Koviktare skrev 2009-08-31 18:12:59 följande:
Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
Jättesvårt..
För mig hade det berodd på hur speciella behov barnen på den andra skolan har. Särskolan är inte ett alternativ för vår son, där hade han inte passat in. När vi skulle välja skola var det inte alls viktig för oss att han skulle gå med sina dagiskompisar, men så lekte han inte heller så mycket med dem två som skulle börja i skolan samtidigt med honom. För oss, och för vår son har det allra bästa varit en liten grupp i den vanliga skolan. Vi bor i ett samhälle med ungefär 5000 invånare, så det är inte så stort här heller.
"Alla" barn som vet vem sonen är vet att han går i kommunikationsklassen, men ingen har någon gång sagt något negativt om det, inte äldre barn hellre. Det är många som vill leka med honom, och jag känner inte att han är något mer utsatt eller utanför även om han går i liten grupp. Det enda som kan vara lite negativt är att han är den enda i gruppen som går i förskoleklass, de andra är 1-2 år äldre. Men sonen trivs som fisken i vattnet, och det är ju det viktigaste. I en helt vanlig klass hade det blivit för många och för stökigt för sonen. Sonen blir fort trött av sociala kontakter och har inte det stora behovet av många kompisar som kanske andra har. Han leker i skolan, men orkar inte stort mer.