• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • Trynträ
    SmåläningsMamman skrev 2009-07-06 22:22:51 följande:
    Nej varför då. samma skit som på ica bara billigare. I många tester ligger ju lidls köttvaror från enenbacken bättre till än scans tex. Handlar där mycket (eller nästan bara) o e mycket nöjd o folk som tror det e skitmat har aldrig testat maten där för inte fan säljer de bättre kött från scan än lidl. tror knappast scan tänker på vilka butiker som får vad. Nä, handlar där o tänker fortsätta göra det.
    Ja det har jag också märkt att det är ofta Lidl:s varor får bäst i test. Både julmust och falukorv har hamnat högt upp i tester. Så så dåliga varor kan det ju inte vara. Tror folk blir lite lurade och tror att det är dåligt bara för att det är en lågprisbutik. Nu senast var det vaniljglassen som blev rankad bäst.
  • Trialanderror

Absoluit inte... Vårt Lidel har otroligt bra frukt och grönt avdelning. Dom plockar in mycket närodlat och ekologiskt odlat.
    Sen är det som med alla andra lågpris varuhus, man väljer vad man handlar där.
    Vi brukar inte månads handla där men det är utmärkt att kompletera lite därifrån. med tex. grönsaker eller kött och liknande. Men dom månaderna det är lite magert har vi ha storhandlat där och man får mycket mer för pengarna.

Sen är det ju kul med lite andra varor än dom man hela tiden ser på coop, ICA och Willies.

• puss

min man handlar där.själv har jag aldrig gjort det, men jag skulle mycket väl kunna.
    jag är tillräckligt snygg för att se stilig ut vart jag än handlar.

• Jollybolly

haha, vadå pinsamt. har själv aldrig handlat där.. men varför skulle det vara pinsamt? är det pinsamt att köpa de billigaste sakerna på ica också då? eller är det inte för att det är billigt man ska skämmas?

• Smurfen70

Kan väll inte säga att jag tyker det är pinsamt. Har ingen i närheten men slinker in där om man passerar för att köpa deras oliver. Däremot har vi börjat åka en bit till Netto. Tar det som en familjegrej med bad och annat samtidigt och spararr ändå en hel del.
    Men ibland känns det lite s0m man måste försvara eller på något sätt föklara sig varför man handlat där, gäller även Netto tycker jag.
    Någon frågar var man var och handlade och sedan jaha är det något bra där då? Är ovanligt att de ställer samma fråga om Konsum eller ICA. Här kanske det ligger i att deti nte finns någon lågprisaffär i närheten överhuvudtaget så folk har den inställningen. Var väll mer en generell uppfattning i början när de kom hit. Det är ju de negativa sakerna man minns verkar det som.

• spaceylisie

När jag ser summan som är kvar på kontot efter att ha storhandlat på Willys skäms jag inte det minsta men skulle nog böla efter samma shoppingrunda på lill-Ica här...

Skämmas för att handla någonstans? Det var då det fånigaste!

En RIKTIGT rik väninna till mig sade en gång att det bara är de som inte har så mkt pengar som måste låtsas liksom de HAR det. Har du gott om pengar behöver du inte bry dig om vad folk tycker, tänker och tror - du har ditt på det torra ändå och kan således handla var fan du vill eftersom du inte behöver hålla upp ngn fasad.

DET tror jag på.

• slapback

Nej det är inget att skämmas för men jag skulle aldrig handla där då jag har vänner som handlat där som varit med om massa äckel så för mig känns Lidl smutsigt och äckligt. Men har en kompis som är nöjd med Lidls varor också.

• vivianne

Klart att det inte är pinsamt! Men jag handlar inte där för jag vill kunna köpa hela inköpslistan i en butik och Lidl är helt enkelt inte välsorterade nog för mig. Har inte tid.

• Mirva

Det skulle aldrig falla mig in att handla på Lidl! Dålig personalpolitik, och säkerligen utnyttjar de människor i tredje världen för att få varorna så billiga som möjligt.'

Och skulle jag någon gång vara tvungen att handla på Lidl skulle jag skämmas otroligt mycket.

• Sirling
    mosterYster skrev 2009-07-07 06:45:55 följande:
    Är det inte väldigt typiskt svensk medelklassmentalitet att tycka att det är pinsamt att handla mat i en viss butik för att den är billigare? Alla på radhusgatan ska försöka visa att de är lite bättre, de har minsann RÅD att betala mer för samma varor. De har RÅD att köpa ny volvo, de har RÅD att åka till Mallorca varje år. Lidls egna märken håller definitivt bättre klass än både Euroshopper och det där billigmärket som Willys har. Jag sparar själv gärna in på att köpa biiligare mjölk, smör, bröd och salt - då kan jag lägga pengarna på fint kött och dyr ost (oxfilé, ankbröst och tryffelpeccorino). Egentligen har vi RÅD att handla allt på affären som motsvarar NK livs här i Tyskland, men då har jag hellre pengar på banken än dyrare mjölk i kylen varje vecka.
    Jag har en fördom om att det är vanligare bland folk som inte har så mycket pengar/utbildning att inte lågprisshoppa. I min bekantskapskrets är det lite så i alla fall...
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?