sjukare, ja då behöver jag ju inte sjukvård heller... Som sagt sen försvann det! Gött det!!

• sthlmstjejen

Frida tackar för alla grattis Det blir kalas idag istället för igår, men hon fick presenter av oss igår iaf. Alla syskonen pysslade så intensivt med de nya leksakerna på på födelsedagsmorgonen så jag och maken passade på att ta en snabbis Presenter är bra till mycket haha.

VT: De flesta barn gråter som sagt när man lämnar i början, men det viktiga är att visa sig trygg och lämna barnet till en personal för då blir barnet tryggt också än att man står och velar och kramar för då blir barnet osäkert. På vårt dagis får man ringa om man vill och kolla om barnet varit ledset när man lämnat. Har gjort det några ggr och då har det alltid varit jättebra och barnet blivit glad 5 min efter att jag gått. Har ALDRIG hämtat ett barn som är ledset utan de har alltid varit glada och trivts!

Du skulle passa i läpp-piercing förresten!

Melva: det var väl väntat med din mammas reaktion? Du sa ju att hon "höll på" L? Ja, hon smälter det väl så småningom.

• sockertopp84
    Rimfolina skrev 2009-08-29 20:55:49 följande:
    sockertopp: Jag vill ha barnen på min förskola för att jag tycker att det är kommunens bästa förskola och för att jag vill hinna se dem på dagarna då jag kommer att jobba 100 %. Är lite orolig för hur det ska funka men med Tyra har det ju gått jättebra hittills. Det är nog en vanesak. Min kollega har sina två barn hos oss också och det funkar bra. Sen är ju hela personalgruppen med på hur vi vill att det ska funka, att de ska säga åt våra barn precis som de gör med de andra barnen, även om vi "chefer" står bredvid. Sen måste vi självklart få vara mammor åt våra barn också om det har hänt något särskilt. Vi har också sagt att om de ser att barnen är väldigt klängiga någon dag så får de gärna försöka locka med dem på något annat. Så det går bra, so far... Vår andra kollega hade sina tre barn också och det gick bra det med. Så jag hoppas...
    Jag jobbar på en katolsk förskola,där de är lite bladat både med katolska o icke katolska o jag är sådan att jag är slå långt ifrån kyrkan som möjligt annars.Men de va de jobbat man fick när man tog studenten,trivs ju bra o så.Men känner inte att de är de bästa.Fast vi hittar på mycket mer än vad ett kommunal dagis gör.

VT:Visst tröstar man.Min store son blir fortfarande ledsen när jag lämnar,men vet att han tystnar direkt när jag gå o ha hur kul som heslt sen.
  • Vilda Tiger

sockertopp
    Tack, det var det jag ville höra. :-/

Sthlm
    JO, jag förstår ju att de blir lite ledsna, men jag ville bara höra att parsonalen går in och tröstar då, inte bara låter barnet gråta. :-/ Kanske fånigt att fråga men jag är helt ny på det här.

• 3 barns mamma84

Vt:
    Personalerna är petagåger och dom är super duktiga på detta med att ta över ocg vara med barnet när föräldrarna går.
    Det är så skönt att veta att dom har gått utbildning varit med att jobba med detta i flera år.
    Jag känner mig trygg när jag lämnar mina barn på dagiset.
    Om jag inte skulle ha varit det skulle jag kännt mig orolig.
    Men jag är det inte
    Och barnen jag kan säga att dom gråter inte länge

Godmorgon
    Var redan uppe klockan 06.45 ebba ville titta på bompa..

• S u s s

Nu är jag lite efter en eller ett par dar, och läser ikapp allteftersom, så ni får ha överseende om jag diskuterar gammalt skit.

Sthlm - Dålig mamma tycker jag inte man är oavsett när man skolar in barnen. Man måste ju ta hänsyn till en massa måsten och behov, för alla i familjen, och alla gör ju det som passar dem själva och deras egen situation bäst.

Härinne verkar ju alla göra på verkligen olika sätt, och det tycker jag är jätteskönt. I "verkligheten" får jag nästintill försvara mig i många situationer för att vi har haft dottern hemma så länge, och det är lite tröttsamt. Jag känner ju inte direkt att jag plågar henne, och jag känner inte att jag behöver ifrågasätta de som gör annorlunda heller.
    Som sist jag var på öppna förskolan med Max, medan jag skolade in Miranda en bit bort. Jag fick så många frågor som formulerades på så trist sätt att jag inte vet om jag kommer orka gå dit mer.

Angående att överleva på vårdnadsbidraget så är det ju inte många som kanske lever på enbart det. Det är väl de som redan klarar sig på en inkomst isåfall. Annars kan man ju kombinera vårdnadsbidrag med jobb, ifall man har varierande arbetstider och kan växla med vem som är hemma. Eller ta för 2 småbarn.

• S u s s

Jag tänkte svara på Carinas inlägg ett par sidor bak, men allt hade ju redan sagts.
    Det gick inte så bra att läsa ikapp bakifrån...

Jag tycker det är skitjobbigt att lämna Miranda ledsen på förskolan! Jag hade hellre varit med hela tiden tills hon känt sig trygg nog att lita på personalen utan tvång. Men så går det inte till har jag förstått...
    Det blir ju lite knepigt också eftersom de flesta har en deadline då de helst ska vara tillbaka på jobbet. Vi ska ju vara hemma ett år till, och passar inte riktigt i inskolningsmallen tror jag. Men det blir nog bra så småningom.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8