• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • mosterYster

Äpplen och Päron skrev 2009-07-07 09:42:27 följande:

Tycker inte det är pinsamt att handla där, men gör det inte ofta själv. Är varor för billiga börjar man ju fundera över hur de gör? Antagligen, som någon skrev tidigare, är det personalen och de som producerar varorna som får lida.
    Lidls personal (liksom alla andra som går under Handels avtal) har lagenliga löner och arbetsvillkor. Jag känner en av Lidls föreståndare sedan barnsben, hon begriper inte hur folk kan tro att deras anställda inte lyder under svensk lag. Personalen på ICA, Coop, Willys, Hemköp, Vivo osv osv osv har samma arbetsvillkor. Bojkotta dem också i så fall.

Maten är billigare här i Tyskland, Lidl har lockvaror och så är det med det.
  • mosterYster
    SuzR skrev 2009-07-07 09:46:57 följande:
    haha som i Lidl reklamen...'Karin...vad heter slaktarn!'. Jättelöjligt att få det att se ut som om man är rik..jag bryr mig varken om fattiga eller rika var dom handlar men jag tror folk VILL att andra ska bry sig...men i själva verket har man fullt upp att bry sig om sig själv..
  • Moonis

Skäms inte ett dugg men brukar inte handla där, kör med Willys istället eller Netto.
    Tycker inte riktigt om deras kassor, känner sig helt stressad.

• 5 barnsmamman

vi älskar lidel man kan testa nya saker och mycket mycket biligare än andra affärer.Men man ska inte köpa mjölk/fil pga den fattas en del vitaminer och andra saker fick vi veta på bvc.

• SuzR
    mosterYster skrev 2009-07-07 09:49:39 följande:
    oj, nu såg jag att du bodde i tyskland, du kanske inte fattar vad jag pratar om (Lidl reklamen...)
  • mosterYster
    pyret11 skrev 2009-07-07 09:51:25 följande:
    vi älskar lidel man kan testa nya saker och mycket mycket biligare än andra affärer.Men man ska inte köpa mjölk/fil pga den fattas en del vitaminer och andra saker fick vi veta på bvc.
    He he, ert BVC kan inte ha alle tassen im schrank... Läs på paketen själva istället.

Jag menar, 82 miljoner tyskar har överlevt på tysk mjölk. Hittills. Och jag har inte hört något om galopperande barnadöd nyligen heller (bor i Tyskland).
  • vildochvacker

jag tycker Lidl har mkt skit ,hANDLAR ENBART aRLA MJÖLK DÄR.
    jag e mkt mer för Willy:s
    Tycker dom e bäst, har skäms inte ett dugg för att jag vill handla billigt och dryga ut kassan.

• Lilda

Jag handlar gärna mjölk på lidl, gillar skruvkorkarna!

• Atamon
    Mirva skrev 2009-07-07 09:38:54 följande:
    Har du sett rättvisemärkta varor på Lidl? Jag betvivlar starkt att de har det där. Därför är det pinsamt att handla där. När de kom till Sverige blev de tvungna att tillåta personalen att vatra med i facket, det säger väl en hel del om deras moral.
    De har inte ett överflöd av rättvisemärkta produkter men de har ett märke som heter Fairglobe som är rättvisemärkt. (Samt att de brukar ha närproducerade grönsaker och lokala äggmärken)

Det där med motstånd till facket är ju helt beroende på vilket land som en kedja finns i, det går ju att jämföra med att Ikeaanställda blev hindrade från att vara med i facket i USA. Men angående Lidl och Sverige så är detta med facket inte något problem eftersom de följer Sveriges lagar angående lön och arbetsvillkor och går under Handels avtal precis som mosterYster skriver om. Det finns många Ica/Coop handlare som inte är schyst med sin personal heller och bara ger dåliga scheman att jobba på, det finns gott om småpåvar i handelsbranschen
  • Ejin

rättvisemärkt finns de ju endel av.. och de blir ju mer o mer... Bananer, fisk, kaffe, choklad, te, honung, m.m..... Dessutom finns det ekolokigska ägg och ekologisk mjölk... di.v olika fruker och grönskaker är krav märkt men där varierar sortimentet lite från citroner till lök och morötter m.m...

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?