• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • LaFontaine
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:39:29 följande:
    (förlåt att jag är OT nu men)Iseika, jag är så nyfiken på dig, har förstått att vi har rätt gemensam bakgrund (skumt uttryckt, men du fattar)!
    Det är helt ok! Varifrån har du släkten?
  • Bums

Jag tycker inte man ska skämmas, fanns inget allternativ som passa mig, skulle velat rösta
    "Nej, men handlar inte där så ofta" eller nåt liknande. men jag tog det sista alternativet. Tycker om att gå å kolla bland deras saker, typ leksaker, badrumsaker och sånt. Där kan man fynda ibland. Men vi har nog aldrig handlat mat där faktist, fast läsk och sånt har vi köpt när dom haft billig coca cola eller pepsi.
    Men inte ska man skämmas för vart man handlar!

• snillis
    LaFontaine skrev 2009-07-07 13:39:49 följande:
    Ja, för så gör ju alla arbetsgivare som inte innehar kollektivavtal...
    ALLA företagare vill tjäna pengar - det är själva grejen med att ha företag och många (inte alla) är beredda att göra ganska mycket för att maximera vinsten. Det är därför vi har en skyddslagstiftning - för att man inte kan lägga det ansvaret på arbetsgivarna.
    Man är naiv om man tror att ingen företagare vill tjäna pengar utan bara bryr sig om sina anställdas väl och ve!
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:49:01 följande:
    ALLA företagare vill tjäna pengar - det är själva grejen med att ha företag och många (inte alla) är beredda att göra ganska mycket för att maximera vinsten. Det är därför vi har en skyddslagstiftning - för att man inte kan lägga det ansvaret på arbetsgivarna. Man är naiv om man tror att ingen företagare vill tjäna pengar utan bara bryr sig om sina anställdas väl och ve!
    Ja, alla arbetsgivare vill tjäna pengar, det är korrekt. Vinstmaximering är viktigt, men jag har hittills inte stött på mer än en handfull småföretag som anser vinstmaximeringen viktigare än en fungerande arbetssituation, trots att jag arbetar med det varje dag. För det är ju så, att växlande personal kostar långt mer än det smakar.

Det är naivt att tro att statens kontrollmekanismer är det enda som får människor att agera på ett juste sätt!
  • snillis
    LaFontaine skrev 2009-07-07 13:57:30 följande:
    Ja, alla arbetsgivare vill tjäna pengar, det är korrekt. Vinstmaximering är viktigt, men jag har hittills inte stött på mer än en handfull småföretag som anser vinstmaximeringen viktigare än en fungerande arbetssituation, trots att jag arbetar med det varje dag. För det är ju så, att växlande personal kostar långt mer än det smakar. Det är naivt att tro att statens kontrollmekanismer är det enda som får människor att agera på ett juste sätt!
    Men det räcker ju att det är ett företag som fungerar så för att motivera en skyddslagstiftning.
    Tex är det MASSOR av företag som nu försöker utnyttja lågkonjunkturen till att bli av med icke önskvärd personal.
    Visst, jag kan förstå att man som arbetsgivare känner sig jävligt låst när man inte får avskeda människor som inte gör sitt jobb men hellre så än att arbetsgivare kan sparka folk hur som helst. Det räcker ju med att titta på vår egen historia så vet man hur det funkar utan kollektivavtal och fackförbund.
  • Virriga Vera
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande:
    Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
    De har kollektivavtal precis som alla t.ex ICA, COOP. De har haft detta sedan de öppnade 2003.
  • MamaKajsa

Jag gillar Lidl, och handlar mer än gärna där.

• mamman64

har börjat att handla lite på lidl och dom har billigare gröt o välling,sempers.
    sen har dom supergod glass.....

• LillaEllan

ne inte skämmas men det är ju en rätt kass affär man kan ju inte handla allt där utan måste ändå förbi maxi stödhandla men vissa saker är kanon! typ deras toapapper

• Zanna1983

Jag handlar där ibland men inte speciellt ofta. Skäms inte när jag går dit heller.

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?