fulltilt skrev 2009-10-03 08:51:38 följande:
Snälla ni här, kan ni ge mig lite stöttning och råd. Jag har en pojke som e 2,5 år. Han e liten jag vet men jag ,har alltid känt att ngt inte är som de ska, från spädbarnstiden. Han är otroligt envis, får utbrott vid minsta motgång, har störd sömn, svårt att varva ner, reagerar med ökad aktivitet då han blir frustrerad el orolig. Han leker endast med bilar. Han är extremt hårdhänt mot sin bror. Jag kan aldrig vända ryggen till då de är tillsammans. Han är i behov av fasta rutiner. Vi har fått ändra så mkt i vårt sociala liv pga av honom. Vi kan knappt ha gäster utan att de blir problem. Allt e en kamp m honom. Han har oxå en del egenheter för sig. Ska ställa allt PRECIS bredvid varandra, blir arg om jag inte kastar sopor då vi åker förbi sopstationen (detta pga att jag alltid brukar stanna för att slänga ngt så gör vi inte det avviker vi fr de normala liksom) Han älskar att stänga/öppna dörrar. Kan inte leka själv i en sekund. I de stora hela kan jag inte ens va hemma inomhus en fm utan att de flippar. Jag har nu tagit kontakt m
BVC så barnpsykolog ska ringa oss. Jag känner mig så ledsen över allt. Över att allt e så jobbigt, att ingen förstår och att jag överhuvudtaget ringer de där samtalet....Va tror ni som fått diagnos? kan de va ngt åt autismhållet? aspberger finns i vår släkt dessutom. HJÄLP! Vill oxå tillägga att på förskolan (15tim) fungerar de än så länge bra
iaf.. De har inte sagt ngt alls.
Det du beskriver låter faktiskt som om det skulle kunna vara autism, leker bara med hårda saker (bilar), rutinbunden oflexibel, svårt att varva ner och sömnbesvär.
Har du testat att ge Omega? Jag är helfrälst på det. Det har verkligen hjälp oss. Innan vi började med det var det kaos till gränsen för vad man klarar av, nu är det ett organiserat kaos

Sen har en bok hjälp till mycket att förstå hur man bäst hanterar barn som reagerar på ett annat sätt än vad som i regel är normalt. Explosiva Barn av Ross W Greene.
Barn som är starkt rutinbundna mår bra av att ha sina rutiner men det blir jobbigt när det är "fel" rutiner, alltid vägen om soppstationen osv. Om man kan flytta rutinerna till att man alltid viker kläderna efter man tagit av dom, alltid städar upp alla leksaker innan Bolibompa tex så har man lite nytta av det också. Kan vara svårt att genomföra men om det går så är det ju bra. Vi gjorde mycket sådana fel med sonen, eftersom han tar så lång tid på sig så gjorde man det där. Först nu som vi har fattat att han kommer aldrig klä av sig riktigt och han har inte lärt sig att knäppa gylf och knapp. Det är till viss del hans koordinationsmotoriska svårigheter, men det kommer inte bli lättare att få honom att lära sig det, det är ju en sak som är säker.