• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Anonym

Till TS.

Jag är uppväxt på samma sätt som dig med att dom vuxna bestämmer.
    I förhållandet som jag lever i nu ingår även där ett bonusbarn, som bestämmer allt.

Jag kan reta mig till förbannelse när barnet säger att nu ska ditten och datten göras och sambon står i givakt.
    Sambon har ett jobb som innebär att han är nära hemma och jobbar. Barnet kan ringa närsomhelst under dagen och skall bli skjutsad hit och dit och sambon släpper allt han har för händer.
    Det ska tilläggas att det oftast rör sig om skjutsresor som tar 2 minuter med bil och 6 minuter med cykel, större är inte byn som vi bor i.
    Dock tar det 15 minuter fram och tillbaka mellan byn och sambons jobb..

Förra fredagen hade sambon och jag smitt lite planer för kvällen. Vi skulle ta vattenskotern och åka ut och köra och sen ligga på någon klippa och bara mysa.
    Givetvis dök det upp ett barn, precis som han kände på sig att något var i görningen.
    Gissa om jag blev stum när jag hör honom säga "-Men låna ......´s båt så åker vi ut allihopa!"
    Där sket sig den myskvällen!

Jag har försökt att säga till sambon att han inte skall låta sonen bestämma allt men det går liksom inte in.
    Sambon ser nämligen inte på saken på samma sätt som mig.

• Froststar

OK, jag vet varför det var borttaget, det var om anonymitet. Så jag utelämnar den biten och här kommer inlägget utan den biten.

Jag har minst ett par saker att säga dig och sedan kan du spy hur mycket du vill, precis som du skrivit i TS.

1. Jag tycker väldigt, väldigt synd om din sambos barn. Stackars barn som behöver stå ut med någon med en sådan attityd som din. Stackaren försöker bounda, frågar om du vill följa med och du går på som en satkärring.
    2. Jag tycker väldigt, väldigt synd om din sambo. Han engagerar sig, gör NÅGOT med sina barn men du går på som en satkärring för att någon vågar göra NÅGOT som inte hennes majestät har godkänt.
    3. Jag tycker väldigt, väldigt synd om ert gemensamma barn. Istället för att det skapas en samhörighets- och familjekänsla i ert hem så gör du ALLT i din makt för att tydligt visa vilket barn som är vems och helst gnida in att din sambos barn egentligen inte hör hemma hos er.

Du skriver att det "är minerad mark" att prata om sambons barn. Ja men HERREGUD, är du förvånad???? Det är inte jag. Jag är bara förvånad att din sambo fortfarande, överhuvudtaget, vill prata med dig om någonting ALLS.

Problemet bottnar nog i det här (citerar dig): "dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara,". Du verkar vara en av de där elaka styvmorsorna som egentligen inte vill ha en kille med barn men blir ihop med en sådan ändå bara för att med tiden försöka få bort hans barn sedan tidigare ur hans liv.

Därmed är mitt kreativa förslag som följer:
    Be din sambo att dumpa dig och att han själv tar hand om båda barnen. Så kan du ägna minst 10 år av ditt liv åt att växa upp och lära dig lite ödmjukhet och vänlighet. En liten kurs i hur man uttrycker sig hade inte heller skadat, så kanske du kan låta bli att skriva att du "spyr" på folk.

• Froststar
    Reglementet skrev 2009-07-09 13:04:57 följande:
    Du var inte ens där. Din sambo är förälder, han kan bestämma.Jag har förstått att du helst skulle se att bonusbarnet försvann helt? Dog?
    Kan inte bli tydligare än inlägg 248 , skrivet av TS:

"Dagen kommer då "bonusen" slutar komma hem till oss och visst kommer det bli bättre, det håller jag med om"
  • roise2
    Froststar skrev 2009-07-09 14:03:08 följande:
    Kan inte bli tydligare än inlägg 248 , skrivet av TS: "Dagen kommer då "bonusen" slutar komma hem till oss och visst kommer det bli bättre, det håller jag med om"
    Börjar likna trakasserier av TS set här?
  • Froststar
    roise2 skrev 2009-07-09 14:07:15 följande:
    Börjar likna trakasserier av TS set här?
    På vilket sätt? Det är ju henne jag citerar, det är inte jag som hittar på.

