murcia skrev 2009-07-23 12:16:42 följande:
Svalis, visst är det bra att man har vänner med flera att prata med för att få
perspektiv.Själv blir jag stressad över när min mamma försöker använda mig som något alibi och stöttning till att leta fel i min brors fru. Hon kanske tror ibland att jag tycker likadant. Men det gör jag inte (tycker dessutom svägerskan och jag är rätt lika på många punkter). Om hon är frustrerad över brorsan så kan jag lätt bolla tillbaka det med att det är en sak mellan dem. Undrar vad hon säger om mig till dem. Eller inte. När det gäller svägerskan så ligger det henne i fatet att - mamma gillade förra brorsans fru bättre- frun är driven och lite kontrollerande samt är tydlig med vad hon vill.Hon ser det ibland. Men har lätt att glömma. Att min svägerska är väldigt gullig och omtänksam också. Samt att det skulle nog inte hända så mycket om hon inte fanns. Även om han tar martyr rollen. Klagar för mamma och så mår han bättre när han har avlastat sig och min mammas relation till svärdottern blir inte bättre. Även om hon visst kan ta henne i försvar.Så om andra klagar på andra eller ifrågasätter, tycker jag faktiskt man ska ta det med en nypa salt. För det säger ofta mer om den personen som uttalar ett klagomål än om själva personen.Du säger att hon lat? På vilket sätt? Hjälper hon inte till? Säger hon nej när hon begär hjä
lp.Om hon är sur. Vad ligger bakom de? Pratar du och sonen bara om saker hon inte känner till? Har det hänt något? Du kanske kan få råd av din son vad du kanske kan tänka på så ni kommer lite närmre? Han kanske har några knep, för han verkar ha lyckas. Hoppas det ordnar sig för dig. Så du kan känna dig lugnare och kan acceptera henne för hans skull. Det tror jag ni alla vinner på.
Jag bör nog tillägga att det inte är jag som är TS
Jag har inga problem med mina barns nuvarande pojk-flickvänner
Ett förtydligande är säkerligen på sin plats, självklart väljer jag inte i första hand att diskutera vare sig mina barn eller deras val i livet beträffande respektive eller vad det nu kan vara med deras kompisar och lika självklart så har jag pratat med mina barn om de "problem" som ramlat i vår väg under åren men att inte kunna se att man ibland kanske väljer att ta en omväg fram till problemets lösning dvs att prata med ngn annan än den det berör vem det än är tycker jag är lite trångsynt....
Att bry sig om någon är inte likvärdig med skvaller och skitprat som en del vill ha det till