andromeda skrev 2009-08-31 08:51:55 följande:
Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-30 21:49:47 följande: Vilken bra idè! VI är just i processen och tankarna kring hur vi ska berätta för vår 7 åring om hans AS ´diagnos. Ett litet häfte låter som en bra idé. Jag ska prata med vår BUP kontakt om det.
sara sofia skrev 2009-08-31 05:52:28 följande:
Bra idè!
Så här är det uppbyggt.
Första sidan: Hans namn och en bild på en robot. (bilden valde psykologen utifrån hans intressen)
1:a uppslaget: Jag är bra på... 5 punkter på hans starka sidor och bilder till det. Korta meningar där det viktigaste är understryket.
Jag har svårt för... 4 punkter med hans svaga sidor, lite färre bilder och lite mer text.
2:a-4:e upslaget: När man har lätt och svårt för det jag har och det blir jobbigt varje dag kallas det för... Diagnosen och lite vad som är typiskt för det. Lite uppdelat efter vad som är problem men även de possetiva sakerna om diagnosen. Att det många som har det och att det finns vuxna, både tjejer och killar. Att man kan vara smart och duktig på något annat. Att man föds med det.
5:e uppslaget: Lite korta råd, schema, extra hjälp i skolan osv. Sista sidan
Jag är bra på många saker. Jag kan vara stolt över att jag är den jag är.
Om det är så att ni inte får något av bup och vill ha mer detaljerat så ni kan göra eget så inboxa mig så kan ni få mer av de exakta orden och uppbyggnaden över det. Mycket i min sons häfte är utifrån honom och hans diagnos så det hjälper ju inte er men kan ge idéer.
Häftet är gjort på A4 papper som har vikts en gång.