Däremot tycker jag att du verkar trakassera mig pga att mina åsikter står i kontrast till dina. Acceptera det, det är ett öppet forum.

Jag kan också anmäla inlägg men jag gör inte det bara för att dess innehåll inte passar mig.
  • Miss Scorpio
    Froststar skrev 2009-07-09 14:11:51 följande:
    På vilket sätt? Det är ju henne jag citerar, det är inte jag som hittar på. Däremot tycker jag att du verkar trakassera mig pga att mina åsikter står i kontrast till dina. Acceptera det, det är ett öppet forum.Jag kan också anmäla inlägg men jag gör inte det bara för att dess innehåll inte passar mig.
    Men om inlägg tas bort så är det väl för att de strider emot FL regler?
  • Pappa med 3
    Anonym skrev 2009-07-09 13:56:40 följande:
    Till TS.Jag är uppväxt på samma sätt som dig med att dom vuxna bestämmer.I förhållandet som jag lever i nu ingår även där ett bonusbarn, som bestämmer allt.Jag kan reta mig till förbannelse när barnet säger att nu ska ditten och datten göras och sambon står i givakt.Sambon har ett jobb som innebär att han är nära hemma och jobbar. Barnet kan ringa närsomhelst under dagen och skall bli skjutsad hit och dit och sambon släpper allt han har för händer.Det ska tilläggas att det oftast rör sig om skjutsresor som tar 2 minuter med bil och 6 minuter med cykel, större är inte byn som vi bor i. Dock tar det 15 minuter fram och tillbaka mellan byn och sambons jobb..Förra fredagen hade sambon och jag smitt lite planer för kvällen. Vi skulle ta vattenskotern och åka ut och köra och sen ligga på någon klippa och bara mysa.Givetvis dök det upp ett barn, precis som han kände på sig att något var i görningen.Gissa om jag blev stum när jag hör honom säga "-Men låna ......´s båt så åker vi ut allihopa!"Där sket sig den myskvällen!Jag har försökt att säga till sambon att han inte skall låta sonen bestämma allt men det går liksom inte in.Sambon ser nämligen inte på saken på samma sätt som mig.
    Curlingföräldrar finns det många av nuförtiden.
    Det är nog viktig att man har en gemensam grund att stå på när det gäller barnuppfostran.
    Annars är det nog lätt att det blir en kil mellan föräldrarna.
    Barnet kan lätt utnyttja om man inte är överens
  • Mittilvet
    LindaJohansson81 skrev 2009-07-09 10:45:01 följande:
    Jag är grymt imponerad av att du satte orden på PRECIS vad jag anser om TS! Men enl TS så är man ju dum i huvudet om man anser att bonusbarn INTE ska behandlas illa.
    Hahaha, "behandla"...

Hur får ni ihop resten av livet med er fantasi, är inte det jobbigt för folk i er närhet?
    Ni behöver inte svara, jag vet redan svaret och är glad för er skull att det finns andra som inte heller kan hålla sig till verkligheten.
  • Mittilvet

Anonym (solig) skrev 2009-07-09 11:33:41 följande:

Ser i din pres. att du inte har några barn.Det är alltid lätt att uttala sig om nåt man inte har en aning om va?"Man hittar alltid eskimåersom är beredda att tala omför dom som bor i Kongo hur man bäststår ut med hettan"Jojo!
  • Mittilvet
    Reglementet skrev 2009-07-09 13:04:57 följande:
    Du var inte ens där. Din sambo är förälder, han kan bestämma.Jag har förstått att du helst skulle se att bonusbarnet försvann helt? Dog?
    Du och gänget passar ihop
    Lite vridna, lite verklighetsfrånvända, lite oförmögna att förstå sammanhang och lite hatiska utan anledning.
    Sicket gäng

Kul att ni hittat varann i min tråd, kanske ska starta upp en ny åt er?

"vi som är helt bakom?" och jag lovar, jag kommer inte komma in och störa er eftersom den inte vänder sig till mig.
    Så kan ni mala på hur mycket ni vill, bra va?

En idé bara.
Svar på tråden Korkad sambo