• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • LindaJohansson81

Kan man inte göra planer med barnen UTAN att den andre vuxne är inblandad?
    Jag bestämmer ofta saker själv med barnen UTAN att fråga min nya. För ibland vill man helt enkelt göra saker ensam. Förstår inte vad grejen är?

• Mittilvet
    LindaJohansson81 skrev 2009-07-09 08:22:36 följande:
    Kan man inte göra planer med barnen UTAN att den andre vuxne är inblandad?Jag bestämmer ofta saker själv med barnen UTAN att fråga min nya. För ibland vill man helt enkelt göra saker ensam. Förstår inte vad grejen är?
    Jag märker det och är inte förvånad.
  • Anonym (*)
    Mittilvet skrev 2009-07-09 09:28:05 följande:
    Jag märker det och är inte förvånad.
    Men hennes fråga var intressant. Kan inte den pappan få göra egna planer med dottern utan att fråga sin respektive?
  • Anonym

Förstår inte heller problemet. Din sambo vet väl om att du gillar kvällsdopp och tänkte väl överraska dig när du kom hem. Du hade att välja på antingen att följa med på ett kvällsdopp eller få en lugn kväll efter en slitig varm dag ensam hemma. Båda alternativen låter lockande i mina öron. Så jag förstår inte hur det plötsligt kunde bli ett drama av det hela?

• Anonym (ÅlJ)
    Anonym skrev 2009-07-09 09:35:36 följande:
    Förstår inte heller problemet. Din sambo vet väl om att du gillar kvällsdopp och tänkte väl överraska dig när du kom hem. Du hade att välja på antingen att följa med på ett kvällsdopp eller få en lugn kväll efter en slitig varm dag ensam hemma. Båda alternativen låter lockande i mina öron. Så jag förstår inte hur det plötsligt kunde bli ett drama av det hela?
    Det beror ju helt på vilken personlighet man är. Vissa rycker på axlarna, släpper frågan och lägger sin energi på något roligt istället. Medans andra sätter igång värsta dramat, ältar både med sig själv och andra, gräver ner sig i en skyttegrav där alla runt omkring är fiender som är ute efter att attackera en. Om de nu vill lägga sin energi på att bygga upp en bild av sig själva som offer för sin elaka familj så är det väl upp till dem själva. Personligen föredrar jag att lägga energin på något roligt...
  • Anonym

Anonym (ÅlJ) skrev 2009-07-09 10:01:35 följande:

Det beror ju helt på vilken personlighet man är. Vissa rycker på axlarna, släpper frågan och lägger sin energi på något roligt istället. Medans andra sätter igång värsta dramat, ältar både med sig själv och andra, gräver ner sig i en skyttegrav där alla runt omkring är fiender som är ute efter att attackera en. Om de nu vill lägga sin energi på att bygga upp en bild av sig själva som offer för sin elaka familj så är det väl upp till dem själva. Personligen föredrar jag att lägga energin på något roligt...
    Tror att du har rätt i att man själv kan välja hur man ser på saker som händer.

Man kan välja att fokusera på att man har blivit förbigången och inte fått vara med i beslutet att åka och bada eller välja att se det som ett erbjudande att antingen följa med och bada eller få en lugn hemmakväll ensam efter en slitig arbetsdag.
  • Anonym (konstigt)
    Mittilvet skrev 2009-07-09 01:50:20 följande:
    Anonym (konstigt) skrev 2009-07-09 00:04:44 följande:
    Ledsen, men jag lste bara början av det du skriver eftersom du inte har förstått innehållet av TS och därför talar vi inte om samma sak.Men tack för att du försökte, om det var det du gjorde.
    Nej nog förstår jag allt vad problmet är, men det kan vara svårt att ta till sig delar av den. Kontentan var att du måste försöka jobba mer med dig själv istället och ge din sambo och barn tid tillsammans...bättre om du läser allt. Sedan måste du ändra din attitude till barnet, söka hjälp tillsammans eller lämna förhållandet. Tror det skulle vara det bästa för alla parter. Det låter inte sunt det du skriver, jag är ledsen men det är verkligen min bestämda åsikt. Skulle någon kommit till mig (familjerådgivningen) och haft dessa tankar, då hade jag arbetat mycket med dig, för det stora felet tror jag är just där. Tror att problemet ligger någon annanstans och inte i det faktum att dem gör saker tillsammans utan kanske snarare i ditt självförtroende eller rädsla att precis som du skriver "hamna utanför"., och den känslan bottnar oftast i något annat, ex. relationsproblem på djupare nivå, outtalade känsor/tidigare erfarenheter, oförmåga att diskutera tillsammans osv. men projiceras på bonusbarnet som både känner av detta samt inte ges en chans att bli omtyckt!
    Ja lycka till!
  • roise2

