• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • JoWiAn

Gå in under skolan.... Har ett behandlingshem oxå men de hoppas man ju inte blir aktuellt precis.. #skämt och sido#

• JoWiAn

sara sofia skrev 2009-08-31 21:24:22 följande:

Sitter och förbereder mig lite inför morgondagens möte med skolan. Rektor, berörda lärare, skol-psykolog, resurspedagoger och bup skall vara med.Kollade igenom alla infopapper från skolan som vi fått nu i samband med skolstart, och ser då att en ny specpedagog börjat på vår skola. Rektorn sa att ev en specpedagog skall vara med på mötet, och nu slår det mig att det kan vara hon.Inget med det egentligen, men för 1 - 2 år sedan när jag var på fest, var hon där. Hon jobbade då på en annan skola, och hon pratade om sina elever, med både förnamn och efternamn. Detta tyckte jag var så osmakligt, men fäste mig inte vid det då. Hon jobbade ju på en helt annan skola. Men tänk om hon nu ska ha med min dotter att göra, det känns inge kul!!Vill inte ha nån som inte håller på sin sekretess! Vi har gemensamma bekanta.Överreagerar jag?! :-O
    tycker inte att du överreagerar. Säg detta till rektor så han/hon vet om de..... Klart hon inte ska gå och prata om sina elever.
  • sara sofia

Så där ja! Då är tisdagen avklarad!
    På morgonen hade jag telefonmöte med FK i en timme. Det gick bra. Svarade ärligt på alla frågor och försökte så gått det går beskriva vår vardag. Sa som det var, att ibland funkar det jättebra vissa dagar, andra dagar är det kaos. Men mest lever vi där mittemellan. Nu får vi vänta till oktober innan vi vet om vi får vårdbidrag.

På tisdag em hade vi möte med rektor, lärare, bup, specpedagog, resurspedagog och skolpsykolog.
    Det gick ganska bra. Rektor hade redan en plan på hur höstterminen skulle se ut, vilken vi blev nöjd med. Till att börja med alltså, sen får vi utvärdera. HOn skall 1 h om dagen gå iväg med specpedagogen enskilt. Sen skall resurspedagogen vara mer i klassen, hjälpa J att fokusera, styra upp när det behövs mm.
    Känns bra än så länge.

Lärarna tog upp att dom vill att de övriga klasskamraterna skall känna till om J.s diagnos. Vi bestämde att vi föräldrar ska informera kring den, till alla barn.
    Så nu håller jag på fundera på det. Hur vi ska säga. Vad vi ska säga mm.

På kvällen igår grät J. Sa att alla hatar henne i skolan. Hon sa: "Prova själv att vara JAG, och gå dit så får du se hur det är! " Det var hjärtskärande att höra!
    Så jag känner nu att info till klasskompisarna måste ut NU på ett bra sätt.

• sara sofia

Ska fixa en snygg broschyr som handlar om J och hennes diagnos, precis som nån föreslagit tidigare! Tyckte det var en jättebra grej. Ska skriva fakta på ett enkelt sätt så barn förstår. Ni som hade en sån bok/broschy får gärna skriva mer om utformningen! På mitt jobb är vår närmsta granne en reklamfirma. Jag skall gå över dit och höra vad det kostar att trycka upp där. Tänkte söka sponsring till det i så fall. Då kan man ju på baksidan av häftet skriva typ: Vi sponsrade så detta häfte blev till. Och ha alla sponsorers loggor där.  Så blir det reklam! Inte för att så många kommer sponsra, men mitt nya jobb, och mitt gamla jobb, får då ställa upp!!
    Visst var det en bra idè!? Bup gör nämligen inte såna där broschyrer/häften.

