• Engelvinge

Pinsamt att handla på LIDL?

Kom in i fikarummet på jobbet idag och hörda vilda diskussioner om LIDL. Inte första gången saken tas upp, jag vet, men ÄR det verkligen pinsamt att handla där? Ska man skämmas, köper man "sämre" mat där än på andra affärer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?
  • snillis
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:22:31 följande:
    Nja. Jag känner några som jobbar där (eftersom jag känner chefen på Lidl i mina föräldrars hemstad) och de har det inte alls dåligt. Hon (chefen) är juste i alla fall, sen kan det ju finnas rötägg på andra ställen. Men det gäller ju inom alla företag!
    Det är ju inte EN arbetsplats vi pratar om utan en hel koncerns policy.
  • snillis
    Ejin skrev 2009-07-07 13:24:34 följande:
    de stämmer inte.... jag har varit ledare för fack klubben i min lidl butik och endå så blev jag butickscef... konstigt att jag fick bli de isåfall... Alla på min arbetsplats är med i facket... det är ingen som bryr sej ett dugg.. tvärtom så uppmuntras vi att vara med i facket.,. dessutom gör vi varje år en personalenkät där vi får svara på frågor om vad vi tycker om våran arbetsplats och komma med förslag om vad vi tycker kan förbättras...  nya förslag kan man dessutom få skicka direkt till vd:n om man får en snilleblixt... inga problem... o lidl har kollektiv avtal..och har alltid haft..
    Lidl är en multinationell kedja och där man kan behandlar man sin personal illa - inte lika lätt i Sverige dock eftersom vi har den skyddslagstiftning som vi har - tack och lov!
    Men det är ändå till syvene och sist en och samma VD - inte sant!
  • LaFontaine
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:20:53 följande:
    Men Iseika! Är du också halvjugge?!?
    Självfallet kära du!
  • Ejin
    snillis skrev 2009-07-07 13:27:08 följande:
    Lidl är en multinationell kedja och där man kan behandlar man sin personal illa - inte lika lätt i Sverige dock eftersom vi har den skyddslagstiftning som vi har - tack och lov!Men det är ändå till syvene och sist en och samma VD - inte sant!
    förvisso.. men då får man nog sluta handla för utomlands behnadlas personalen illa på en hel del företag... som IKEA t.ex som någon tog upp... Hm kan du inte handla kläder på för dom använder barnarbetare.... ja du fattar...jag jobbade på ett restarung förtetag innan som fanns utomlands och även där hade dom en hel del dumheter för sej utomlands men man kan inte bojkotta allt ,,,
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande:
    Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal,
    Företag som inte tecknar kollektivavtal ska premieras! Kollektivavtalets fördelar kan enkelt tecknas privat. Föreningfriheten ska bevaras!
  • snillis
    LaFontaine skrev 2009-07-07 13:31:02 följande:
    Företag som inte tecknar kollektivavtal ska premieras! Kollektivavtalets fördelar kan enkelt tecknas privat. Föreningfriheten ska bevaras!
    Ja, särskilt om det innebär att kvinnor under sin menstruation tvingas bära armbindel eller att folk som väljer att ansluta sig får sparken *obs - ironi*
  • mosterYster
    LaFontaine skrev 2009-07-07 13:28:50 följande:
    Självfallet kära du!
    (förlåt att jag är OT nu men)
    Iseika, jag är så nyfiken på dig, har förstått att vi har rätt gemensam bakgrund (skumt uttryckt, men du fattar)!
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:33:45 följande:
    Ja, särskilt om det innebär att kvinnor under sin menstruation tvingas bära armbindel eller att folk som väljer att ansluta sig får sparken *obs - ironi*
    Ja, för så gör ju alla arbetsgivare som inte innehar kollektivavtal...
  • After Forever

Nej det är inget pinsamt, men vi handlar knappt aldrig där. Dels p.g.a utbudet inte riktigt är vad vi vill + att det ligger längre bort än övriga affärer.

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?