• Anonym (Gillar inte...)

Sonens flickvän :(

Vet att det inte är jag som bestämmer men vad gör man när man inte tål sin sons flickvän? Bara att acceptera o gilla läget?
    Han har haft jättegoa flickvänner tidigare men den han har nu klarar jag bara inte av.
    Är tyvärr inte ensam om detta för även hans vänner tycker illa om henne. Detta gör mig så ledsen. Han har en flickvän som ingen gillar mer än han själv och ett fåtal till. Lider med honom, undrar om han vet vad andra tycker.
    Dom har varit tillsammans i drygt ett år och är båda i 20 års åldern.
    Jag bara går och hoppas på att det ska ta slut. Känner mig som världens hemskaste mamma.
    Fler som har det som jag och som vill ventilera lite?

• Svar på tråden Sonens flickvän :(
  • keya12

Och hur exakt är hon? Berätta det du som vet så mycket? Vi vet hur TS ser henne, men det är knappast en opartisk beskrivning!

Anonym skrev 2009-07-23 16:04:17 följande:
    Eller så upptäcker han hur flickvännen är och *puts väck borta* TS, jag tycker att du verkar vara en schysst mamma som gör vad du kan för att få relationen att funka, det är inte alltid helt lätt...
  • Anonym

Jag har inte riktigt men nästan samma problem. Det gäller min lillebrors (numera) fru men han har alltid varit mer som en son än en bror.
    Han träffade sin tjej när han var 20.
    Ingen tyckte om henne. Hon var (och är) rent ut sagt skitjobbig. Tänker bara på sig själv, är omogen, ointelligent etc.
    Alla hoppades precis som du på att det inte skulle hålla men nu, 11 år senare, är de fortfarande tillsammans och förra året gifte de sig. De har inga barn (än) och hade det inte varit för att min bror skulle bli den bästa pappan i världen så önskar jag nästan att de inte skaffar några barn - för då är han ju verkligen fast med henne.
    Det har blivit något lite bättre men i den bästa av världar hade han haft en annan fru.
    Men vi har i familjen kommit överens om att respektera hans val och stå ut så gott det går.
    Jag vet att han har förlorat vänner pga henne men han är vuxen och måste få leva sitt eget liv.
    Vad mer kan man göra?

• keya12

Vaddå pga. henne? Tvingade hon alltså honom att dumpa dessa vänner för att hon inte gillade dem?

Anonym skrev 2009-07-23 16:09:03 följande:
    Jag har inte riktigt men nästan samma problem. Det gäller min lillebrors (numera) fru men han har alltid varit mer som en son än en bror. Han träffade sin tjej när han var 20. Ingen tyckte om henne. Hon var (och är) rent ut sagt skitjobbig. Tänker bara på sig själv, är omogen, ointelligent etc. Alla hoppades precis som du på att det inte skulle hålla men nu, 11 år senare, är de fortfarande tillsammans och förra året gifte de sig. De har inga barn (än) och hade det inte varit för att min bror skulle bli den bästa pappan i världen så önskar jag nästan att de inte skaffar några barn - för då är han ju verkligen fast med henne. Det har blivit något lite bättre men i den bästa av världar hade han haft en annan fru. Men vi har i familjen kommit överens om att respektera hans val och stå ut så gott det går. Jag vet att han har förlorat vänner pga henne men han är vuxen och måste få leva sitt eget liv. Vad mer kan man göra?

Jag har accepterat att han gillar henne och jag gör mitt bästa.
    Tänker fortsätta att vara som vanligt. Vill hon inte ha bra kontakt så får dom väl leva sitt liv utan mig. Jag finns där för min son när han behöver.

• minafyra

Det är helt enkelt inte mycket att göra annat än o gilla läget tyvärr :p Han är vuxen och risken är att din son tar sin flickväns parti om du tar upp problemet. Han gör ju sina val och du får acceptera dem annars kommer han nog bara ta avstånd från dig...

Och det kan vara så att det är henne han kommer leva ihopa med rästen av livet nu...jag och barnens pappa träffades när jag var 19år och har nu tio år senare fyra barn ihopa. Så som situationen ser ut kan du inte påverka detta på ngt vis utan att det blir du som förlorar och hon kanske blir kvar i mååånga många år till....

• Anonym (Svärdotter)
    Anonym (Gillar inte...) skrev 2009-07-23 16:14:15 följande:
    Jag har accepterat att han gillar henne och jag gör mitt bästa. Tänker fortsätta att vara som vanligt. Vill hon inte ha bra kontakt så får dom väl leva sitt liv utan mig. Jag finns där för min son när han behöver.
    "Vill hon inte ha bra kontakt så får dom väl leva sitt liv utan mig."

Har hon sagt att hon inte vill ha en relation med dig?
    Eller förusätter du det helt enkelt?

Du verkar vara mer  -

"Jaha, jag har gjort vad jag kan, det får gå som det går.."
    Då lägger du ju över HELA ansvaret för en fungerande relation på HENNE och befriar dig själv för hur det blir i slutändan.
    Vad praktiskt.

Eller har du valt att tolka det så som att hon är dålig direkt från början?
    Jämföra henne med andra flickvänner?
    Det är ju bara korkat. Alla är ju olika.

Du verkar inte direkt känna dig ödmjuk och lyssna på de faktiska råd du fått?
    Inse att hon kanske har någon fin sida och leta efter den.
    Leta efter hennes positiva drag istället för de dåliga?
    Det säger ju mer om dig än om henne?

Har inte tänkt att ta upp det med sonen utan bara gilla läget.
    Hoppas verkligen att dom väntar länge med barn för ingen av dom är på långa vägar mogen att ta det ansvaret och särskilt inte hon.

• murcia

Men du Gillar inte....

Har du pratat med din son? Inte att du inte gillar henne. Utan bett om hjälp att få kontakt med henne?

Nu har jag ingen aning om hur frekvent du tycker kontakten ska vara, eller hur lite de vill att den ska vara. Sånt kan ju variera med.

Jag kan inte låta bli att undra ifall sonen har syskon, och om du kan prata med sonens pappa. Om de finns i närheten av dig, vilken upplevelse är deras?

Tycker du ska prata mer med henne om hur hennes relationer ser ut, om hon känner sig blyg, och vad hennes vänner tycker om din son.

• Anonym

Jag kan prata utifrån lite egen erfarenhet.
    Min pappa tyckte inte att min förra pojkvän passade mig eller var bra för mig. Han var inte elak eller så men väldig olik mig. Han berättade detta väldigt ofta och det gjorde att jag skulle minsan visa honom att han hade fel. Men sen till sist orkade jag inte längre och gjorde slut. Det kvittar hur många av familj eller vänner som säger att man inte passar, det är inte förrän man själv fattar det.
    Jag tycker att du ska säga hur du känner men sen är det upp till honom. Bra att du försöker.
    Hoppas det går bra..

• Anonym
    keya12 skrev 2009-07-23 16:12:00 följande:
    Vaddå pga. henne? Tvingade hon alltså honom att dumpa dessa vänner för att hon inte gillade dem?
    Nej, hon har inte tvingat honom till nåt vad jag vet men eftersom hon gör sig ovän med alla med sitt sätt att vara är det flera av hans kompisar som slutat att umgås med dem.
Svar på tråden Sonens flickvän :(