sara sofia skrev 2009-08-28 22:33:09 följande:
Bra att utredningen kommer igång. När vi sökte hjälp först trodde jag flickan hade adhd. Jag tyckte mycket stämde in på det. Tycker det finns lite info om högfungerande autism, har därför svårt att säga vad som är typiskt för barn som har det. Jag kan bara säga hur min dotter är.Hon mår dåligt/blir orolig av att inte veta saker NOGA i förväg, vill ha kontroll på allt, noga planering som skall följas, rutiner mm. Har svårt att hänga med i sociala sammanhang. Kan inte riktigt leka och samsas med andra barn. Hon tar in för lite intryck har läkaren förklarat och därför är hon mer orolig av sig och blir hemskt lätt frustrerad. När hon inte har koll på saker och ting blir hon frustrerad och får lätt utbrott. Hon blir frustrerad om hon vill förklara nåt och jag inte direkt fattar vad hon menar. Hon gillar inte förändringar. Hon är hemskt "mammig" av sig. Mycket osäker på sig själv. Hur gammal är ditt barn?
Min son är 4,5 år. har en ojämn utvecklig. Ligger förre med visa saker och låångt efter med visa. Hans stora problem är det sociala. Dessutom har han väldigt dålg impulskontroll. Han gör "dumma" saker hela tiden och när vi säger till han så är han liksom inte där. Vi trodde först oxå att han hade adhd iom att han är så aktiv, han är överallt. Som jag brukar beskriva de: Hans ben och armar sprattlar utanför kroppen. Han har dessutom konstiga ljud för sig. Han upprepar oxå fraser som han hört. Hans stora intersse är att se på film. Han kan ALLt om Astrid lindgren filmerna. Fraserna han säger kommer oftast från filmer han sett.
Han har även ett socialt "olämpligt" beeteende. han kan hoppa upp i främlingars knä och börja klappa dom på kinden. Oftast på män som har lite skäggstubb. Han förstår inte att man ska ha distans till människor. Han går rakt på och detta händer hela tiden. Lite om min grabb