• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • LaFontaine

Jag handlar ganska sällan på Lidl eftersom det är rätt långt att åka, men jag skulle hellre handla mina färskvaror i den butiken än i den Willysbutik som ligger nära. Där är köttet alltid grönt... Min mormor och morfar däremot handlar ofta på Lidl. De är från forna Jugoslavien och har hittat många kryddor och korvar som påminner om jugoslaviska sådana. Det är lite roligt med annorlunda och nya saker, det är ytterst sällan mitt välsorterade Ica tar in jugoslaviska örtkryddor.

Hur som, jag är vän med en av sveriges rikaste 80-talister. Jag känner ingen, och då menar jag ingen, som samlar lika många rabattkuponger och extrapriserbjudanden som hon gör. Toalettpapper kan man lika gärna köpa Euroshopper som dekorerat Lambi, är hennes melodi. De som ser det pinibla i att hålla kostnaderna nere ter sig sällan vara någon "högre" klass. Snarast är det, som Moster Yster påpekade, radhusmedelklass som måste vara lite bättre än grannen...

• Lavish

Men herregud vad är det för tragiska människor som tycker det är pinsamt? Handlar inte så ofta där pga deras konstiga utbud men skulle aldrig få för mig att skämmas över något sådant. De som skulle tycka att det är pinsamt, deras åsikt skiter jag faktiskt fullkomligt i.

• Spring Time

Vi handlar bl.a. på Lidl och vi skäms inte. Vi handlar nästan alltid ca 70% på Willys, 20% på Lidl och 10% på Maxi. Bl.a så vill jag alltid handla pålägget på Lidl för att dem har så mycket goda korvar där;) Det gäller även om vi ska grilla korv:P

• Virriga Vera
    I have a kid skrev 2009-07-07 05:22:01 följande:
    Vi har inte Lidl .. och jag skulle inte handla där om vi så hadde.Dom utnytjar sin personal dom får ingen ob osv....
    Varför skulle de inte få det? De måste väl följa Svensk arbetslagstiftning som alla andra arbetsgivare.
  • Virriga Vera
    Mirva skrev 2009-07-07 09:38:54 följande:
    Har du sett rättvisemärkta varor på Lidl? Jag betvivlar starkt att de har det där. Därför är det pinsamt att handla där. När de kom till Sverige blev de tvungna att tillåta personalen att vatra med i facket, det säger väl en hel del om deras moral.
    Ja, de har rättvisemärkta varor, de har ekologiska varor och under över alla under, de följer Svensk arbetslagstuftning.
  • Superbia

Har hört att deras blöjor var bäst i test näst efter Libero(?). Kommer allt åka dit och handla när det är dags för blöjor för vår del. Testa kan man ju alltid göra och skämmas för det skulle jag då rakt inte göra :)

• Hedi

Bor i Tyskland där bade rika och fattig handlar pa Lidl, Aldi, Penny ja you name it. Man kan ju handla vissa saker där och andra saker i de lite dyrare affärerna. Lidl och Aldi är de affärer i Tyskland, med lägst halt besprutningsmedel i sin frukt/grönsaker. De görs ett arligt test av en tv-kanal här. Jag skulle aldrig skämmas för att handla där, alla gör det.

• Helojna

Deras chicken nuggets är supergoda :D

• Blåögon

Handlade på LIDL när jag bodde i Tyskland och upplevde inte att LIDL hade något dåligt rykte där.

Tycker snarare ALDI var sämre.

PLUS-butikerna och REWE mm.

Tror dock att Lidl har fått ett dåligt rykte i Sverige pga att de har många varor som är deras egna, ungefär som en willy's butik med bara willy's egna. Dessutom är det mest invandrare som handlar på LIDL, billigt samt att de inte har samma lojalitet mot märken som Findus, Felix mm.

• mosterYster
    Hedi skrev 2009-07-07 12:46:27 följande:
    Bor i Tyskland där bade rika och fattig handlar pa Lidl, Aldi, Penny ja you name it. Man kan ju handla vissa saker där och andra saker i de lite dyrare affärerna. Lidl och Aldi är de affärer i Tyskland, med lägst halt besprutningsmedel i sin frukt/grönsaker. De görs ett arligt test av en tv-kanal här. Jag skulle aldrig skämmas för att handla där, alla gör det.
    I know. Ibland bestämmer vi oss för att ha en billig matmånad och lägga mer pengar på att äta ute (sommar, uteserveringar, vin i solen bredvid fontänen vid Alte Oper...) och då handlar vi på Lidl (eller Aldi, vår Pennymarkt är inte så bra). Mellanskillnaden går rakt ner i restaurangkassan.
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?