• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-03 09:09:39 följande:
    juuu gått mäjl
    Tank juuuu!

Nu ska jag rappa på att göra en mall för vårt häfte. Sen ska jag prata med bup-psykologen 15.30 idag, och då går vi igenom materialet. Brådis med andra ord! Skriver mer ikväll.
    Tack igen!
  • Smulle

sara sofia skrev 2009-09-03 14:24:02 följande:

Tank juuuu! Nu ska jag rappa på att göra en mall för vårt häfte. Sen ska jag prata med bup-psykologen 15.30 idag, och då går vi igenom materialet. Brådis med andra ord! Skriver mer ikväll.Tack igen!
    Va nyfiken jag blev på ditt häfte du ska göra...
    Jag har en son på 9 år som har Högfungerande Autism och för 3 veckor sen fick vi även diagnos på lättare utvecklingsstörning...
    Han går i vanlig skola och det fungerar ganska ok, men man inser ju att han kommer inte att hinna med i längden.. Han ska få gå kvar i sin klass men läsa efter Särskolans läroplan....
    Nu börjar ju han å hans kamrater att bli så stora att dom har en massa frågor om honom..
    Det e på det sociala området som det syns mest.. Han har inga kompisar och har svårt för att leka med andra barn.. E gärna runt omkring men aldrig mitt i ...

Så ett sånt häfte du pratar om skulle ju vara perfekt å dela ut...............

Hoppas nu att det blir bra
  • sara sofia
    Smulle skrev 2009-09-08 09:16:18 följande:
    sara sofia skrev 2009-09-03 14:24:02 följande: Va nyfiken jag blev på ditt häfte du ska göra...Jag har en son på 9 år som har Högfungerande Autism och för 3 veckor sen fick vi även diagnos på lättare utvecklingsstörning...Han går i vanlig skola och det fungerar ganska ok, men man inser ju att han kommer inte att hinna med i längden.. Han ska få gå kvar i sin klass men läsa efter Särskolans läroplan....Nu börjar ju han å hans kamrater att bli så stora att dom har en massa frågor om honom..Det e på det sociala området som det syns mest.. Han har inga kompisar och har svårt för att leka med andra barn.. E gärna runt omkring men aldrig mitt i ...Så ett sånt häfte du pratar om skulle ju vara perfekt å dela ut...............Hoppas nu att det blir bra
    Ska hämta vårt häfte i eftermiddag från reklambyrån. Har lämnat in manuset redan förra torsdagen, men dom har sölat lite...
    Återkommer ikväll om hur det blev!
  • sara sofia

Häftet är inte klart...
    Och jag har sagt till skolan att vi kommer på fredag och har info. Men till dess är det klart.

Idag ringde en lärare från skolan och sa att det gått extra bra i skolan för dottern.
    Är sååå lycklig över det! Annars rings det bara när det går dåligt, och det gör det tyvärr ganska ofta.
    Men idag fick vi vara extra glada, jag och min man!! Det behövde vi, efter flera dagar med tjorv.

Gonatt!

• andromeda

GRATTIS! Man lever på de dagarna!

• sara sofia
    andromeda skrev 2009-09-10 07:05:46 följande:
    GRATTIS! Man lever på de dagarna!
    Tack!

På torsdag em hämtade vi häftena. På fredag gick vi som planerat till skolan och informerade klassen. Vi gjorde det ganska lättsamt. Främhävde  de positiva sakerna med AS/HFA. Sen delade vi ut häftena som dom skulle få ta hem. Ni som vill se häftena, inboxa mig så kanske jag kan skicka ett exemplar.
    Personligen tyckte jag de var jättefina! Förutom bilden på dottern, hon ville absolut ha en speciell bild, som råkade ha dålig kvalite. Så den var mörkblå... Men skitsamma, budskapet har gått fram, hoppas jag iaf.

Hoppas ni haft en trevlig helg allihopa!
    Själv har vi haft ganska jobbigt, haha. Men imorgon är det fasta rutiner igen.
  • sara sofia

Nån som har bra boktips om detta ämne?

• Eldo

Här hittar man jättemycket. Både böcker, artiklar, skrifter, filmer mm. En bra sida förövrigt (www.autism.se)
    shop.autism.se/&kategori=2

Vill tipsa om den lilla boken "Det är bara att fråga". En mycket lättläst bok kring AS. Men, där är många bra böcker!

• sara sofia
    Eldo skrev 2009-09-27 14:43:29 följande:
    Här hittar man jättemycket. Både böcker, artiklar, skrifter, filmer mm. En bra sida förövrigt (www.autism.se)shop.autism.se/Vill tipsa om den lilla boken "Det är bara att fråga". En mycket lättläst bok kring AS. Men, där är många bra böcker!
    Tack!
    Ska genast kika!
Svar på tråden Högfungerande autism