• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Melva

Jag tror inte att barn behöver så många aktiviteter egentligen utan att det också är viktigt att dels ha tid med familjen och dels ha tråkigt ibland. Jag är uppvuxen i en familj där vi aldrig blev skjutsade när vi skulle någonstans. Drygt många gånger, men också lärorikt och det tycker jag också är viktigt. Att när dom kommit till en viss ålder så får dom ta sig dit dom ska själva (ålder beroende på tid och plats). En av anledningarna till att maken är negativ, vi ska ha råd med deras intressen som han ser det, men jag håller inte med om att barn behöver många olika intressen som kostar multum.

Tror också det är viktigt att dom lär sig värdet av pengar och ett sätt är ju att man inte får allt man pekar på eller får byta intressen femtielva gånger per termin. (prova vad som passar och har man betalat avgiften så får man vackert fullfölja det och sen byta isåfall).

Sen ska jag uppmuntra barnen till att sommarjobba så dom får egen lön. Det är också viktigt tycker jag. Det kan dom ju börja tidigt med (dom kan ju jobba på sommaren med att klippa gräs och såna saker).

• 3 barns mamma84

lille: Hmm jo han har kollat på massa combin men fråga mig inte jag fattar inget om bilar haha inte min grej.
    Han vill ju att jag med ska skaffa bil körkört men jag känner att det inte finns ett måste liksom.
    Sen att jag inte vågar.

Många barn en stor familje det är något jag alltid velat ha

Hus hmm nä vi letar på vi kan inte ta något härifrån för än vi har fixat papprena i danmark jag måste skaffa leg i danmark kommer få nya person nummer sammt barnen med då är det sista siffrona barn vår nya men gammla försvinner inte utan när jag kommer till sverige (flyttar) så kommer gammla tillbaxs.
    Så det blir att ha forst massa papper klara osv forst.
    Men vi har några stycken vi verkligen gillar och hyran är på 5-6000 i mån ja då + vatten med.
    Sen måste vi lägga pengar på lite nya möbler soffor tex

Så snabbt det går för oss gumman kommer det att gå för er med
    Pluss du är gravid och det kommer gå ännu snabbare
    Snart kommer jucea och du att föda ja sen kommer en till person att föda

• Melva

Jag ville ju skaffa större bil redan när jag väntade A och vi hade bestämt att vi skulle skaffa större nu när den här är på upphällningen, men tydligen är inte det läntre ett alternativ...

• Vilda Tiger

KaOl
    Hm... svårt det där med piercingar. Jag anser att hål i öronen inte är hela världen och det kan de väl få ta då de vill. Jag tog mina då jag var 8 år. Ja, de första två alltså. Men i naveln, läppar och annat kan man nog vänta med tills man är 14-15 iaf. Tatoos ska man vara MINST 18 för att få göra enligt mig, så jag är glad att den lagstiftningen finns.

Jucea
    Det händer mycket för er just nu. Trots att du har det bajs på jobbet så känns det ändå som om det är MYCKET positivt!

Melva
    Håller med. Jag tycker inte man behöver ha massa intressen som kostar multi, men samtidigt så är det trist att pengar ska sätta gränser för vad man har råd att låta barnen göra. Men sådant är ju livet i stort så varför ska de inte veta det från början? Bara man har tid för sina barn, tid att leka, hitta på grejer (bara åka iväg på utflykt eller leka i sandlådan eller läsa en bok duger bra och räcker långt) och verkligen lyssnar på dem så har man vunnit mycket! Jag klarar inte av då barn står och berättar för sina föräldrar något som för dem är jätteviktigt och pappa eller mamma bara svarar "mmmm... bra." utan att faktiskt ha lyssnat.

• Melva

VT: ja, men som du säger, ekonomin sätter ju gränsen någonstans och hellre att barnen sysslar med någon som verkligen är kul än har flera saker och så orkar dom inte och det blir för mycket med både skola, intressen och läxor och allt. Nä, barn ska få vara lediga också och inte alltid ha något som måste göras. Man måste lära sig att slappna av och ta det lugnt också.

Ja, jag tycker också det är viktigt att barn blir hörda. Inte få sin vilja fram hela tiden, men deras röst är viktig den också. Och vill man att dom ska lyssna på en så får man ju föregå med gott eksempel .

Imorgon ska A till tandläkaren ( ). Om ett par dagar är han 1 år, den lille skiten .

• Hallonsocka

Appopå dyra fritidsintressen och intressen som tar från annan tid så har vi bestämt att det får bli en grej per termin (ett tag tror jag att L hade tre olika aktiviteter om veckorna och vissa av grejerna var 2 ggr!). Hon ska ha tid till läxor, fritid med familjen vänner och då fritidsintressen. Nu är det Ju jutsu som hon ska hålla på med den här terminen, det är två ggr i veckan. Helt lagom tycker jag :-P §§§§§§§§

• KaOl

här har vi oxå bestämt att de får hålla på med max en sak (dock är det träning 2 ggr/vecka och ibland match).
    Tjejerna vill gärna börja rida och det hade jag tyckt var kanon - men tyvärr kostar det drygt 5000 kr per barn o år här (utan stövlar, hjälm osv..) så det går tyvärr inte.

• Kvack

H stora pojken ska iväg till scouterna idag. Han vill testa om det är något för honom.
    Han har provat fotboll (ganska kul tills han fick en fotboll i ansiktet), brottning( roligt i ca 4 månader, tills en pojke inte ville brottas med honom). Får se om det här är nåt han gillar bättre:)

Vi köpte ju nyss en Toyota Previa 8 sitsig för att alla barnen ska kunna sitta ordentligt med sina stolar i bilen. 2 bilbarnstolar och en bälteskudde. Trivs jättebra med den.

• sthlmstjejen

Melva: Du låter lite nere? Har ni pratat mer och vill han inte köpa en större bil? Ni kommer inte ha råd med aktiviteter för barnen osv?

Hur som helst så håller jag med er Melva och VT, det är viktigt att barnen får lära sig värdet av pengar och att de inte kan få allt de pekar på. Men själv växte jag upp och hade det knapert så att vi inte alltid fick vår veckopeng osv och så dåligt ställt vill jag verkligen inte att vi ska ha det!

KaOI: Jag har sagt att barnen får välja en aktivitet fritt, UTOM hockey, ridning och tennis som är så dyrt Golf är säkert också dyrt förresten...

• 3 barns mamma84

Intressen för barn Hmm det kan vara olika
    När jag var tonåring så red jag bara alltid efter skolan och innan skolan med.
    Jag hade en egen häst så det var därför.
    Sen hade jag privat lektioner med.
    Jag lärde små barn att rida och tog det privat själv med.
    Jag jobbade på ridskoler med.
    Har rididt privat hästar med hela livet.

Så det har inte kostat mkt alls

Som ebba så när vi flyttar kommer hon få börja på ridskola men vi har planerat nu att vi kommer att köpa två hästar 1 ponny till ebba och didos och en större till mig så johan också kan få rida om man nu vill haha

sen finns det skola i danmark Hmm ålder är 14-16år när dom bor i skolan och efter dom har gått i skolan går dom till dom intressen dom har för allt finns i skolan.
    Det finns allt för killar och allt för flickor detta kommer ebba börja med och didos när han har blivit äldre

Ingen dyr kosnad häller.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8