TS är väl inte anonym?
    Annars har du en mycket träffsäker signatur, för det var väldigt hårda och kalla ord du fällde till TS.

• Anonym (solig)
    Froststar skrev 2009-07-09 10:36:23 följande:
    Jag har minst ett par saker att säga dig och sedan kan du spy hur mycket du vill, precis som du skrivit i TS.1. Jag tycker väldigt, väldigt synd om din sambos barn. Stackars barn som behöver stå ut med någon med en sådan attityd som din. Stackaren försöker bounda, frågar om du vill följa med och du går på som en satkärring.2. Jag tycker väldigt, väldigt synd om din sambo. Han engagerar sig, gör NÅGOT med sina barn men du går på som en satkärring för att någon vågar göra NÅGOT som inte hennes majestät har godkänt.3. Jag tycker väldigt, väldigt synd om ert gemensamma barn. Istället för att det skapas en samhörighets- och familjekänsla i ert hem så gör du ALLT i din makt för att tydligt visa vilket barn som är vems och helst gnida in att din sambos barn egentligen inte hör hemma hos er.Du skriver att det "är minerad mark" att prata om sambons barn. Ja men HERREGUD, är du förvånad???? Det är inte jag. Jag är bara förvånad att din sambo fortfarande, överhuvudtaget, vill prata med dig om någonting ALLS.Problemet bottnar nog i det här (citerar dig): "dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara,". Du verkar vara en av de där elaka styvmorsorna som egentligen inte vill ha en kille med barn men blir ihop med en sådan ändå bara för att med tiden försöka få bort hans barn sedan tidigare ur hans liv.Därmed är mitt kreativa förslag som följer:Be din sambo att dumpa dig och att han själv tar hand om båda barnen. Så kan du ägna minst 10 år av ditt liv åt att växa upp och lära dig lite ödmjukhet och vänlighet. En liten kurs i hur man uttrycker sig hade inte heller skadat, så kanske du kan låta bli att skriva att du "spyr" på folk.Om du inte tål sanningen så kan du ju alltid anmäla mitt inlägg. Hänvisa till att endast svar som stryker TS medhårs accepteras på FL. Jag har inte ens brytt mig om att skriva anonymt. Undrar bara, om du är så övertygad om att du har rätt och alla andra är idioter, varför skriver DU anonymt? Stå för dina åsikter. Eller kanske du vet inners inne att det är inte rätt?
    Ser i din pres. att du inte har några barn.
    Det är alltid lätt att uttala sig om nåt man inte har en aning om va?

"Man hittar alltid eskimåer
    som är beredda att tala om
    för dom som bor i
    Kongo hur man bäst
    står ut med hettan"

Jojo!
  • Froststar
    roise2 skrev 2009-07-09 10:52:05 följande:
    TS är väl inte anonym?Annars har du en mycket träffsäker signatur, för det var väldigt hårda och kalla ord du fällde till TS.
    Nej, hon är inte anonym. Jag var nog inte tydlig där men undrar hur TS sambo skulle reagerat om hon visar honom sina inlägg? Plus alla andra i hennes umgängeskrets.

Vad är det för varma känslor jag skulle hysa för TS menar du? Och varför?

Hårda och kalla ord? Tycker jag inte, sanna ord däremot, ja!
Svar på tråden Korkad sambo