• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • sara sofia

Men hallå! Nån måste det ju finnas?!

• Laplandia

Jo, någon finns det! Har en son med diagnosen autistiskt syndrom, förmodligen högfungerande. Tar ögonkontakt och kramas gärna och är supersmart. Efter sin "ålder" på vissa områden (sociala situationer) och lååångt före på andra områden (mer tekniska saker). Har ett förj-kla minne och minns datum och händelser som skedde för flera år sedan.
    Vad har du för funderingar?

• sara sofia

Massa funderingar!
    Det här med vårdbidrag tex, är det nåt vi kan söka?!

• Laplandia

Ja. Så snart barnet fått sin diagnos (iaf i lappland) så kan du söka vårdbidrag hos försäkringskassan. Mycket papper blir det och rent personligen tyckte jag att blanketterna för vårdbidraget var rent psykiskt jobbiga att fylla i. Man skulle ju räkna upp allt som var "dåligt" med ens älskade barn, så vi/jag sköt upp blankettskrivandet lääänge. Till slut blev det av iaf och vi blev beviljade vårdbidrag för vår son. Om ett halvår måste vi göra en ny ansökan (svettas redan!) som gäller för två år framöver.
    Mera funderingar?

• sara sofia

Okej. Då ska jag ta tag i det. (Bor också i Lappland )
    Just nu har jag ingen fundering, ska hoppa i säng.
    Men det kommer mera...

• Nattljus

Vår pojke har diagnosen autismliknande tillstånd och är normalbegåvad. Han uppfyller alltså inte riktigt kriterierna för "hel" autismsdiagnos. Han är nu snart sex år.

Ang. vårdbidrag så har vi helt vårdbidrag sedan diagnosen. Vi tränar intensiv beteendeterapi, vilket innebär 30 timmars träning i veckan. Han har lärt sig väldigt mycket med träningen.

Hur gammal är din flicka? Det är nog svårt att svara på "allt" för våra barn är så olika sinsemellan och olika frågeställningar är aktuella för olika barn. Men om du ställer lite mer specifika frågor så kan jag försöka svara.

• sara sofia

Min flicka är 8 år.

Just nu har jag inga specifika frågor, utan vill mest "ventilera" med andra i liknande situation som vi.

• cissi9

Jag har en dotter som snart ska fylla elva. Hon har bl.a. diagnosen Asperger syndrom vilket är snartlikt hfa. Hon fick diagnosen för två år sedan drygt och jag blev beviljad vårdbidrag för henne, men jag ska också söka om nu snart. Jobbigt!

Hur klarar din dotter skolan? Min gick i vanlig klass t.o.m tvåan men fick sedan börja i en liten specialklass. Det har fungerat ganska bra, hon börjar femman nu i augusti och jag börjar redan oroa mig för när hon ska upp i högstadiet, om det kommer finnas någon klass som passar henne o.s.v.

Jag är gärna med och bollar ideer i den här tråden, tips och råd kan man alltid behöva. :)

• sara sofia
    cissi9 skrev 2009-07-09 14:05:31 följande:
    Jag har en dotter som snart ska fylla elva. Hon har bl.a. diagnosen Asperger syndrom vilket är snartlikt hfa. Hon fick diagnosen för två år sedan drygt och jag blev beviljad vårdbidrag för henne, men jag ska också söka om nu snart. Jobbigt!Hur klarar din dotter skolan? Min gick i vanlig klass t.o.m tvåan men fick sedan börja i en liten specialklass. Det har fungerat ganska bra, hon börjar femman nu i augusti och jag börjar redan oroa mig för när hon ska upp i högstadiet, om det kommer finnas någon klass som passar henne o.s.v. Jag är gärna med och bollar ideer i den här tråden, tips och råd kan man alltid behöva. :)
    Hej!
    Skolan går si så där... Hon har gått 1:an på gånger. Nu till hösten börjar hon 2:an, hoppas det går bättre än tidigare. Fritids funkar dåligt, så min man har redan när hon var 6 år bytt jobb så hon ska slippa fritids. Skönt!

Sitter just nu och skriver vårdbidragsansökan, skitsvårt!!
    Ska man skriva ner ALLT, det blir ju flera sidor?!? :-O
    Känns så trist att bara skriva negativa saker om sitt barn, så jag vill gärna flika in med nåt positivt också, men det kanske är en dålig idè?
  • Jonna68

Hej! har en dotter med autism. Hon är inte diagnosticerad högfungerande men ibland uttalar sig vissa om henne som att hon är det (de använder det ordet). Vad är typiskt för högfungerande autism? Är det bara Asperger? Jag tror att de säger "högfungerande" om henne för att hon pratar, är social och har ögonkontakt m m.

Svar på tråden Högfungerande autism