• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-30 21:49:47 följande:
    Min son har ADHD och Atypisk Atism, han fick diagnos för någon månad sen. Han är 7 år. I torsdags var han på ett återgivingssamtal (tror jag det kallades för) för barnet. Där fick han ett litet häfte med bilder och mycket kort text om vad hans diagnos innebar. Det var psykologen på bup som hade gjort det utifrån just hans diagnos. Han valde att ta med det till skolan och visa upp det för de 2 bästa vännerna. Vi har visat det för en släkting till oss och han tyckte det var bra skrivet även om han är vuxen så var det inte "barnsligt". Nu vet jag inte om alla får ett sånt av bup men det var en bra sak, sonen kunde välja att berätta om han ville och fanns en "manual". Ni kanske får det ni med eller så be om det så det finns om det behövs.
    Bra idè!
  • andromeda

Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-30 21:49:47 följande:

Min son har ADHD och Atypisk Atism, han fick diagnos för någon månad sen. Han är 7 år. I torsdags var han på ett återgivingssamtal (tror jag det kallades för) för barnet. Där fick han ett litet häfte med bilder och mycket kort text om vad hans diagnos innebar. Det var psykologen på bup som hade gjort det utifrån just hans diagnos. Han valde att ta med det till skolan och visa upp det för de 2 bästa vännerna. Vi har visat det för en släkting till oss och han tyckte det var bra skrivet även om han är vuxen så var det inte "barnsligt". Nu vet jag inte om alla får ett sånt av bup men det var en bra sak, sonen kunde välja att berätta om han ville och fanns en "manual". Ni kanske får det ni med eller så be om det så det finns om det behövs.
    Vilken bra idè! VI är just i processen och tankarna kring hur vi ska berätta för vår 7 åring om hans AS ´diagnos. Ett litet häfte låter som en bra idé. Jag ska prata med vår BUP kontakt om det.
  • JoWiAn
    Jonna68 skrev 2009-08-30 21:08:59 följande:
    Låter som min dotter som också är 4,5 år. Hon har diagnos autism. Vissa saker ligger hon på en 8-årings nivå, andra på en två-årings. Hon har också dålig koll på hur man beter sig med främlingar och kramar typ alla. Hyperkativ, som en Duracellkanin som skruvar upp sig själv på morgonen och går och går. Pratar hela tiden, upprepar. Älskar Astrid Lindgrens filmer och karaktärer och vet t o m vad figurerna heter i efternamn (hon var noga med att fråga alla i somras när vi var på A. Lindgrens värld!). Hon gör inte som man säger, har inte det drivet och motivationen men vi ska börja träna ibt nu, så vi hoppas på utveckling och förbättring.
    W kan använda ord som fördelaktigt, som han sa häromdagen när vi satt och åt frukost. Han bara sa rakt ut: "Detta är fördelaktigt." Såna här spontana upprepningar kommer lite då o då. Just nu gör han nåt ljud som låter som ett grymtande. Han gör de nästan hela tiden. När han är uppspelt (mer än vanligt ) så gör han nåt vissel ljud. Han påverkas mkt av hur mkt folk han har runtom sig. Är man själv med han och tar allt i slowmotion så funkar han rätt bra. Då ska man förbereda lilla minsta man ska göra. De räcker med att både jag o min sambo är hemma med han så blir de jobbigare för han att hålla fokus. De blir mer spring och hoppande överallt.
  • JoWiAn

sara sofia skrev 2009-08-30 20:45:57 följande:

Men vad bra! Hur lyckades ni få det? Det är väl olika beronde på vilken kommun man bor i.
    Det är mky personalens förtjänst. Dom kämpade för det!! Vi gjorde inte mkt. Vi höll med om vad de sa i stort sätt.
  • JoWiAn

Sarasofia: Tänkte på en sak till. Försök skriva ner alla moment i skolan där hon stötter på problem. Som tex att hon kommer till skolan, ska ta av sig. Här kanske hon behöver stöd för att få av sig kläderna smidigt och ta sig in i klassrummet utan att tappa fokus. Detta med att hitta ny aktivitet. dessa barn kan oftast inte själv få en bild och en idé av en lämplig sysselsättning då behöver de en vuxen som stöd som kan hjälpa dom att få denna bild i huvudet. Efter en aktivitet så blir de bara tomt i deras huvud och vad gör man då? Springer runt och stör de andra. hittar på saker som inte är så lämpliga

• JoWiAn

Vad ska jag göra nu? Vad är lämpligt? vad betyder en lugn aktivitet? Vad är aktivitet? Vad är lugn? varför får jag inte sopringa? Är springa lugn?

