• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Rimfolina

VT: Angående inskolning så anpassar vi den efter barnet och den får ta upp till 3 v. Detta är lite olika från förskola till förskola, dock. Visst är barnen ledsna ibland när föräldrarna går men det viktiga är som sagt att se glad ut och göra avskedet kort, sen får man gråta bakom knuten och ringa och kolla att barnet inte är ledsen. Det går som sagt var över väldigt fort om det inte är något annat som är fel. Har haft en inskolning nyss där barnet fortsatte att gråta med jämna mellanrum under förmiddagen och då avbröt vi och bad mamman hämta tidigare och så "började vi om" och det gick jättebra redan nästa dag. Då hade vi kunnat ta en längre dag men vi ville att både mamman och barnet skulle få ett positivt avslut och gjorde det till en kort dag och så la vi till lunch dagen efter. Då var flera andra barn i stort sett färdiginskolade och mamman ringde mig på kvällen och ville prata lite, hon undrade om något var fel med hennes barn eftersom det gick så bra för de andra men barn är ju så olika. Det var absoult inget ovanligt med hennes barn, en del barn tar lite längre tid på sig bara. Gav tipset att ta med ett gosedjur och så tog vi med hans vagn när vi gick ut också så att han hade två trygga hemmasaker med sig. Resten av den inskolningen har gått toppen! Han hade bara en dålig dag och fick kindtänder precis då.

• KaOl

måste bara fråga er, helt ot... Vid vilken ålder tycker ni att det är ok att göra piercings (alltså annat än i öronen)?? När har ni (som har piercings) gjort det själva??? vår E som blir 12 i år pratar nämligen om ringar både här och där och det tycker jag är ALLDELES för tidigt - men sedan blir jag lite osäker på om jag tycker 15 eller 18 är rimligt??? Vad tycker ni?

• jeng

KaOl,
    Jag var en fegis och vågade inte ens ta i öronen förrän jag fick det i present och blev så illa tvungen Då gick jag typ i 8an eller nåt!! Hahahaha!!! Sen tog jag min navel typ i 20årsåldern... Så jag tror att jag var rätt så sen med sånt. MEN när jag tog i naveln så var det ju lixom fortfarande rätt ovanligt... Nu är det ju svårt att hitta tjejer som INTE har det... Så jag tror att det också innebär att det har sjunkit betydligt i åldrarna om man jämför med hur det var för 10 år sen!

Rent intuitivt så skulle jag nog tycka att det är ok när man har börjat högstadiet. Då är man trots allt stor nog till att tänka på egen hand. Sedan beror det nog på. Om man känner att det är nåt de vill göra för att alla kompisar har typ, då skulle jag nog vara lite hårdare. Och verkligen ta reda på att det är nåt man själv vill först! MEN jag har alltid sagt det - en piercing, det är bara att ta bort och så har du ett litet märke som inte är större än om man slinter med synålen eller har en fräken! Tatueringar däremot, där anser jag att man ska vara äldre!

• luzorsus
    KaOl skrev 2009-08-30 14:09:30 följande:
    måste bara fråga er, helt ot... Vid vilken ålder tycker ni att det är ok att göra piercings (alltså annat än i öronen)?? När har ni (som har piercings) gjort det själva??? vår E som blir 12 i år pratar nämligen om ringar både här och där och det tycker jag är ALLDELES för tidigt - men sedan blir jag lite osäker på om jag tycker 15 eller 18 är rimligt??? Vad tycker ni?
    hål i örat skulle jag tycka va okej i den åldern men inte andra piercings.....vet ej riktigt när jag skulle tycka det var okje, kanske vid 16 års ålder eller nåt...
  • luzorsus
    KaOl skrev 2009-08-30 14:09:30 följande:
    Fast går du till en riktig piercare ,som jag tycker alla ska göra, och inte till en guldaffär där de skjuter hål med pistol, så är det 18års gräns på piercings.
  • luzorsus

även 18års åldersgräns på tatueringar...och det tycker jag är skitbra, innan dess vet man ju inget Och knappt då :)

• 3 barns mamma84

18-19 är perfekt ålder
    Jga var själv 18år när jag fick en tatto

• Lana

Tack för svaren ang vällingen,jag fortsätter att ge henne det hon vill ha på kvällen så länge hon äter Ok på dan.hon är ju liten så kan ju vara bra att man "vet" att hon får i sig näring.

jag har bara piercing i örat,i den lilla flärpen.tog det för 4 år sedan och har kvar den i.I läppen har jag ALLTID velat ha.men nja är tveksam ändå,min mormor kommer inte prata med mig mer då helt sant,så varken jag eller min syster eller kusinen har några mer än i öronen äh hon bestämmer inte det me nja...hm...

melva;låter som en toppen kul dag

suss; så gör vi,mikael jobbar 6.30-14.30 och jag börjar jobba 15-22.45.sen jobbar jag också helger och de dagar jag jobbar har svärmor henne.så vi får ju vårsnadsbidraget + fulla löner.me ndet är ju sitället för att ha på dagis vilket jag inte vill att hon ska gå på än

KaOl,oj det är sååå olika.jag har kompisar som tog hål i naveln,läppar mm  på högstadiet,men jag tycker man får vänta tills man är 18 min mamma gjorde så för hon ville itne att jag skulle pierca mig och då sa hon nr du är 18 så kan du bestämma och betala själv.vilket jag gjoirde..då är det ju inte alltid lika kul då man måste betala själv
    men när jag var i hennes ålder pratade vi också om det,det är ju SÅ coolt då

vi har varit iväg på 50års kalas idag.kul

• 3 barns mamma84

Nu ligger barnen och sover lugt här inne i vardagsrummet nu haha
    Vi har varit uppe i källaren och tagit mer all kläder och rensat igenom nu med alla bebiskläder vilka vi ska ta med oss och vilka vi ska slänga (fläckar mm) så nu är det gjort
    Hittade massa kläder som ebba hade på sig när hon var lite bebbe jösses vad jag känner sug efter en till nu men vi håller ju på det vet nog alla redan
    Sambon är på haha det är skönt att han är på när det gäller bebbe.
    Han kollar redan på vagnar och förlossning mm han är verligen mer och mer intresserad varje dag.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8