• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anonym (guld & gröna...)

INGET barn/tonåring blir en bättre människa för den får styra och ställa över sina föräldrar (eller en av dem i detta läget)!
    Att en skild pappa som har tonårsdotter blir autimatiskt tilldelad "frunihuset" rollen har jag sett på flera ställen. Så länge pappan är singel kan väl det funka även om det varken är hälsosamt eller utvecklande för denna dotter som ska EGENTLIGEN lära sig stå på egna ben och bryta sig loss från sina föräldra gör precis tvärt om.
    Så träffar en sådan här pappa en tjej....vad händer då?
    Det tänkte aldrig pappan på och dottern blir skitsur för att flyttas ner på barn planet igen och där med börjar hata sin styvmamma istället för att förstå att det faktiskt är pappan som gjort fel med flickan från början.
    Det är min åsikt!

• Anonym (guld & gröna...)

skulle för övrigt inte säga nej till ensamtid efter jobbet, för det är nog då jag som allra mest vill vara i fred

• Anonym (Mamma)

Anonym (konstigt) skrev 2009-07-08 19:11:05 följande:

måste bara tillägga vilka snorunges fasoner jag tycker det är när du åkt iväg och badat själv....påminner om min trotsiga 4 åring som inte får som han vill....svälj stoltheten och följ med och inse att allt inte kretsar kring dig!
    Jag kan bara hålla med, tycker att Ts uppför sig som en självupptagen bortskämd fjortis och en dag kommer sambon bli tvungen att välja och då ligger nog Ts inte särskilt bra till
  • Anonym (konstigt)

Anonym (Mamma) skrev 2009-07-08 21:39:11 följande:

Anonym (konstigt) skrev 2009-07-08 19:11:05 följande:
    Jag kan bara hålla med, tycker att Ts uppför sig som en självupptagen bortskämd fjortis och en dag kommer sambon bli tvungen att välja och då ligger nog Ts inte särskilt bra till
    Ja jag får väl ursäkta mig själv...men jag får precis sånna vibbar jag får av min son...om jag skulle ägna lite för mycket tid åt hans lillasyster...då blir han sur och vill inte vara med och leka längre...har iof. bara läst TS. intro...men det är lätt att ändra historen på vägen i tråden till sin egen fördel har jag märkt. Det bästa är att läsa det första och utgå från det...precis som hon skriver känner hon sig utanför...gör säkert min 4 åring med....men vet du...sånt är livet och det ska man också lära sig...Barnen är viktig...och dem har jag alltid med mig vare sig separationer eller annat...så försvinner min sambo eller TS ur bilden har vi våra barn kvar...och dem ska ha TID för att utvecklas och växa..och det här är rent LÖJLIGT! Skulle nog snarare rekomendera honom att fundera över sin sits med henne...om han var min vän...är det nog han som skulle gråta ut
  • Anonym

Självklart ska barn få gå och bada med sina föräldrar på sommaren, vadå styra och ställa? Om ts inte vill följa med och bada får hon väl roa sig själv eller ta det lugnt och vila. Stackars pappa det låter mer som han har 3 barn än 2 barn och fru.

• Calles matte

Anonym (konstigt) skrev 2009-07-08 19:09:13 följande:

Jag vet inte vad jag ska säga.... Jag har själv 2 bonusbarn 2 egna varav ett tillsammans med min sambo + ett jävligt ex. till min sambo...Alla våra "bonusbarn" bor hos oss varannan vecka och jag ÄLSKAR att ha dem här...vara med dem och LÅTA dem ta plats....barn har ett behov att få känna sig speciell när dem bara är varannan vecka, det är både min och min sambos uppfattning...vi lägger all tid åt barnen då och kvällarna har vi för oss själva... Jag har så svårt att förstå ditt problem????? Kanske har missat nått i denna långa tråd men vad är problemet? Att han badar med sitt barn utan att ta med dig? Vad skulle han göra? Sitta hemma vänta på dig och hålla dig i handen? Det är väl UNDERBART att han gör nått med sitt barn...jag skulle älska det, skönt att få en stund själv efter ett sånt LÅNGT pass...Vill du ha ett kreativt förslag...så tycker jag att det handlar om dig och din inställning...ÄNDRA DEN!!!!Barnen måste väl få känna sig speciella när dem är hos en...pappa och barn måste väl få egen tid utan dig...ska jag säga vad jag tycker så får du ändra ditt egoistiska tänkande och släpp fram barnet..Jag skulle aldrig begära av min sambo att han skulle inkludera mig i ett kvällsdopp med sin son och dotter...varför? Jag tycker det är roligt och uppmuntrar alla aktiviteter som för barnen och deras pappa nära..visst är det kul att vara med..men jag skulle inte brytt mig alls...Det här är min uppfattning som både bio och bonus mamma...tror det handlar om hjärtat och vad som finns där inne och vad ma känner för bonusbarn...och jag älskar mina och vill att dem ska ha så mkt tid med sin pappa som möjligt precis som jag vill ha med min son när han är här..Vi sticker iväg på massor utan att fråga...bio, djurpark, bad, picknickar...men så funkar det för oss...
    Som jag uppfattar det handlar det inte alls om att TS sambo åkte iväg själv med barnen och badade, utan om att TS kände sig överkörd när hon inte ens fick höra om planerna (som ju låg på tid som hon troligtvis räknade med skulle bli gemensam), i förväg. Detta trots att hon flera gånger under dagen pratat med sin sambo. Hade hennes sambo någon gång under dagen när de talades vid nämnt för TS att "du, jag funderar på att ta med mig barnen och bada en sväng i kväll, har du lust att hänga med eller vill du hellre passa på att få lite tid hemma i lugn och ro?" så är jag helt övertygad om att situationen hade sett helt annorlunda ut.

