• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • sthlmstjejen

Tycker att 4 verkar lagom, blir de liksom två och två. Eller två barn, men nu har jag ju tre så det är lite sent att tänka på det

• KaOl

sthlm: våra är ju så "dumt" inplanerade att de inte blir 2+2... fast det beror ju på att vi är en mina-och dina-familj (mannen har 2 döttrar som bor hos oss hela tiden, 9 och 12 år snart) och jag har en son sedan tidigare (9år) och så har vi då Måns tillsammans.. de två 9-åringarna är som Piff och Puff, alltid tillsammans, men 12-åringen tycker nog att de är lite små ibland.. Och Måns är ju ensam liten, vilket jag tycker är lite synd, men vi umgås så mkt vi kan m hans kusiner som är i ungefär samma ålder för att kompensera. För hans del hade det säkert varit kul med en liten till om ngt år - men tiden finns inte! Det är så otroligt mkt att fixa när de blir större, träningar, matcher, läxor, föräldramöten, kvartsamtal och f-n och hans moster!!! för att inte tala om vilken tid tvätt och städning tar när man har så många... och tonårsutbrott.. (hon är bara 12 men har börjat kraftigt redan. pust.. inte lika lätt att ta dem under armen o sätta dem i "coola-ner-dig-hörnan" som med en treåring hihihi)
    sedan kostar allt så mkt när de är större (kläder, skor, träning, resor)... redan nu är det mkt vi får säga nej till som deras kompisar får - men vi försöker ge dem så mkt vi kan på andra plan istället, gemenskapen i vår familj och så..

Jaja, det låter som om jag gnäller (kanske jag gör ) men vi har ju gått in i det här med öppna ögon och vi är så himla glada för att vi skaffade lilleman oxå. Får verkligen ihop vår familj - nu är alla relaterade till varandra på ett djupare plan än att vi bara delar adress.

hihi ska sluta svamla nu och ta tag i jobbet..

• KaOl

hmm.. vet inte vad jag ville ha sagt med ovanstående monolog.. kanske att jag är nöjd med 4????? Är nog läge för lite kaffe innan jag börjar jobba ordentligt

• 3 barns mamma84

KaOl:
    Haha låter som om du vill ha en till bara en hihi

• KaOl

carina: nja... visst hade jag gärna haft flera egna barn tillsammans med min underbara man! men nu är ju situationen som den är - och jag inser mina begränsningar! vill kunna ge varje barn den uppmärksamhet som jag tycker att de behöver; och som det är nu så känner jag nästan att jag inte gör det! så flera blir det inte!!

• jeng

hej.
    idag är jag hängig igen... helknäppt! jaja en panodil är nere och nu får vi hoppas att det lägger sig igen som det gjorde i förrgår....

och idag har vi tackat ja till huset, så nu är vi bundna till kontraktet som skrevs i fredags!! köket är nästan planerat, nya värmesystemet nästan planerat

nu hoppas jag att ph kan få en vän till familjen som är målare att hjälpa oss med ytskikt osv så att det blir en bra grund i det. annars så kommer jag betala en annan gubbe för att göra det!!! jag vill inte lägga en halv mille på att renovera ett hus och sen så är det dåligt spacklat bara för att vi inte är proffs på det...

imorgon ska fackförhandlingarna troligtvis avslutas... de kommer flytta på mig till en annan avdelning... jag vet att de har rätt att göra det, men det suger ändå! det är ju ett så uppenbart tecken på att de anser att JAG har gjort fel. visst stämningen uppe hos mig är inte den bästa, men det beror ju på att jag helt enkelt har sagt ifrån... jaja jag skiter i det... läkartid på tisdag och då får vi se om jag ens ska jobba mer... det SUGER! ska vara mammaledig resten av mitt liv... eller iaf tills jag hittar ett nytt jobb, som kommer vara mkt bättre än det jobbet jag har nu!!!

• 3 barns mamma84

Hihi spännande spännande om 25 dagar flyttar vi från sverige

• sthlmstjejen

KaOI: Jag förstår precis vad du menar, har ju inte så stora barn än men min man har en lillebror som är 15 år så jag kan ändå förstå lite vad som kommer att hända i framtiden haha. Tror också att vi kommer att få säga nej till en del saker, tex så kanske dte räcker med att de har en aktivitet var och inte fler. Sen är det nyttigt tror jag att man inte får allt som barn heller, utan lär sig värdet av pengar.

• lille08
    KaOl: Jag tror nog också att det blir sista barnet här nu. Okej, man ska ju aldrig säga aldrig... men det känns som att det räcker sen. Man ska ju själv känna att man räcker till för var och ett av barnen, både vad gäller tid och ekonomiskt. När detta barn är fött så kommer vi har fyra barn... varsitt sedan tidigare + 2 gemensamma...

Jucea: Trist att du inte mår bra. Skickar över en stor krya-på-dig-kram och hoppas det snart ger med sig. Håller även tummarna hårt för att du hittar ett annat jobb där du kommer trivas bra!

Carina: Ja, det är ju inte länge kvar då tills ni flyttar. Önskar att vår flytt också låg lite närmare i tiden än den gör nu (vi har tillgång till det senast 1/3 2010, med andra ord lääänge kvar tills dess). Har ni fått tag på nåt hus nu där ni kommer bo sen?

Skönt att ni båda är överens om antalet barn!

Familjebil ja... så fort man har fler än 3 barn så är det ju bra att ha en bil där man kan sitta många... eller ja, redan när man har 3 barn så kan det vara bra att ha det eftersom de ibland vill ha kompisar med sig. Vi köpte en VW Caravelle i vintras som rymmer 8 pers.
  • sthlmstjejen

lille: jag tycker att det är trångt i bilen redan nu med 3 barn så vi kikar lite på större redan nu

Men ni som har fler än ett barn, upplever ni inte att det är enklare faktiskt än med bara ett? Nu när F blivit större kan hon leka mer med syskonen och de kan roa varandra mkt så jag kan sitta här hihi eller mysa med maken eller diska osv. De jag känner som har ett barn är med sitt barn hela tiden när de är hemma för den inte har nån att leka med. Eller så leker barnet korta stunder sen ska man leka igen.

Förresten så går F nu!!! Och dessutom säger hon alltid till innan hon ska bajsa så hon får göra det i pottan

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8