• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Melva

Nu kanske ni tycker jag är fullständigt ansvarslös, men jag vet knappt vad influensan går ut på. Jag har inte brytt mig om mediarapporteringen då det många gånger blir så förstorat. Så jag vet inte ens vad jag ska vara rädd för.

Förskolan där E börjat har ändrat sina hygienrutiner och jag har börjat tvätta händerna på barnen lite oftare, speciellt när vi varit i affärer, men mer än så gör jag inte.

• jeng

kaol,
    ja usch det är klart att man påverkas! jag är dock rädd just för att jag fått ta del av den infon som gått ut från smittskyddsinstitutet osv ut till sjukvården, bla där min mamma jobbar (upplysningen) och där grannen jobbar (de har mycket infektionspatienter och vaccineringar osv)... Det som är skrämmande är ju att media på vissa punkter faktiskt inte har speciellt fel...

Det är ju just för gravida som man räknar med mkt svårare förlopp för de flesta som drabbas, snabbare vård behövs osv. Det är ju helt enkelt så att som 30åring så är man ju inte så van att man är en riskgrupp!! Och därför tycker jag det är bra att ha läst på så mkt som möjligt. Sedan har jag ju fått order om att inte chansa nu iom mina sd, för en stor risk med kraftig influensa är ju just att det kan sätta igång i förtid...

• KaOl

melva: vi gör inte heller ngt mer än att tvätta händerna ofta; när man kommer hem efter ha varit ute, innan maten osv - fast det försöker vi iofs hålla på alltid så det är ingen skillnad.
    Vaccinera oss kommer vi att göra - dels för att inte föra smitta vidare till riskgrupper (gravida m fl) men även för att vi inte vill ligga här alla 6 och vara dåliga samtidigt.
    Sedan tycker jag oxå, som jucea skriver, att det känns väldigt ovant att just 30-50-åringar verkar drabbas värst!

• Melva

Hur säkert är det där vaccinet då?

Jaha, nu har jag sagt till maken att jag kommer inte ändra mig. Det blev ju kanske inte så där jättebra av det. Väntat iofs. Han blev stött av att jag sa att jag mem räknar bort honom, men det har han ju själv gjort och gör fortfarande!
    Men precis innan han stack till träningen så kom han och sa att han vill ju vara med mig och att han får lösa det här på annat sätt. Fast jag bli irriterad, som vanligt ska han lösa det (jag är liksom inte med i planerna) och VAD ska han lösa? Nu sa han att han ska försöka öka inkomsten.

Säg till när ni vill att jag ska sluta tjata om det . Men det är skönt med feedback (positiv som negativ) och jag behöver prat om det.

• Rimfolina
    jeng skrev 2009-09-01 22:14:35 följande:
    ja, jag skrev grattis med stora bokstäver, och då tyckte fl att jag var elak så den ändrade såklart allt till små, så gubben ser sur ut istället för glad... pucko...
    Det gjorde jag med, undrade just vad som hände...
  • Rimfolina

Melva: Självklart ska du prata om det! Man mår så mycket bättre om man får ventilera!

Ang. influensa A så har vi också ändrat rutinerna lite på förskolan. Vi har tagit bort alla vanliga handdukar och använder pappershanddukar i stället och så tvättar vi händerna (barnens) oftare. Jag är inte alls rädd för influensan men har ändå funderat på vaccination p.g.a. mitt yrke. Vill dock inte vaccinera mig utan att veta vilka biverkningar vaccinet kan ge... Svårt det där!

Ang. nupp/fvp så har jag tackat nej till tester eftersom jag inte skulle vilja ta ett beslut om en abort. Fegt kan man tycka, men hur skulle jag kunna välja bort mitt barn?!

Ester går jättemycket nu. Hon började ju gå för ett tag sen men hennes schyssta storasyster hämmar hennes utveckling genom att putta omkull henne hela tiden. Så hon går mest när Tyra inte är i närheten. Nu när de har varit borta i några dagar har hon dock haft möjlighet att träna en massa och nu går hon mer än hon kryper. Klippte hennes lugg kvällen innan hon åkte också och nu undrar jag var min bebis tog vägen?!?

• goshheidi

Hej på er. Och tack för alla grattisar.

Men man ska inte ropa hej...
    Det har varit en kaotisk kväll. När jag var på toa så hade det kommit lite blod. Kanske 2tsk... Svårt att uppskatta sådär. Och idag mitt på dagen klagade jag lite till P för att det gjorde lite ont nere i magen. Ungefär som mild mensvärk...
    Detdär blodet kom för ett par timmar sedan och det har inte kommit något mer sedan dess. Men jag är ganska orolig för att det är början till mf :( Kan inte vara glad alls :( Fick tid till mvc nästa veckas tisdag. Vet inte om jag orkar vänta så länge. Jag tror att jag ringer privat sjukvård imorgon och gör vul för att få klarhet i vad som händer.
    Enligt personen jag pratade med i telefonen idag borde jag vara i v.7

• lille08

Heidi: Håller tummarna för att det inte är missfall utan helt ofarliga blödningar. Jag hade ju blödningar i början av denna graviditeten som jag trodde var mens. Den första höll i sig i hela 9 dagar. Hade jag vetat då att jag var gravid så hade jag absolut trott att det var ett missfall... men nu trodde jag att det var en ovanligt långdragen mens istället...

Hoppas du kan få komma in och göra ett vul så du slipper oroa dig utan vet vad det är som händer! *kram*

• Rimfolina

Heidi: Jag hade också blödningar och trodde att mensen äntligen var på G... Men det blev en Ester i stället! Håller tummarna för dig!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8