• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Froststar

Anonym (solig) skrev 2009-07-09 11:33:41 följande:

Ser i din pres. att du inte har några barn.Det är alltid lätt att uttala sig om nåt man inte har en aning om va?"Man hittar alltid eskimåersom är beredda att tala omför dom som bor i Kongo hur man bäststår ut med hettan"Jojo!
    Jooohooo, godmorgon på dig. Måste jag ha egna barn för att veta hur man behandlar och inte behandlar barn? Räcker inte sunt förnuft långt längre? Hellre sunt förnuft än att man först skaffar barn och sedan intar en verklighetsfrånvarande attityd.

Du vet ju ingenting om mig, du vet inte om jag haft barn, om jag haft bonusbarn, om jag har bonusbarn, hur många barn jag har runt mig, om jag träffar ledsna barn som har elaka styvmödrar, etc. Så det skadar inte att tänka lite innan man börjar skriva märkliga liknelser. Kanske en eskimå bättre vet hur man står ut med hettan för att han har varit tvungen att göra det när han bodde i Kongo tidigare. Och han led säkert mer av hettan än vad afrikanerna själv gör så han kanske hittade på sådana knep som afrikanerna aldrig tänkt på för att deras referensramar är så olika eskimåns.
  • Anonym (solig)
    Froststar skrev 2009-07-09 11:40:26 följande:
    Anonym (solig) skrev 2009-07-09 11:33:41 följande:
    Jooohooo, godmorgon på dig. Måste jag ha egna barn för att veta hur man behandlar och inte behandlar barn? Räcker inte sunt förnuft långt längre? Hellre sunt förnuft än att man först skaffar barn och sedan intar en verklighetsfrånvarande attityd.Du vet ju ingenting om mig, du vet inte om jag haft barn, om jag haft bonusbarn, om jag har bonusbarn, hur många barn jag har runt mig, om jag träffar ledsna barn som har elaka styvmödrar, etc. Så det skadar inte att tänka lite innan man börjar skriva märkliga liknelser. Kanske en eskimå bättre vet hur man står ut med hettan för att han har varit tvungen att göra det när han bodde i Kongo tidigare. Och han led säkert mer av hettan än vad afrikanerna själv gör så han kanske hittade på sådana knep som afrikanerna aldrig tänkt på för att deras referensramar är så olika eskimåns.
    Du är väldigt duktig på att skriva arga nedsättande inlägg.
    Du verkar vara sämre på att läsa ett budskap och uppfatta innebörden eftersom det du svarar på inte ens är relevant för TS.

Prova, läs igen, läs gärna hennes andra inlägg i samma ämne, LÄS och FÖRSTÅ.
    FÖRSÖK att sätta dig in i en annan människas känslor och tankegångar innan du låter tangentbordet hamra.

Jag vet hur en motorcykel ser ut och fungerar, jag har däremot aldrig kört en, jag har inte körkort för mc, och därför ger jag mig inte in i debatten om hur man lagar en trasig båge eller trimmar den.
  • Anonym (solig)
    Froststar skrev 2009-07-09 12:16:16 följande:
    Anonym (solig) skrev 2009-07-09 11:57:58 följande:
    Behöver väl inte läsa en massa sidor med inlägg för att svara på TS? Har läst minst de första 6 sidorna, inte blev inläggen charmigare. Eller tycker du att det är trevligt att säga att ens sambos barn ränner hos dem varannan vecka? Ingen vettig människa säger så.Om du stör dig på mina svar eller känner dig träffad av dem får du själv hantera eftersom uppenbarligen är det du som stör dig. Så länge du inte förklarar vad du menar skulle vara fel med mina åsikter så är det inte lönt för mig att lägga energi på dina generella intetsägande kommentarer, t.ex. "försök att sätta dig in i en annan människas känslor". Det var just det jag gjorde, barnets och övriga familjens känslor pga en enda människa.Vad du vill diskutera är upp till dig och vad jag vill diskutera är upp till mig. Passar det inte, hoppa bara över mina inlägg. Skippa det anonyma, "soliga" signaturen då kanske man kan se i din presentation vad som gör dig till ytterst kvalificerad på området, mer än att du inte kan tåla något styvbarn.
    Jag anser inte att din åsikt är fel, en människas åsikt är just det, en ÅSIKT.
    Däremot tycker jag inte att du svarar på det som trådstartaren skrivit om utan du svamlar på om en detalj i sammanhanget taget ur sin helhet som du tycks ha hakat upp dig på.

I övrigt, om jag väljer att vara anonym eller ej, det är helt och hållet min sak att avgöra tack!
    Men ja, jag lever i stort sett i samma situation som TS, jag har egna barn OCH bonusbarn som det fungerar på ungefär sammas sätt med som i TS familj.

DET är i mina ögon mer "kvalificerande" än att bara sitta och spy galla på någon som lever i en tråkig familjesituation.

Nu är detta inte min tråd,inte heller är den din, så från och med nu inväntar jag inlägg ifrån trådstartaren innan jag skriver igen.

För din del hoppas jag att du får egna barn,då är det nog lättare att sätta sig in i en situation där det finns just barn.

Hoppas att du snart mår bättre, det kan inte vara kul att vara så hatisk!