I en familj så planerar man den gemensamma tiden gemensamt, och precis som TS säger så bör de vuxna vara de som tar besluten. Det är inte möjligt om den ena vuxna parten inte ens informeras. Självklart kan man göra vad man vill på tid som ändå spenderas var för sig (t ex när den andre är på jobbet) men "gemensam" tid bör båda få lov att vara med och besluta om.

På motsvarande sätt skulle jag aldrig låta bli att inkludera mina bonusbarn i planer som inträffar då de förväntas vara hos oss. Undrar hur de skulle känna om de när de kom hem någon dag mötte oss på parkeringen på väg någonstans utan att vi ens i förväg frågat om de ville följa med, trots att vi visste att de skulle komma. Hur skulle det kännas om de kommit 5 minuter för sent och missat oss, bara för att de inte visste vad vi planerat?
  • Anonym (konstigt)

ÅHHHH kan inte låta bli...tänkte på det där..."tar mitt barn"...en fråga..är det ditt barn eller erat gemensamma? Skulle det varit mitt barn skulle jag hjulat, gud så roligt för min son att få umgås med sin styvpappa själv....var det VÅRAT barn är det väl en självklarhet att min sambo får ta våran dotter vars han vill....låter skumt..

• Anonym (konstigt)

Calles matte skrev 2009-07-08 21:51:45 följande:

Anonym (konstigt) skrev 2009-07-08 19:09:13 följande:
    Som jag uppfattar det handlar det inte alls om att TS sambo åkte iväg själv med barnen och badade, utan om att TS kände sig överkörd när hon inte ens fick höra om planerna (som ju låg på tid som hon troligtvis räknade med skulle bli gemensam), i förväg. Detta trots att hon flera gånger under dagen pratat med sin sambo. Hade hennes sambo någon gång under dagen när de talades vid nämnt för TS att "du, jag funderar på att ta med mig barnen och bada en sväng i kväll, har du lust att hänga med eller vill du hellre passa på att få lite tid hemma i lugn och ro?" så är jag helt övertygad om att situationen hade sett helt annorlunda ut.I en familj så planerar man den gemensamma tiden gemensamt, och precis som TS säger så bör de vuxna vara de som tar besluten. Det är inte möjligt om den ena vuxna parten inte ens informeras. Självklart kan man göra vad man vill på tid som ändå spenderas var för sig (t ex när den andre är på jobbet) men "gemensam" tid bör båda få lov att vara med och besluta om.På motsvarande sätt skulle jag aldrig låta bli att inkludera mina bonusbarn i planer som inträffar då de förväntas vara hos oss. Undrar hur de skulle känna om de när de kom hem någon dag mötte oss på parkeringen på väg någonstans utan att vi ens i förväg frågat om de ville följa med, trots att vi visste att de skulle komma. Hur skulle det kännas om de kommit 5 minuter för sent och missat oss, bara för att de inte visste vad vi planerat?
    Ja jag håller inte alls med dig....varför ha sån kontroll menar du? När jag jobbar och min sambo är hemma med barnen och jag bryr mig inte det minsta om vad dem gör...Har jag dessutom jobbat 14 timmar kan det ha varit ur ett hänsynstagande att hon ska få vara ifred!! Jag vet inte.... hur det än är..så förstår jag inte..Du menar att han ska behöva tala om för henne precis allt han gör bara för att dem pratat i telefon? Vad vet jag badplatsen kanske ligger 5 minuter bort och dem skulle bada i 20 minuter? Det handlar om ett överdrivet kontroll behov och en känsla av utanförskap, som inte ligger i själva handlingen, utan att andra faktorer gör så att ho inte känner sig inkluderad...det är jag HELT övertygand om. Känner man sig trygg i den relation man lever i och med barnen så är det där INGET att hänga upp sig på....precis som hon sa 14 timmar...gå in och vila människa!
  • Anonym (konstigt)

Bara det här uttalandet hon gör: "De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis"..., skulle få mig att starkt råda hennes sambo att avbryta den relationen.... DET ÄR SÅ UPPENBART vad som stör henne så att det slår en RÄTT i ansiktet! AVUNDSJUKA och vilja ha sin sambo för sig själv....går inte att övertyga mig om nått annat. Som ag skrev ska man alltid här på FL utgå från första inlägget...för historien ändras eftersom..

• Anonym (Mamma)

Anonym (konstigt) skrev 2009-07-08 22:02:30 följande:

Bara det här uttalandet hon gör: "De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara,
    Min mans barn är del av den människa jag älskar mest i hela världen, hur skulle jag kunna känna avsky mot dem. Enligt min mening måste Ts har en djup och allvarlig känslomässig störning. Det är naturligtvis fruktansvärt synd om den som inte är frisk och ännu värre för "bonusbarnet" som inte valt att behöva leva med denna människa .
Svar på tråden Korkad sambo