• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • fulltilt

Hej på er. De e skönt att kunna gå in här å läsa lite. Känns som att de äntligen finns ngn som förstår...Jag skulle gärna höra lite hur era mornar/dagar funkar? För oss börjar nämligen morgonen alltid vid halv sex å fullt tempo. Sonen vill ha frukost på en gång men vi har lyckats dra ut tiden lite nu sen han börjat kunna se på TV en liten stund, vilket var omöjligt innan. Men sen e tempot igång. Han springer runt hela morgonen, e på sin bror el ja kan inte ta sig för ngt alls. Om jag inte är med så att säga. Att få dricka en kaffe en sekund i fred är stört omöjligt. Jag e helt slut redan innan morgonen börjat. Ska de va såhär? ska man aldrig kunna få ta de lite lugnt på morgonen. Måste man ut å iväg för att de ska fungera....usch känner mig helt less. VI har som sagt ingen diagnos, sonen är inte 3år fyllda än. Jag har tagit kontakt m barnpsykolog så får vi se sen va som sker. De spelar dock ingen roll...han är ju den han är ändå...med el utan diagnos. Vår son är oxå i behov av vilopauser då å då. Han hämtar då sin napp å gosezebra å går undan. Han gör de då å då men sen e de igång igen. Han leker sällan utan de e mest att springa runt, skrika och vara allmänt aktiv. Han kan leka m bara med bilar. Då kör han lite grann men mest ställer dem på kö. Ja de som e så tufft e detta tempo. Jag har ont i magen varje morgon...behövde bara skriva av mig till förstående människor...kram på er.

• Alice Alice

jag misstänker starkt att vår son har asperger, men eftersom han är så liten och "det är för svårt att säga än" måste vi vänta tills han fyllt två, säger bvc.

min fråga, ni som har fler barn (särskilt ni som har fler söner eftersom asperger är vanligare hos pojkar) har ni märkt tecken där?

jag vet inte om jag vågar skaffa fler barn med min man. ..
    min svärfar har tydliga asperger-tecken, men har kunnat leva ett helt vanligt liv.

en annan fråga; vad får man för hjälp vid asperger innan de börjar förskoleklass? det känns ju inget värt att ha en diagnos om man inte får tips på träning.

• sara sofia
    fulltilt skrev 2009-10-05 08:44:27 följande:
    Hej på er. De e skönt att kunna gå in här å läsa lite. Känns som att de äntligen finns ngn som förstår...Jag skulle gärna höra lite hur era mornar/dagar funkar? För oss börjar nämligen morgonen alltid vid halv sex å fullt tempo. Sonen vill ha frukost på en gång men vi har lyckats dra ut tiden lite nu sen han börjat kunna se på TV en liten stund, vilket var omöjligt innan. Men sen e tempot igång. Han springer runt hela morgonen, e på sin bror el ja kan inte ta sig för ngt alls. Om jag inte är med så att säga. Att få dricka en kaffe en sekund i fred är stört omöjligt. Jag e helt slut redan innan morgonen börjat. Ska de va såhär? ska man aldrig kunna få ta de lite lugnt på morgonen. Måste man ut å iväg för att de ska fungera....usch känner mig helt less. VI har som sagt ingen diagnos, sonen är inte 3år fyllda än. Jag har tagit kontakt m barnpsykolog så får vi se sen va som sker. De spelar dock ingen roll...han är ju den han är ändå...med el utan diagnos. Vår son är oxå i behov av vilopauser då å då. Han hämtar då sin napp å gosezebra å går undan. Han gör de då å då men sen e de igång igen. Han leker sällan utan de e mest att springa runt, skrika och vara allmänt aktiv. Han kan leka m bara med bilar. Då kör han lite grann men mest ställer dem på kö. Ja de som e så tufft e detta tempo. Jag har ont i magen varje morgon...behövde bara skriva av mig till förstående människor...kram på er.
    Vår dotter är 9 år och har högfungerande autism. Hon sköter sig bra på morgonen, OM vi har våra fasta rutiner och OM kläderna sitter bra... Oftast går morgonen bra hemma hos oss. Hon får utbrott ibland, men oftast beror det på något som skall hända i skolan, tex utflykt eller nåt annat mera ovanligt.
    Men alla är ju så olika, även de som har diagnos. Kanske någon annan här känner igen din sons beteènde?
  • malininorrköping
    fulltilt skrev 2009-10-05 08:44:27 följande:
    Känner igen detta, med ont i magen. Min son har ingen diagnos även om jag tror på as så vet man ju aldrig.....mornar och kvällar är kaos......han blirALDRIG färdig nånsin. Tjat och tjat och tjat
  • JoWiAn

Första steget taget... Var hos NPU teamet idag... 6 månader ska utredningen ta. Psykologen sa att han inte ville träffa William innan han tog ställning om en Adostest eller vad de hette, han beställde en tid direkt. usch nu känns de som man svävar ovan mark. Hur ska allt gå? Man vet inte hur detta kommer sluta.

• sara sofia
    Koviktare skrev 2009-10-05 17:21:36 följande:
    Första steget taget... Var hos NPU teamet idag... 6 månader ska utredningen ta. Psykologen sa att han inte ville träffa William innan han tog ställning om en Adostest eller vad de hette, han beställde en tid direkt. usch nu känns de som man svävar ovan mark. Hur ska allt gå? Man vet inte hur detta kommer sluta.
    Så nu är utred igång, vad skönt ändå và? Vad är Adostest??
  • sara sofia

Alice Alice skrev 2009-10-05 09:52:14 följande:

jag misstänker starkt att vår son har asperger, men eftersom han är så liten och "det är för svårt att säga än" måste vi vänta tills han fyllt två, säger bvc.min fråga, ni som har fler barn (särskilt ni som har fler söner eftersom asperger är vanligare hos pojkar) har ni märkt tecken där? jag vet inte om jag vågar skaffa fler barn med min man. .. min svärfar har tydliga asperger-tecken, men har kunnat leva ett helt vanligt liv.en annan fråga; vad får man för hjälp vid asperger innan de börjar förskoleklass? det känns ju inget värt att ha en diagnos om man inte får tips på träning.
    Om man har en diagnos får man bra tips och träning. Iaf vi. Först har vi varit på BUP, men nu ska vi börja gå på barn-HAB. Första besöket är nu på fredag. Så visst tror jag man får mer hjälp om man har diagnos. Och förståelsen från andra ökar ju naturligtvis, så barnen har chans att få ett bättre bemötande om man vet varför de beter sig på ett visst sätt.
  • Colapolarn

sara sofia skrev 2009-10-05 18:13:53 följande:

Så nu är utred igång, vad skönt ändå và? Vad är Adostest??
    Ett test där en psykolog (e.l.) lekar med barnet och ser hur barnet interagerar i leken. Förstår barnet leken, leker barnet ensamt eller med "lekkompisen" etc.

Det var riktigt tufft att se min son när han gjorde adostestet. Det blev så uppenbart vilka saker han har svårt för, och plötsligt blev det väldigt lätt att förstå att han kan ha svårt i samspel med andra barn.

fulltilt: På vardagsmorgonen här går det oftast hyfsat bra. Men på helgerna när vi inte är så duktiga på att ha rutiner, så skiter allt sig. Då är han helt speedad och det blir ofta utbrott. Nej, det är inte mycket lugn att få för oss föräldrar här heller.
Svar på tråden Högfungerande autism