Därför
  • Anonym (konstigt)
    Froststar skrev 2009-07-09 12:31:39 följande:
    Anonym (solig) skrev 2009-07-09 12:28:42 följande:
    Detalj taget ur sammanhanget? Jaja, läs du hur du vill.Jepp, det är upp till dig att vara anonym men om du refererar till vad andra har i sin presentation så kan du låta andra ta del av din presentation. Annars blir det lite skevt.Hatisk? Nåja, svamla du på bara. Have fun.
    Nej måste gå in och försvara dig lite... Man behöver inte ha barn för att förstå TS, det är rent befängt att tänka så. Det räcker med empatiskt tänkande, dvs. att kunna sätta sig in i en annan människas situation och för det behöver man inte ha egna barn. Det är inte svårt att förstå att bonussonen känner av hennes avsky eller att förstå hur allt ligger till...däremot som jag skrivit tidigare är det bäst att utgå från det första inlägget dvs. TS allra första inlägg och där bildar man sig en hyfsad uppfattning...orden kan ändras på resan. Att uttrycka sig på det sätt hon gör är otroligt kränkande och ledsamt för det bonusbarn hon har, dessutom är hon som sagt inte anonym. Jag vet inte hur jag skulle känna som mamma om min sons pappas tjej skrivit på detta sätt om min son i ett inlägg...mitt hjärta hade brustit. Hon har rätt till sina känslor, men jag håller med dig om att hon gör nog det bästa i att lämna relationen. Att komma med dravel om att bonusbarnen inte känner av deras avsky osv. är skitsnack, klart han gör det, hon har själv beskrivit en sån situation då hon väljer att inte umgås med dem just pga. av barnet. Hennes beteende känns omoget och extremt lågt att prata på det sättet om ett barn, även om så är fallet. Handlar också om empati, dvs. skulle jag vilja att nån skrev så om mig själv i ett inlägg? Dessutom är det barn...och kan likställas med mobbing då hon går ut med sin användare och flertalet kanske känner till vem hon är...ytterst ledsamt är det iallafall....men froststar jag kan förstå dina starka ord och reaktion och alla har rätt att reagera som man själv vill...det är trots allt ett forum...
  • Anonym (konstigt)

Sedan måste jag poängtera något som många glömmer här...Situationen må vara extremt jobbig för trådstartaren, det säger jag inte nått om det är HENNES upplevelse av en sits och vad orskakerna är till det ja ...men man har ett val och en skyldighet, och det kan mycket väl vara att lämna relationen om man inte kan hantera den, speciellt om ett barn far illa pga. någons avsky, eller känner sig ovälkommen. Barnen består alltid och kan fara extremt illa av en sån här relation. Jag säger inte att man måste älska bonusbarn men dem ska fan i mig respekteras och ges utrymme. Det är hon som ansvarar för att ingen ska behöva må dåligt och klarar man inte av den rådande situationen så GÅ! Lämna dem ifred, barnet försvinner inte...jag hoppas att hon har en smart sambo som inser detta.

• Reglementet

Du var inte ens där. Din sambo är förälder, han kan bestämma.

Jag har förstått att du helst skulle se att bonusbarnet försvann helt? Dog?

• tla

Man behöver inte älska ett bonusbarn och man kommer nog aldrig att älska ett bonusbarn lika mycket som sitt eget men man måste respektera och försöka förstå det!!! Det "räcker" att man tycker om det så kan man fortsätta i relationen med pappan. Alla barn kan vara retliga och jobbiga vissa stunder och andras barn känns ju alltid värst...

Tycker faktiskt att du skulle skriva anonymt när du skriver så hårda ord om ditt bonusbarnet, tänkt på mamman o dottern om de läser detta!!!

En riktig mamma o pappa väljer alltid barnen före kärleken något du kanske ska ta med dig i framtiden om du tänkt stanna kvar i ditt förhållande. Hoppas att du/ni kan gå och prata med någon så du kommer över din ilska o avsky. Lycka till!

• Miss Scorpio
    Reglementet skrev 2009-07-09 13:04:57 följande:
    Du var inte ens där. Din sambo är förälder, han kan bestämma.Jag har förstått att du helst skulle se att bonusbarnet försvann helt? Dog?
    Känns som om denna tråden håller på att spåra ur nu!
  • Anonym

Orka läsa när folk hoppar på varann till höger och vänster

• Madelene0

Anonym (solig) skrev 2009-07-09 12:28:42 följande:

Jag anser inte att din åsikt är fel, en människas åsikt är just det, en ÅSIKT.Däremot tycker jag inte att du svarar på det som trådstartaren skrivit om utan du svamlar på om en detalj i sammanhanget taget ur sin helhet som du tycks ha hakat upp dig på.I övrigt, om jag väljer att vara anonym eller ej, det är helt och hållet min sak att avgöra tack!Men ja, jag lever i stort sett i samma situation som TS, jag har egna barn OCH bonusbarn som det fungerar på ungefär sammas sätt med som i TS familj.DET är i mina ögon mer "kvalificerande" än att bara sitta och spy galla på någon som lever i en tråkig familjesituation. Nu är detta inte min tråd,inte heller är den din, så från och med nu inväntar jag inlägg ifrån trådstartaren innan jag skriver igen.För din del hoppas jag att du får egna barn,då är det nog lättare att sätta sig in i en situation där det finns just barn.Hoppas att du snart mår bättre, det kan inte vara kul att vara så hatisk!Därför
    Tycker inte Froststar sitter och spyr galla över någon. Det skulle vara du i sådana fall.. Du kan ju inte sitta och bestämma riktlinjer för alla på forumet. Vem som är kvalificerad att säga vad..
Svar på tråden Korkad sambo