Koviktare skrev 2009-10-03 21:12:17 följande:
Oj vad ni skrvit idag.... Läst allt men känner att jag inte orkar svara så mkt.Tack för omtanken om mina tankar iaf.haft folk idag. Trodde jag skulle börja gråta.William är överallt o lyssnar inte. kör på som en ångvält hela tiden. Måste passas hela tiden. Vi hade 100 ggr mer jobb med honom än vännen med sin 1,5 åring. Sen kissar han på sig hela tiden. Inte lönt att kommentera de för varje gång man säger ifrån är det som att prata med en vägg. han ger ingen respons eller så bara smilar han o gör lite rörelser för att i nästa sekund snacka om något helt annat. Fast att man tar upp saken igen så pratar han på om det nya. Känns som om man inte kan umgås med någon för att man inte vill utsätta dom för han skrik, hoppande och allmänt "konstiga" beteende.Idag är jag less.... vill bara krypa in i ett hål o stanna där. Jag orkar inte .... Hur ska man stå ut???? Diagnosen gör inga mirakel.... Nu sover han iaf...Han höll dessutom på att strypa vår katt idag... stackaren. Tur att man kollar han hela tiden vad han sysslar med...
Nej, diagnosen gör inga mirakel....men på sätt och vis gör den faktiskt det.
För VI (föräldrar) lär oss att det faktiskt är VI som måste anpassa oss. Diagnosen berättar att barnet har vissa svårigheter, som det kanske aldrig kommer att klara av eller som det med mycket stöd/vägledning eller träning kommer att fixa. Men, det är VI som måste hjälpa till.
Så, jo.....diagnosen gör mirakel. När man lär sig hur man ska anpassa vardagen så fungerar vardagen också mycket bättre.
Ett tips till er som nyligen har fått diagnos och har barn som har svårigheter med att avsluta aktiviteter eller anpassa tiden är att få en timstock utskriven som hjälpmedel. För oss har den gjort underverk.
Det är inte alls ovanligt att personer med en diagnos inom autism kissar eller bajsar på sig. Ett tips är att ha FASTA rutiner kring toabesöken. Brukar barnet kissa på sig så schemalägg toabesök. Det är bra att "hänga upp" toabesöken i samband med andra fasta rutiner. Det gäller att inte rucka på rutinen! Till exempel: så fort man har vaknat eller efter frukosten, efter lunchen, efter mellis, efter middagen osv. Det gäller att hitta rutiner som passar barnet och familjen.
Ångvältsbeteende är typiskt beteende för att barnet inte klara av situationen. För mycket folk? Fel folk? För mycket ljud? Dessa beteende brukar man alltid (när man funderar efter) kunna härleda till något speciellt.
Min pojke har haft sin diagnos i 3½ år och vi har också kaos, men jag har insett att det är bara vi vuxna som kan ändra på kaoset. Min son kan inte rå för sitt beteende. Jag har förmånen att både ha ett autistiskt barn, men även jobba med barn både med och utan autismspektrumstörningar. Man lär sig enormt mycket!!!!
Ja, vår vardag är verkligen inte lik våra grannars. Våra liv ser helt annorlunda ut och vissa dagar känns det skit, men det är bara att acceptera. För om vi inte accepterar det kan vi inte heller hjälpa sonen till ett bättre liv....och på så sätt också ge oss själva ett bättre liv. Vi kan inte trolla bort hans bekymmer, men vi kan hjälpa honom att hantera mycket av det.
Låter kanske lite präktigt, vilket inte var min tanke. Utan att man lär sig hur man ska förhindra vissa beteenden. Kunskap är A och O. Gå alla kurser ni kan komma över och läs alla möjliga böcker om autismspektrumstörningar. Jag lovar er att ni kommer att få många AHA-upplevelser. Inte bara faktaböcker utan även skönlitterära. Har ni inte läst "En riktig människa" av Gunilla Gerland så är det ett hett tips från mig.