• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • Rosa Helena
    andromeda skrev 2009-10-03 10:23:34 följande:
    Kära alla ni,så är det. Men vi kommer också vara de föräldrar som får en mycket djupare kunskap om livet och mänskligheten. Vi kommer aldrig ta något förgivet och vi lär oss att människor är annorlunda och fungerar på olika vis. Barnen kommer växa till sig och vi kommer lära oss bemöta dem på rätt sätt. Vi kommer utesluta alla ytliga bekanta som inte förmår att förstå våra barn och våran situation. Kvar kommer kärnan vara som vill förstå; som finns där även när allt är kaos. Vi kommer lära känna varandra - alla starka föräldrar som har samma problem - och få styrka av varandra. Jaa, det är en sorg. Men den sorgen måste vi ta oss igenom för att komma ut på andra sidan. För den finns! I våras var vi i akut kris. Nu har vi fått diagnos med allt vad det innebär av reaktioner och sorg. Men nu vet vi och vi lär oss mer och mer varje dag. Vi tänker ta all hjälp vi kan få runt oss och vi utesluter alla de människor vi tidigare umgicks med som inte har förmåga att förstå. många ord och många tankar. . . . kram till alla er kämpar
    Gud vad bra skrivet och du har ju så rätt i dina ord.
  • andromeda
    HaJoMi skrev 2009-10-03 19:07:46 följande:
    Jag tar liksom på mig rollen av att vara en j-a bussig lustigkurremamma som ska leka med allt och alla för att lätta upp det hela medan jag ibland samtidigt bara önskar få vara den mamma som slött sitter och dricker kaffe vid en bänk eller solar på en filt under lekstunden
    Känner igen mig i det! Man kan bli bra trött ibland. Min kille fungerar utmärkt en och en hemma, då behöver jag inte skugga alls. Det är i skolan det går åt skogen, när det blir rörigt. Jag har varit med några gånger och varit den där lekmamman... och det är utmattande efter ett tag.

Just nu är jag inne i en "läsperiod". Har idag klämt "född en blå dag". Mycket bra bok! Igår läste jag "Jag är ändå jag" som jag varmt kan rekomendera. Det är så lärorikt att läsa om hur de upplever och upplevde sin egen värld och barndom. Jag lär mig massor på det!

lea67: jag har också, och är ibland fortfarande, inne i en förnekelsefas. Tycker inte hans problem är SÅ stora jämfört med många andra. Min kille är ju ganska lugn så länge det inte är fråga om SKOLA... usch. Har lust att ta min familj till en ö i stilla havet och bara vara. Jag kan lära alla läsa och matte... men då kommer det väl en tsunami eller jordbävning istället. LOL
  • HaJoMi

Andromeda, jag hänkar gärna på till denna tsunamifria ö. Även den tanke dyker upp hos mig mellan varven

• Colapolarn
    lea67 skrev 2009-10-03 18:17:13 följande:
    Idag har jag och mina barn varit i en gymnastikhall (riktigt sådan, med skumgummi-grop, barrar, bommar osv). Mina barn går på familjegymnastik och en gång per termin får man vara där. Jag är helt slut! Jag vet inte hur många gånger jag har ropat "C, kom hit, du får inte vara där...Nej C, du måste stå i kö först.... Nu måste du sluta hoppa, det är nästa barns tur, NU MED EN GÅNG!.... Nej rör inte det där" osv osv. Är det här ett beteende som era barn har också? När det blir för roligt (och han är lite trött) lyssnar han inte för fem öre! Jag blir galen!
    JA, det känns igen. Det är verkligen jättejobbigt. Det är helt omöjligt att få honom att lyssna ibland.
  • fulltilt

Jo, jag ger sonen omega 3. Eye Q. Nu ger vi två skedar på morgon och två på kvällen Jag började då han var 1år med en sked. De var först då som han började sova något bättre så ja, de har haft effekt hos oss oxå. Kanske skulle kaoset va än värre utan den som du oxå skrev. Ja, jag har ju funderat kring autism el likn. Idag har hans farmor varit här under em så jag fick åka iväg en stund. De träffas inte så ofta. De gick bra men hade varit fullt upp. Hon kunde inte diska el göra nåt så hon fick ju se delar av tempot. Nu på kvällen har han varit helt speedad. Han kunde knappt somna och detta hör till att just em var så annorlunda och dessutom hoppade vi över de obligatoriska badet men ja, ibland blir de ju så. Nu sover han dock. Pust. Jag kunde överhuvudtaget inte sitta ner och prata m farmor en stund, de e helt omöjligt i vårt hus. De går bara (möjligtvis) om vi är ute. Han kräver 110% hela tiden. De känns som andra tycker att man inte säger ifrån el har daltat el va som. De skulle bara veta, ALLT som vi försökt...jag tycker alla andras tyckande e väldigt jobbigt. Tack f de finns ngr att prata med...kram på er alla.

• JoWiAn

Oj vad ni skrvit idag.... Läst allt men känner att jag inte orkar svara så mkt.

Tack för omtanken om mina tankar iaf.

haft folk idag. Trodde jag skulle börja gråta.William är överallt o lyssnar inte. kör på som en ångvält hela tiden. Måste passas hela tiden. Vi hade 100 ggr mer jobb med honom än vännen med sin 1,5 åring. Sen kissar han på sig hela tiden. Inte lönt att kommentera de för varje gång man säger ifrån är det som att prata med en vägg. han ger ingen respons eller så bara smilar han o gör lite rörelser för att i nästa sekund snacka om något helt annat. Fast att man tar upp saken igen så pratar han på om det nya. Känns som om man inte kan umgås med någon för att man inte vill utsätta dom för han skrik, hoppande och allmänt "konstiga" beteende.

