• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • sara sofia
    Starlight mamman skrev 2009-08-31 15:25:36 följande:
    Vi gjorde en sån typ av bok hemma innan vi berättade för sonen. Vi skrev bland annat att han kan se detaljer, små saker som kanske inga andra ser. Länge efteråt gick han runt och sa tex "mamma, jag kan se enda till de träden där borta, det kan nog inte du". Han var jättestolt! Så en sån bok är fin :)
    Ååh vad gulligt! Ska genast ta tag i det där. Jag vill ju också ha en liten bok!
    Om inte bup hjälper till så är det jag som besöker vår lokala pappershandel imorgon!
    Jag får så bra tips härifrån ,tack allihop!
  • JoWiAn

Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.
    Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????

• sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-31 18:12:59 följande:
    Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
    Oj svår fråga!
    Här var vi bor finns inte det utbudet på skolor. Vi har den vanliga kommunala skolan, och den vanliga kommunala särskolan.
    Spontant känner jag WOW vad bra att det finne en friskola som riktar sig mot barn med funktionshinder, där hade jag velat att min dotter gick.
    Det måste ju vara extra kunnig personal där! Så det låter toppen!
  • sara sofia

Sitter och förbereder mig lite inför morgondagens möte med skolan. Rektor, berörda lärare, skol-psykolog, resurspedagoger och bup skall vara med.
    Kollade igenom alla infopapper från skolan som vi fått nu i samband med skolstart, och ser då att en ny specpedagog börjat på vår skola. Rektorn sa att ev en specpedagog skall vara med på mötet, och nu slår det mig att det kan vara hon.
    Inget med det egentligen, men för 1 - 2 år sedan när jag var på fest, var hon där. Hon jobbade då på en annan skola, och hon pratade om sina elever, med både förnamn och efternamn. Detta tyckte jag var så osmakligt, men fäste mig inte vid det då. Hon jobbade ju på en helt annan skola.
    Men tänk om hon nu ska ha med min dotter att göra, det känns inge kul!!
    Vill inte ha nån som inte håller på sin sekretess! Vi har gemensamma bekanta.
    Överreagerar jag?! :-O

• Little Ms Chatterbox
    Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där. Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
    Vi bor i ett litet samhälle, jag ser det som en fördel. Alla känner redan vår son och vet hur han är så han är redan "avdramatiserad". Han är kompis med många och omtyckt av klasskompisarna, tror det är en fördel, vet ett annat barn här på byggden som troligtvis har ADHD eller liknande och h*n har haft svårt att komma in i gruppen, haft svårt att få kompisar. Min son har inte så stort behov av kompisar och blir fort trött att umgås så han träffar inte så många utanför skola/fritids. Jag har inte haft några tankar om att låta honom gå i särskola, om det inte hade varit för stressande för honom med en vanlig klass men det har vi inte märk av något om.
    Men hade man haft en friskola inom kort avstånd med inrikning på speciella behov hade man kanske haft fler alternativ att tänka igenom.

Hur många barn föddes det året som kommer bli din sons klasskompisar? Min sons grupp är strax under 20 och det är en jättegrupp i vårt lilla samhälle, i vanliga fall brukar de slå ihop 2 årskurser och då brukar de bli ca 10-15 st.
  • Lykketrollet
    Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
    Jättesvårt..
    För mig hade det berodd på hur speciella behov barnen på den andra skolan har. Särskolan är inte ett alternativ för vår son, där hade han inte passat in. När vi skulle välja skola var det inte alls viktig för oss att han skulle gå med sina dagiskompisar, men så lekte han inte heller så mycket med dem två som skulle börja i skolan samtidigt med honom. För oss, och för vår son har det allra bästa varit en liten grupp i den vanliga skolan. Vi bor i ett samhälle med ungefär 5000 invånare, så det är inte så stort här heller.
    "Alla" barn som vet vem sonen är vet att han går i kommunikationsklassen, men ingen har någon gång sagt något negativt om det, inte äldre barn hellre. Det är många som vill leka med honom, och jag känner inte att han är något mer utsatt eller utanför även om han går i liten grupp. Det enda som kan vara lite negativt är att han är den enda i gruppen som går i förskoleklass, de andra är 1-2 år äldre. Men sonen trivs som fisken i vattnet, och det är ju det viktigaste. I en helt vanlig klass hade det blivit för många och för stökigt för sonen. Sonen blir fort trött av sociala kontakter och har inte det stora behovet av många kompisar som kanske andra har. Han leker i skolan, men orkar inte stort mer.
  • JoWiAn

Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-31 22:40:00 följande:

Vi bor i ett litet samhälle, jag ser det som en fördel. Alla känner redan vår son och vet hur han är så han är redan "avdramatiserad". Han är kompis med många och omtyckt av klasskompisarna, tror det är en fördel, vet ett annat barn här på byggden som troligtvis har ADHD eller liknande och h*n har haft svårt att komma in i gruppen, haft svårt att få kompisar. Min son har inte så stort behov av kompisar och blir fort trött att umgås så han träffar inte så många utanför skola/fritids. Jag har inte haft några tankar om att låta honom gå i särskola, om det inte hade varit för stressande för honom med en vanlig klass men det har vi inte märk av något om. Men hade man haft en friskola inom kort avstånd med inrikning på speciella behov hade man kanske haft fler alternativ att tänka igenom.Hur många barn föddes det året som kommer bli din sons klasskompisar? Min sons grupp är strax under 20 och det är en jättegrupp i vårt lilla samhälle, i vanliga fall brukar de slå ihop 2 årskurser och då brukar de bli ca 10-15 st.
    Detta är ingen särskola. Detta är en vanlig skola men med mindre klasser. Följer den vanliga läroplanen.
  • Little Ms Chatterbox
    Koviktare skrev 2009-09-01 10:19:23 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-31 22:40:00 följande: Detta är ingen särskola. Detta är en vanlig skola men med mindre klasser. Följer den vanliga läroplanen.
    Tänkte mest för egen del, särskola för min son. Kan ske blev lite otydligt, menade inte för ditt barn
  • JoWiAn

Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-01 11:51:10 följande:

Tänkte mest för egen del, särskola för min son. Kan ske blev lite otydligt, menade inte för ditt barn
    www.norratorp.nu Denna skolan är det jag vill sätta min son på. Ingen särskola .-) Han är för smart för en särskola. Han lider ju inte heller av en utvecklingsstörning.
  • JoWiAn

Starlight mamman skrev 2009-09-01 08:13:18 följande:

Jättesvårt.. För mig hade det berodd på hur speciella behov barnen på den andra skolan har. Särskolan är inte ett alternativ för vår son, där hade han inte passat in. När vi skulle välja skola var det inte alls viktig för oss att han skulle gå med sina dagiskompisar, men så lekte han inte heller så mycket med dem två som skulle börja i skolan samtidigt med honom. För oss, och för vår son har det allra bästa varit en liten grupp i den vanliga skolan. Vi bor i ett samhälle med ungefär 5000 invånare, så det är inte så stort här heller."Alla" barn som vet vem sonen är vet att han går i kommunikationsklassen, men ingen har någon gång sagt något negativt om det, inte äldre barn hellre. Det är många som vill leka med honom, och jag känner inte att han är något mer utsatt eller utanför även om han går i liten grupp. Det enda som kan vara lite negativt är att han är den enda i gruppen som går i förskoleklass, de andra är 1-2 år äldre. Men sonen trivs som fisken i vattnet, och det är ju det viktigaste. I en helt vanlig klass hade det blivit för många och för stökigt för sonen. Sonen blir fort trött av sociala kontakter och har inte det stora behovet av många kompisar som kanske andra har. Han leker i skolan, men orkar inte stort mer.
    Ingen särskola jag pratar om.... har länkat ovan till den jag menar..
Svar på tråden Högfungerande autism