sara sofia skrev 2009-07-09 22:00:10 följande:
Hej! Min tös har nyss fått sin diagnos. Själv misstänkte jag adhd, då jag tyckte väldigt mycket stämde in på henne när jag läste om det. Men som sagt så var det ju inte det, utan högfungerande autism. Jag är ännu för dålig på det området för att kunna sig vad som är typiskt för hfa. Jag vet bara vad som är typiskt för min dotter. Men vad jag har förstått så betyder högfungerande att personen är just det; högfungerande i samhället. Min flicka är dålig på ögonkontakt, gillar det inte. Vill inte ha närkontakt som kramas och hålla hand. Som bebis ville hon inte sova nära m:m. Hon pratar och är social, när det passar henne. Absolut inte med främlingar. Hon vill struktut. Hon är lite av en perfektionist. Vill ha full kontroll på allt, annars blir hon orolig. Vill veta EXAKT vad som ska hända, vilken tid m:m. Blir uppstressad och får lätt utbrott när det inte blir som planerat eller som hon tänkt sig. Finns hur mycket som helst att skriva. Googla på högfungerande autsim. Vår läkare på bup sa nåt bra: Alla människor har drag av autism, men det är när det blir ett problem i vardagen som man får en diagnos. Skall ni göra nån utredning på er dotter?
Hej igen, det är så intressant med autism-begreppet för det är som om det finns lika många sorters autism som det finns barn!
Vi har gjort en utredning med diagnos autism med lättare funktionsnedsättning Jag har tjatat in oss på en träningsplats med ibt och en superbra dagisplats där min dotter som är 4 år, börjar i augusti. Det var bl a på träningscentret som de tycker att hon är "högfungerande". Hon kan lätt hoppa över vissa av de inledande träningarna. Men samtidigt så har hon stora luckor, vilket hör till autism-bilden. Hon har superminne med vissa saker t ex namn och händelser men vet knappt hur hon ska pussla ett pussel med tre bitar! Väldigt ojämn begåvning alltså. Och mycket handlar om motivationen. Är hon motiverad så verkar hon kunna mkt mer. Vill hon verkligen ut på gården t ex så kan hon vara klädd på tio sekunder, vilket annars kan ta hur lång tid som helst och slutar ofta med att man klär henne.
Liksom med din dotter måste man förbereda henne hela tiden för att situationerna ska flyta så smidigt som möjligt. Jag har också trott att min dotter har adhd, hon är aldrig still, aldrig tyst, väldigt orolig i kroppen t ex. Men nu har jag förstått att det är vanligt hos vissa autistiska barn att vara så.
Intressant uttalande av er läkare. Jag tror att forskningen kommer gå framåt och att vi om några år vet mkt mer om orsaker m m.
Kan ni inte få stöd i skolan nu när hon har en diagnos? Hon faller ju inom LSS-lagen och ni har många rättigheter till stöd och hjälp. Vet hur vårdbidragsansökan ser ut... supermkt att fylla i och hela uppsatser att skriva som bilagor. Ta upp allt som du kommer på, kolla upp merkostnadstrådar här på FL. Vi har redan fått det beviljat samt beviljad avlösarservice med 5-10 h/veckan. Lycka till med det!