Koviktare skrev 2009-07-11 23:43:35 följande:
Har era barn med högfungerande autism bra fantasi? Leker de fantasilekar?
Jodå, hos vår son är det inget fel på fantasin och nog leker han fantasilekar men han leker helst något utifrån nån film han sett, t ex Star Wars eller Indiana Jones. Och har man någon gång problem med att komma ihåg nån replik ur filmen så kan man alltid fråga honom ;) han kan alla.
Han lärde sig att läsa på egen hand när han var 4 år. Jag hade ingen aning om att han kunde läsa men när vi var på semester så läste han upp alla skyltar till olika affärer vi åkte förbi... Snopet! Jag som trodde vi skulle få traggla läsandet eftersom han aldrig hade "tid" att sitta stilla och höra en saga.
Däremot så tar det emot att skriva för honom, han påstår att handen inte "vill nöta till sig" och frågar ofta om det inte finns ett "latare sätt" att skriva på.
På vår hab så säger de att han är för gammal för att få ibt, om han hade varit några år yngre så hade han ingått i gruppen som får detta. Det var ett stort jasså för mig, jag trodde det var självklart att de fick den träningen.
Jag ville ha utredningen av honom gjord mycket tidigare men på BUP tyckte de inte att det var så bråttom, han hade ju inte börjat skolan än. Och den gruppen som de på hab skulle "träna" var ju tvungna att vara YNGRE än skolåldern! Men det visste vi ju inget om, vi trodde ju på BUP som sa att det "inte var så bråttom".
Nu går han i vanlig skola och har en assistent men är några timmar per vecka på särskolan för att få "tanke-ro" som han säger själv (blir lätt distraherad i stora grupper). Börjar trean till hösten och har hittills inte haft några problem med att uppfylla kunskapskraven i varje klass. Assistenten är guld värd och utan henne skulle hans liv bli mycket svårare och han skulle definitivt inte lära sig lika mycket. Behöver någon som pushar honom lite när det går trögt med t ex skrivandet. Men är det något han gillar att göra, som att ha bildlektion eller matte så går det som en dans!
Nu handlade inte detta inlägg enbart om fantasilekar eller något svar på någon annans inlägg men lägger in det iallafall som en del i tråden.