• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • JoWiAn

Den 13 oktober sätter utredningen igång.... äntligen....

Vad är det hos era barn som är "typiskt" för de med högfungerande autism? Alltså hur märker man det på era barn?

• sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-28 21:56:51 följande:
    Den 13 oktober sätter utredningen igång.... äntligen.... Vad är det hos era barn som är "typiskt" för de med högfungerande autism? Alltså hur märker man det på era barn?
    Bra att utredningen kommer igång.

När vi sökte hjälp först trodde jag flickan hade adhd. Jag tyckte mycket stämde in på det.
    Tycker det finns lite info om högfungerande autism, har därför svårt att säga vad som är typiskt för barn som har det. Jag kan bara säga hur min dotter är.
    Hon mår dåligt/blir orolig av att inte veta saker NOGA i förväg, vill ha kontroll på allt, noga planering som skall följas, rutiner mm. Har svårt att hänga med i sociala sammanhang. Kan inte riktigt leka och samsas med andra barn. Hon tar in för lite intryck har läkaren förklarat och därför är hon mer orolig av sig och blir hemskt lätt frustrerad. När hon inte har koll på saker och ting blir hon frustrerad och får lätt utbrott. Hon blir frustrerad om hon vill förklara nåt och jag inte direkt fattar vad hon menar. Hon gillar inte förändringar. Hon är hemskt "mammig" av sig. Mycket osäker på sig själv.
    Hur gammal är ditt barn?
  • sara sofia

Starlight mamman

Hon har ingen assisten i skolan,men jag önskar hon hade det...
    Just nu har hon ingen extra resurs alls vilket jag tycker är fruktansvärt. Vi ska tillsammans med bup på möte med rektorn på tisdag, hoppas hoppas det är givande!!
    Det som blir strul i skolan är att hon blir väldigt "fladdrig" på fria stunderna. Hon far runt och pillar i allt, kollar vad alla gör mm. Hon kan bli elak med dom andra. Hon mår bäst när dom har "vanliga" lektioner i skolbänk. När dom har nån lite friare grej typ målar eller spelar, då "fladdrar" hon i väg. Ibland får dom en uppgift att rita en teckning tex, då ritar hon klart på typ 1 minut, sen vet hon inte vad hon ska göra. Dom andra barnen ritar länge och konsentrerar sig på att det ska bli bra, medan vår dotter är klar för länge sen. Då får hon inte nån ny uppgift utan då har hon fritt. Och då blir det strul.Lärarna klagar på detta, men ändrar inte på situationen själva vilket jag tycker dom kan göra. Dom kan väl förbereda en ny uppgift åt henne.
    Hon skulle behöva nån extra resurs i sin närhet som hjälper henne att "styra upp" situationer som är ostrukturerade.

Oj, jag hade kunnat skriva hur mycket som helst!! Men jag hinner inte vara på FL lika ofta som jag önskar.
    Hoppas skolstart har gått bra för er alla andra!
    Ikväll hade jag första harmoniska kvällen denna vecka!
    Är så lycklig över dom korta kramgoa stunder min dotter ger. Hon hatar kramar och närkontakt, men ikväll har vi myst! Ikväll har varit en bra kväll!

Måndag var kaos, tisdag kaos, onsdag lite kaos, torsdag nästan inget kaos och idag en superbra kväll! Så glad!

Hon har nog varit orolig av sig nu första veckan i skolan. Och nu slappnar hon av, det är helg, plus att hon kommit in i de "nygamla" rutinerna igen.

Föresten, idag ringde jag f-kassan och hörde om vårdbidraget! Dom ville boka en tid för samtal, så på tisdag morgon ska dom ringa mig kl 08.00.Hon sa att jag ska förbereda mig genom att fundera hur mycket tid vi lägger ner på vår tös som andra i hennes ålder inte hade behövt. Svårt att ange det i en siffra. :-O

• JoWiAn

sara sofia skrev 2009-08-28 22:33:09 följande:

Bra att utredningen kommer igång. När vi sökte hjälp först trodde jag flickan hade adhd. Jag tyckte mycket stämde in på det. Tycker det finns lite info om högfungerande autism, har därför svårt att säga vad som är typiskt för barn som har det. Jag kan bara säga hur min dotter är.Hon mår dåligt/blir orolig av att inte veta saker NOGA i förväg, vill ha kontroll på allt, noga planering som skall följas, rutiner mm. Har svårt att hänga med i sociala sammanhang. Kan inte riktigt leka och samsas med andra barn. Hon tar in för lite intryck har läkaren förklarat och därför är hon mer orolig av sig och blir hemskt lätt frustrerad. När hon inte har koll på saker och ting blir hon frustrerad och får lätt utbrott. Hon blir frustrerad om hon vill förklara nåt och jag inte direkt fattar vad hon menar. Hon gillar inte förändringar. Hon är hemskt "mammig" av sig. Mycket osäker på sig själv. Hur gammal är ditt barn?
    Min son är 4,5 år. har en ojämn utvecklig. Ligger förre med visa saker och låångt efter med visa. Hans stora problem är det sociala. Dessutom har han väldigt dålg impulskontroll. Han gör "dumma" saker hela tiden och när vi säger till han så är han liksom inte där. Vi trodde först oxå att han hade adhd iom att han är så aktiv, han är överallt. Som jag brukar beskriva de: Hans ben och armar sprattlar utanför kroppen. Han har dessutom konstiga ljud för sig. Han upprepar oxå fraser som han hört. Hans stora intersse är att se på film. Han kan ALLt om Astrid lindgren filmerna. Fraserna han säger kommer oftast från filmer han sett.
    Han har även ett socialt "olämpligt" beeteende. han kan hoppa upp i främlingars knä och börja klappa dom på kinden. Oftast på män som har lite skäggstubb. Han förstår inte att man ska ha distans till människor. Han går rakt på och detta händer hela tiden. Lite om min grabb
  • sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-29 14:43:05 följande:
    sara sofia skrev 2009-08-28 22:33:09 följande: Min son är 4,5 år. har en ojämn utvecklig. Ligger förre med visa saker och låångt efter med visa. Hans stora problem är det sociala. Dessutom har han väldigt dålg impulskontroll. Han gör "dumma" saker hela tiden och när vi säger till han så är han liksom inte där. Vi trodde först oxå att han hade adhd iom att han är så aktiv, han är överallt. Som jag brukar beskriva de: Hans ben och armar sprattlar utanför kroppen. Han har dessutom konstiga ljud för sig. Han upprepar oxå fraser som han hört. Hans stora intersse är att se på film. Han kan ALLt om Astrid lindgren filmerna. Fraserna han säger kommer oftast från filmer han sett.Han har även ett socialt "olämpligt" beeteende. han kan hoppa upp i främlingars knä och börja klappa dom på kinden. Oftast på män som har lite skäggstubb. Han förstår inte att man ska ha distans till människor. Han går rakt på och detta händer hela tiden. Lite om min grabb

