lea67 skrev 2009-10-01 14:03:43 följande:
Hej!Jag är ny här. Igår fick min 5:åring diagnosen "Autistiskt Syndrom". De har konstaterat att han är normalbegåvad, och enligt
www.autismforum.se kallas det "Högfungerande autism" då, så jag antar att jag platsar i den här tråden? Jag har bara precis börjat söka information mer systematiskt, innan har jag bara surfat runt lite och läst i en del trådar här på
familjeliv.Vi var helt inställd på att få en diagnos inom autismspektrat (fast jag var säker på att det var Asperger), så det kom inte som en chock, men ändå kändes det hårt att få det svart på vitt. Jag hade inte alls räknat med att det skulle kännas nåt speciellt eftersom jag var så förberedd. Är det nån av er som känner igen det?Min son "C" går på vanligt dagis utan stöd, och det fungerar jättebra. Han leker inte så mycket med de andra barnen (klarar inte rollekar och annat som är "normalt" för 5:åringar) men han är gärna med när det händer nåt, och kommenterar vad andra gör. Personalen är toppen och har stöttat honom från början, och han trivs verkligen där.Men skolan är ju nåt helt annat än förskolan, och vi har oroat oss mycket för hur det ska gå där (han ska börja förskoleklass nästa år). Nu visar det sig att BUP tycker att han ska gå i en specialklass, så de ska skriva en remiss till komunen. Jag blev inte riktigt klok på vad det var för specialklass, och på vilken/vilka skolor de finns (vi bor i en relativt stor stad), men jag ska försöka ta reda på det. Men vi tror nog att de har rätt, han får nog väldigt svårt i en vanlig klass.Det här blev mycket på en gång. En annan gång ska jag beskriva C lite mer, men jag kan säga att en hel del av det ni skriver stämmer på honom också, medan annat är helt annorlunda.
Hej!
Vi var också inställd på att dottern skulle få en diagnos, men jag hade snarare tänkt mig adhd. :-O
Hon är så himla rastlös och VILD ibland, och skitlugn ibland. Men diagnosen blev högfungerande autism. Jag har trott att det är mycket likt aspergers syndrom, men nu har min man varit på en kurs (jag kunde inte följa pga jobb) och där sa dom att aspergers syndrom och hfa är samma sak. Så nu läser jag mycket om aspergers också, och nästan allt stämmer in på min dotter. Tycker det finns mer fakta om aspergers. Se tidigare inlägg här i tråden så får du tips på var du kan köpa böcker.
Jag fick hem mina böcker igår, började läsa på kvällen och de verkar bra!
Vi fick också ett slag i magen när diagnosen blev bekräftad, fast vi var inställda på det. Jag har börjat smälta det först nu. Hon fick diagnos 1:a juni. Jag har en sorg inom mig, en sorg över att vi inte fick ett sånt familjeliv jag ville ha. Naturligtvis älskar jag mitt barn precis som hon är, men jag tycker det är sorgligt att hon ska behöva kämpa så mycket extra, med allt. Och känna sig annorlunda.
Måste jobba nu, skriver mer sen.