Idag är jag less.... vill bara krypa in i ett hål o stanna där. Jag orkar inte .... Hur ska man stå ut???? Diagnosen gör inga mirakel.... Nu sover han iaf...

Han höll dessutom på att strypa vår katt idag... stackaren. Tur att man kollar han hela tiden vad han sysslar med...

• Rosa Helena

Jag skickar en stor varm kram till alla er fantastiska mammor där ute i landet som sliter, stöttar och kämpar som galningar för dessa - våra fantastiska ungar.
    Alla är vi lite av vardagshjältinnor som ror i land dag efter dag, samlar kraft och ork som inte egentligen finns.
    Jag är glad över att alla fina mammor delar sina tankar om detta här på fl, det betyder oerhört mycket att veta man inte är ensam.
    kram på er alla underbara mammor!

• Eldo
    Koviktare skrev 2009-10-03 21:12:17 följande:
    Oj vad ni skrvit idag.... Läst allt men känner att jag inte orkar svara så mkt.Tack för omtanken om mina tankar iaf.haft folk idag. Trodde jag skulle börja gråta.William är överallt o lyssnar inte. kör på som en ångvält hela tiden. Måste passas hela tiden. Vi hade 100 ggr mer jobb med honom än vännen med sin 1,5 åring. Sen kissar han på sig hela tiden. Inte lönt att kommentera de för varje gång man säger ifrån är det som att prata med en vägg. han ger ingen respons eller så bara smilar han o gör lite rörelser för att i nästa sekund snacka om något helt annat. Fast att man tar upp saken igen så pratar han på om det nya. Känns som om man inte kan umgås med någon för att man inte vill utsätta dom för han skrik, hoppande och allmänt "konstiga" beteende.Idag är jag less.... vill bara krypa in i ett hål o stanna där. Jag orkar inte .... Hur ska man stå ut???? Diagnosen gör inga mirakel.... Nu sover han iaf...Han höll dessutom på att strypa vår katt idag... stackaren. Tur att man kollar han hela tiden vad han sysslar med...
    Nej, diagnosen gör inga mirakel....men på sätt och vis gör den faktiskt det.
    För VI (föräldrar) lär oss att det faktiskt är VI som måste anpassa oss. Diagnosen berättar att barnet har vissa svårigheter, som det kanske aldrig kommer att klara av eller som det med mycket stöd/vägledning eller träning kommer att fixa. Men, det är VI som måste hjälpa till.
    Så, jo.....diagnosen gör mirakel. När man lär sig hur man ska anpassa vardagen så fungerar vardagen också mycket bättre.
    Ett tips till er som nyligen har fått diagnos och har barn som har svårigheter med att avsluta aktiviteter eller anpassa tiden är att få en timstock utskriven som hjälpmedel. För oss har den gjort underverk.
    Det är inte alls ovanligt att personer med en diagnos inom autism kissar eller bajsar på sig. Ett tips är att ha FASTA rutiner kring toabesöken. Brukar barnet kissa på sig så schemalägg toabesök. Det är bra att "hänga upp" toabesöken i samband med andra fasta rutiner. Det gäller att inte rucka på rutinen! Till exempel: så fort man har vaknat eller efter frukosten, efter lunchen, efter mellis, efter middagen osv. Det gäller att hitta rutiner som passar barnet och familjen.

Ångvältsbeteende är typiskt beteende för att barnet inte klara av situationen. För mycket folk? Fel folk? För mycket ljud? Dessa beteende brukar man alltid (när man funderar efter) kunna härleda till något speciellt.

Min pojke har haft sin diagnos i 3½ år och vi har också kaos, men jag har insett att det är bara vi vuxna som kan ändra på kaoset. Min son kan inte rå för sitt beteende. Jag har förmånen att både ha ett autistiskt barn, men även jobba med barn både med och utan autismspektrumstörningar. Man lär sig enormt mycket!!!!
    Ja, vår vardag är verkligen inte lik våra grannars. Våra liv ser helt annorlunda ut och vissa dagar känns det skit, men det är bara att acceptera. För om vi inte accepterar det kan vi inte heller hjälpa sonen till ett bättre liv....och på så sätt också ge oss själva ett bättre liv. Vi kan inte trolla bort hans bekymmer, men vi kan hjälpa honom att hantera mycket av det.

Låter kanske lite präktigt, vilket inte var min tanke. Utan att man lär sig hur man ska förhindra vissa beteenden. Kunskap är A och O. Gå alla kurser ni kan komma över och läs alla möjliga böcker om autismspektrumstörningar. Jag lovar er att ni kommer att få många AHA-upplevelser. Inte bara faktaböcker utan även skönlitterära. Har ni inte läst "En riktig människa" av Gunilla Gerland så är det ett hett tips från mig.
  • Lyktan

Jag undrar en sak.
    Vi har fått en diagnos: autistiskt syndrom

Har ni då alltså fått diagnos: högfungerande autism?

Eller har det kommit fram senare om det är högfungerande.

• Alice Alice

jag misstänker starket att vår son har asperger, men vi får ingen hjälp än eftersom han är så liten och "det är för svårt att säga än". måste vänta tills han fyllt två.

min fråga, ni som har fler barn (särskilt ni som har fler söner eftersom asperger är vanligare hos pojkar) har ni märkt tecken där?

jag vet inte om jag vågar skaffa fler barn med min man. .. min svärfar har asperger-tecken, men har kunnat leva ett vanligt liv.

Svar på tråden Högfungerande autism