• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • mosterYster
    Blåögon skrev 2009-07-07 13:16:10 följande:
    Handlade på LIDL när jag bodde i Tyskland och upplevde inte att LIDL hade något dåligt rykte där. Tycker snarare ALDI var sämre. PLUS-butikerna och REWE mm. Tror dock att Lidl har fått ett dåligt rykte i Sverige pga att de har många varor som är deras egna, ungefär som en willy's butik med bara willy's egna. Dessutom är det mest invandrare som handlar på LIDL, billigt samt att de inte har samma lojalitet mot märken som Findus, Felix mm.
    Tycker att Aldi och Lidl är ungefär lika. Pennymarkt, däremot, känns lite sämre och skabbigare. Rewe och Toom är inte bättre, men dyrare.

Fast bäst (näst efter saluhallen förstås) är Check Point!
  • snillis

Man skall givetvis inte skämmas för att man väljer att handla billig mat.
    Däremot bör man skämmas för att man stödjer ett företag med en välkänt dålig personalpolitik vilket Lidl har.
    Som konsument bör man vara medveten och därmed också välja bort företag som inte håller måttet, etiskt. Där platsar Lidl bland många andra. Det svåra är väl att skall man bara handla från företag som är prickfria finns det inte så många företag att handla av till slut

• mosterYster
    snillis skrev 2009-07-07 13:19:17 följande:
    Man skall givetvis inte skämmas för att man väljer att handla billig mat. Däremot bör man skämmas för att man stödjer ett företag med en välkänt dålig personalpolitik vilket Lidl har. Som konsument bör man vara medveten och därmed också välja bort företag som inte håller måttet, etiskt. Där platsar Lidl bland många andra. Det svåra är väl att skall man bara handla från företag som är prickfria finns det inte så många företag att handla av till slut
    De har samma personalpolitik som ICA eller Coop eller vilken annan livsmedelsaffär som helst. De måste följa svensk lagstiftning.
  • snillis
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande:
    Varför skulle de inte få det? De måste väl följa Svensk arbetslagstiftning som alla andra arbetsgivare.
    Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
  • mosterYster
    LaFontaine skrev 2009-07-07 12:05:42 följande:
    Jag handlar ganska sällan på Lidl eftersom det är rätt långt att åka, men jag skulle hellre handla mina färskvaror i den butiken än i den Willysbutik som ligger nära. Där är köttet alltid grönt... Min mormor och morfar däremot handlar ofta på Lidl. De är från forna Jugoslavien och har hittat många kryddor och korvar som påminner om jugoslaviska sådana. Det är lite roligt med annorlunda och nya saker, det är ytterst sällan mitt välsorterade Ica tar in jugoslaviska örtkryddor. Hur som, jag är vän med en av sveriges rikaste 80-talister. Jag känner ingen, och då menar jag ingen, som samlar lika många rabattkuponger och extrapriserbjudanden som hon gör. Toalettpapper kan man lika gärna köpa Euroshopper som dekorerat Lambi, är hennes melodi. De som ser det pinibla i att hålla kostnaderna nere ter sig sällan vara någon "högre" klass. Snarast är det, som Moster Yster påpekade, radhusmedelklass som måste vara lite bättre än grannen...
    Men Iseika! Är du också halvjugge?!?
  • mosterYster
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande: Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
    Nja. Jag känner några som jobbar där (eftersom jag känner chefen på Lidl i mina föräldrars hemstad) och de har det inte alls dåligt. Hon (chefen) är juste i alla fall, sen kan det ju finnas rötägg på andra ställen. Men det gäller ju inom alla företag!
  • snillis

"Som exempel på trakasserier som motiverades med behov av kontroll, detta var butiker i Tjeckien och Polen, nämns att kvinnliga anställda med mens var tvungna att bära armbindel för att butiksledningen skulle få ned antalet toalettbesök under arbetstid.
    Att Lidl driver en antifacklig personalpolitik är känt sedan länge. I Tyskland har anställda fått gå efter att de gått med i facket och här har även ledningen för Lidl stängt en av sina butiker efter att facket lyckades etablera sig på arbetsplatsen. "

Jättebra arbetsplats - NOT!

• snillis
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:22:31 följande:
    Nja. Jag känner några som jobbar där (eftersom jag känner chefen på Lidl i mina föräldrars hemstad) och de har det inte alls dåligt. Hon (chefen) är juste i alla fall, sen kan det ju finnas rötägg på andra ställen. Men det gäller ju inom alla företag!
    Jag känner en person som rökt i hela sitt liv utan att få cancer - alltså är rökning inte cancerframkallande.
    Samma resonemang!
    Ta fram fakta så att du vet vad du pratar om nästa gång.
    Jättelätt att hitta via google.
  • Ejin
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande: Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
    de stämmer inte.... jag har varit ledare för fack klubben i min lidl butik och endå så blev jag butickscef... konstigt att jag fick bli de isåfall... Alla på min arbetsplats är med i facket... det är ingen som bryr sej ett dugg.. tvärtom så uppmuntras vi att vara med i facket.,.
    dessutom gör vi varje år en personalenkät där vi får svara på frågor om vad vi tycker om våran arbetsplats och komma med förslag om vad vi tycker kan förbättras...  nya förslag kan man dessutom få skicka direkt till vd:n om man får en snilleblixt... inga problem... o lidl har kollektiv avtal..och har alltid haft..
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?