• andromeda

sara sofia skrev 2009-08-31 21:24:22 följande:

Sitter och förbereder mig lite inför morgondagens möte med skolan. Rektor, berörda lärare, skol-psykolog, resurspedagoger och bup skall vara med.Kollade igenom alla infopapper från skolan som vi fått nu i samband med skolstart, och ser då att en ny specpedagog börjat på vår skola. Rektorn sa att ev en specpedagog skall vara med på mötet, och nu slår det mig att det kan vara hon.Inget med det egentligen, men för 1 - 2 år sedan när jag var på fest, var hon där. Hon jobbade då på en annan skola, och hon pratade om sina elever, med både förnamn och efternamn. Detta tyckte jag var så osmakligt, men fäste mig inte vid det då. Hon jobbade ju på en helt annan skola. Men tänk om hon nu ska ha med min dotter att göra, det känns inge kul!!Vill inte ha nån som inte håller på sin sekretess! Vi har gemensamma bekanta.Överreagerar jag?! :-O
    Jag förstår hur du känner Sara sofia! Man blir väldigt känsig för sådana saker när det gäller ens egna barn. Integriteten ärotroligt viktig. Jag tycker inte att du överreagerar. Kanske du kan någon gång förklara för henne i en one to one situation, att du är känslig när det gäller just prat på byn.... Det är ju heller inte bra att vända henne mot er... knepigt...
  • JoWiAn

sara sofia skrev 2009-09-02 07:14:45 följande:

Så där ja! Då är tisdagen avklarad! På morgonen hade jag telefonmöte med FK i en timme. Det gick bra. Svarade ärligt på alla frågor och försökte så gått det går beskriva vår vardag. Sa som det var, att ibland funkar det jättebra vissa dagar, andra dagar är det kaos. Men mest lever vi där mittemellan. Nu får vi vänta till oktober innan vi vet om vi får vårdbidrag.På tisdag em hade vi möte med rektor, lärare, bup, specpedagog, resurspedagog och skolpsykolog.Det gick ganska bra. Rektor hade redan en plan på hur höstterminen skulle se ut, vilken vi blev nöjd med. Till att börja med alltså, sen får vi utvärdera. HOn skall 1 h om dagen gå iväg med specpedagogen enskilt. Sen skall resurspedagogen vara mer i klassen, hjälpa J att fokusera, styra upp när det behövs mm.Känns bra än så länge.Lärarna tog upp att dom vill att de övriga klasskamraterna skall känna till om J.s diagnos. Vi bestämde att vi föräldrar ska informera kring den, till alla barn.Så nu håller jag på fundera på det. Hur vi ska säga. Vad vi ska säga mm.På kvällen igår grät J. Sa att alla hatar henne i skolan. Hon sa: "Prova själv att vara JAG, och gå dit så får du se hur det är! " Det var hjärtskärande att höra! Så jag känner nu att info till klasskompisarna måste ut NU på ett bra sätt.
    Usch vad hemskt det måste vara att höra sitt barn säga så. lider med dig. Min största fasa är att de ska bli så i skolan. Lite därför jag vill att han ska gå på en anpassad skola. På samma gång som det är hjärtskärande när barnen säger så så kan jag förstå de andra barnen. Som på W:s förskola ville ingen leka med han innan. Alla skreck rakt ut när han kom. Men jag förstår dom. Han bara förstörde och slog till dom när han gick förbi, sparka ner deras bygga eller klampade rakt över utan att reagera på deras protester.
  • sara sofia

Koviktare, jo visst är det hjärtskärande. Mår inge bra alls.

Ang den här specpedagogen som glappat om sina elever tidigare, vi "fick" inte henne.

Idag har jag kännt mig taggad ang häftet/broschyren. Har ringt bup och frågat tips på vad vi kan skriva och hur jag ska formulera mig eftersom den skall riktas mot barn. Har sprungit över till den lokala reklamfirman och frågat pris. När jag berättade vad det handlade om så sa dom att dom sponsrar med det!   WOW!

Hoppas nu att kvällen går bra. Min man jobbar och jag hoppas innerligt att det inte blir tjorv vid läggningarna. Det blir det ALLTID... Men man kanske har tur idag, haha, man vet aldrig..

Vanligt tjorv är väl ok,men om hon gråter och säger som igår, då är det hjärtskärande. Samtidigt måste hon ju få säga sina känslor, men jag känner mig så maktlös!!

• sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-02 21:55:41 följande:
    Inboxar dig senare, imorgon om hur sonens häfte ser ut
    Supertack!
  • sara sofia

Är det bara min dotter som känner sig ensammast i hala världen med sin diagnos?
    Hon vill träffa barn (eller vuxna med) som har samma diagnos som hon. Men här var vi bor är det svårt, så litet samhälle och det finns ingen förening här.

Svar på tråden Högfungerande autism