Jag vill bara skriva att du lika gärna kunde varit min svärmor, vi skär oss ibland, och ibland går det bra. Det är en väldigt spänd relation mellan oss, vilket leder till att det blir spänd stämning när vi äter middagar tillsammans.
Jag vill inte henne något ont, men hon är väldigt speciell, och hon säger säkert samma sak om mig.
- jag kanske verkar vresig och snäsig mot henne men det kan jag förklara med att jag försöker dra gränser för henne. Jag och min sambo har varit i lag i ca 5 år, och det första året gick bra, men sen kom smällarna.
Hon kommenterar alltid att hon tycker att jag och min karl har dålig smak, att möbler, gardiner osv är fula, hon kommenterar att våran son är en smutsig och äcklig unge för att han är kladdig om munnen ibland när han har ätit, hon tycker att jag är ohyfsad för att jag låter folk hälla upp sitt kaffe själva, sen tycker hon att jag är ohyfsad för att jag inte lyssnar på hennes råd om hur jag ska inreda mitt hem, sen tycker hon att jag är lat för att jag och min karl har regeln att vi hjälps åt att städa i största möjliga mån, och att sambon får diska för att jag lagar maten. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst men jag tror att du förstår vad jag menar.
Jag lät henne trycka ner mig i början, men nu sätter jag istället gränser och visar vad jag tolerar och att jag har en egen vilja. Och det leder till att hon inte längre tycker om mig.
Jag är uppväxt i en "stor familj" och vi har en hemskt fin sammahållning allihopa men vi säger inte varsågod utan man får börja äta när alla har satt sig, vi har skoj tillsammans och skrattar och fånar oss, vi äter aldrig förrätt och är inte så noga med matchande servetter. Svärmor är raka motsatsen, äter 7 rätters middag, har väldigt ordnade måltider även på vardagarna, med regler som att inte dricka förän man skålat osv, och jag accepterar att det är så hemma hos henne, men hos mig är det på mitt sätt. Och det kan tyvärr inte hon acceptera.
Så det finns nog flera sidor av allt, så du skulle nog prata med din svärdotter så att ni kan komma överens om hur ni ska göra för att inte gå varandra på nerverna, speciellt för din sons skull.
Det är vad jag och min svärmor ska göra, lära oss att samsas och prata med varandra istället för att gå omkring och störa oss på varandra för min karls skull. Vi älskar honom båda två lika mycket, och därför anstränger vi oss för att försöka få en relation som fungerar.