Okej. Men vad skönt att utredn startas! Men jobbigt att vänta ända till oktober, kan jag tänka mig!

Känner igen mycket om det su skriver. Men inte det där om att inte ha distans till andra. Vår tjej är väldigt innåtvänd mot obekanta människir.

På tisdag ska vi ha möte med rektor om dotterns skolgång. Har nån några bra tips?

Vi vill att hon ska få en extra resurs i skolan, under hela skoldagen, men det känns hopplöst.

• JoWiAn

sara sofia skrev 2009-08-30 20:21:47 följande:

Okej. Men vad skönt att utredn startas! Men jobbigt att vänta ända till oktober, kan jag tänka mig!
    Känner igen mycket om det su skriver. Men inte det där om att inte ha distans till andra. Vår tjej är väldigt innåtvänd mot obekanta människir.
    På tisdag ska vi ha möte med rektor om dotterns skolgång. Har nån några bra tips?
    Vi vill att hon ska få en extra resurs i skolan, under hela skoldagen, men det känns hopplöst.
    Vi har till och med resurs nu på dagis. Hela hans tid där....

Vet faktiskt inte hur du ska lägga fram det...
  • sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-30 20:37:53 följande:
    sara sofia skrev 2009-08-30 20:21:47 följande: Vi har till och med resurs nu på dagis. Hela hans tid där....Vet faktiskt inte hur du ska lägga fram det...
    Men vad bra! Hur lyckades ni få det?
    Det är väl olika beronde på vilken kommun man bor i.
  • sara sofia

Föresten, läste en tråd om avlösarei hemmet. Är det nån av er med barn som har högfungerande autism, som har avlösare??

• Jonna68
    Koviktare skrev 2009-08-29 14:43:05 följande:
    sara sofia skrev 2009-08-28 22:33:09 följande: Min son är 4,5 år. har en ojämn utvecklig. Ligger förre med visa saker och låångt efter med visa. Hans stora problem är det sociala. Dessutom har han väldigt dålg impulskontroll. Han gör "dumma" saker hela tiden och när vi säger till han så är han liksom inte där. Vi trodde först oxå att han hade adhd iom att han är så aktiv, han är överallt. Som jag brukar beskriva de: Hans ben och armar sprattlar utanför kroppen. Han har dessutom konstiga ljud för sig. Han upprepar oxå fraser som han hört. Hans stora intersse är att se på film. Han kan ALLt om Astrid lindgren filmerna. Fraserna han säger kommer oftast från filmer han sett. Han har även ett socialt "olämpligt" beeteende. han kan hoppa upp i främlingars knä och börja klappa dom på kinden. Oftast på män som har lite skäggstubb. Han förstår inte att man ska ha distans till människor. Han går rakt på och detta händer hela tiden. Lite om min grabb
    Låter som min dotter som också är 4,5 år. Hon har diagnos autism. Vissa saker ligger hon på en 8-årings nivå, andra på en två-årings. Hon har också dålig koll på hur man beter sig med främlingar och kramar typ alla. Hyperkativ, som en Duracellkanin som skruvar upp sig själv på morgonen och går och går. Pratar hela tiden, upprepar. Älskar Astrid Lindgrens filmer och karaktärer och vet t o m vad figurerna heter i efternamn (hon var noga med att fråga alla i somras när vi var på A. Lindgrens värld!).
    Hon gör inte som man säger, har inte det drivet och motivationen men vi ska börja träna ibt nu, så vi hoppas på utveckling och förbättring.
  • Little Ms Chatterbox
    sara sofia skrev 2009-08-27 08:39:53 följande:
     En sak jag funderar över är hur man berättar för klasskompisar om funktionshindret, eller om man inte alls ska göra det..? Hur har ni andra gjort?
    Min son har ADHD och Atypisk Atism, han fick diagnos för någon månad sen. Han är 7 år. I torsdags var han på ett återgivingssamtal (tror jag det kallades för) för barnet. Där fick han ett litet häfte med bilder och mycket kort text om vad hans diagnos innebar. Det var psykologen på bup som hade gjort det utifrån just hans diagnos. Han valde att ta med det till skolan och visa upp det för de 2 bästa vännerna.
    Vi har visat det för en släkting till oss och han tyckte det var bra skrivet även om han är vuxen så var det inte "barnsligt".
    Nu vet jag inte om alla får ett sånt av bup men det var en bra sak, sonen kunde välja att berätta om han ville och fanns en "manual". Ni kanske får det ni med eller så be om det så det finns om det behövs.
Svar på tråden Högfungerande autism