• Little Ms Chatterbox
    andromeda skrev 2009-08-31 08:51:55 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-30 21:49:47 följande: Vilken bra idè! VI är just i processen och tankarna kring hur vi ska berätta för vår 7 åring om hans AS ´diagnos. Ett litet häfte låter som en bra idé. Jag ska prata med vår BUP kontakt om det.
    sara sofia skrev 2009-08-31 05:52:28 följande:
    Bra idè!
    Så här är det uppbyggt.

Första sidan: Hans namn och en bild på en robot. (bilden valde psykologen utifrån hans intressen)
    1:a uppslaget: Jag är bra på... 5 punkter på hans starka sidor och bilder till det. Korta meningar där det viktigaste är understryket. Jag har svårt för... 4 punkter med hans svaga sidor, lite färre bilder och lite mer text.
    2:a-4:e upslaget: När man har lätt och svårt för det jag har och det blir jobbigt varje dag kallas det för... Diagnosen och lite vad som är typiskt för det. Lite uppdelat efter vad som är problem men även de possetiva sakerna om diagnosen. Att det många som har det och att det finns vuxna, både tjejer och killar. Att man kan vara smart och duktig på något annat. Att man föds med det.
    5:e uppslaget: Lite korta råd, schema, extra hjälp i skolan osv. Sista sidan Jag är bra på många saker. Jag kan vara stolt över att jag är den jag är.

Om det är så att ni inte får något av bup och vill ha mer detaljerat så ni kan göra eget så inboxa mig så kan ni få mer av de exakta orden och uppbyggnaden över det. Mycket i min sons häfte är utifrån honom och hans diagnos så det hjälper ju inte er men kan ge idéer.
    Häftet är gjort på A4 papper som har vikts en gång.
  • sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-31 11:02:15 följande:
    Så här är det uppbyggt. Första sidan: Hans namn och en bild på en robot. (bilden valde psykologen utifrån hans intressen)1:a uppslaget: Jag är bra på... 5 punkter på hans starka sidor och bilder till det. Korta meningar där det viktigaste är understryket. Jag har svårt för... 4 punkter med hans svaga sidor, lite färre bilder och lite mer text.2:a-4:e upslaget: När man har lätt och svårt för det jag har och det blir jobbigt varje dag kallas det för... Diagnosen och lite vad som är typiskt för det. Lite uppdelat efter vad som är problem men även de possetiva sakerna om diagnosen. Att det många som har det och att det finns vuxna, både tjejer och killar. Att man kan vara smart och duktig på något annat. Att man föds med det.5:e uppslaget: Lite korta råd, schema, extra hjälp i skolan osv. Sista sidan Jag är bra på många saker. Jag kan vara stolt över att jag är den jag är.Om det är så att ni inte får något av bup och vill ha mer detaljerat så ni kan göra eget så inboxa mig så kan ni få mer av de exakta orden och uppbyggnaden över det. Mycket i min sons häfte är utifrån honom och hans diagnos så det hjälper ju inte er men kan ge idéer.Häftet är gjort på A4 papper som har vikts en gång.
    Låter ju skitbra! Ska kolla med bup imorgon!
  • sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-31 09:18:29 följande:
    Sarasofia: Tänkte på en sak till. Försök skriva ner alla moment i skolan där hon stötter på problem. Som tex att hon kommer till skolan, ska ta av sig. Här kanske hon behöver stöd för att få av sig kläderna smidigt och ta sig in i klassrummet utan att tappa fokus. Detta med att hitta ny aktivitet. dessa barn kan oftast inte själv få en bild och en idé av en lämplig sysselsättning då behöver de en vuxen som stöd som kan hjälpa dom att få denna bild i huvudet. Efter en aktivitet så blir de bara tomt i deras huvud och vad gör man då? Springer runt och stör de andra. hittar på saker som inte är så lämpliga
    Ja, vilket bra tips! Ska förbereda ikväll och skriva ner så jag kommer ihåg imorgon!
  • Lykketrollet

Vi gjorde en sån typ av bok hemma innan vi berättade för sonen. Vi skrev bland annat att han kan se detaljer, små saker som kanske inga andra ser. Länge efteråt gick han runt och sa tex "mamma, jag kan se enda till de träden där borta, det kan nog inte du". Han var jättestolt! Så en sån bok är fin :)

Svar på tråden Högfungerande autism