Boende i Schweiz del 9
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Kaj: Ja det var ett tag sen jag skrev. Vi har jobbat reducerat hela sommaren pa mitt jobb (pga den ekonomiska krisen) och det är bara pa jobbet jag har tid att komma in här.
Visst kan vi ses! Vilken dag gäller det? Det finns lite lekparker i Lugano för olika aldrar annars vet jag inte nagot i centrum speciellt kul för barn.
tuntalisa:
vi kommer ner lördagen den 29e augusti o stannar bara till söndagen. vet ännu inte när sambon ska ge sig ut o cykla, men jag tippar på lördag.
kan höra av mig längre fram när jag vet. lekparker är alltid bra...
hannas83:
välkommen hit!
jag är oxå i tyska delen, men Ain är i alla fall i den franska delen. har hon hittat hit ännu?
Hej!
Idag kom jag och barnen hem efter ett 2-veckors besök hos maken nere i Sion. Han har 1,5 månad kvar på sin provanställning och verkar trivas bra med arbetsplatsen och kollegerna. Det är alltså inte omöjligt att vi flyttar ner dit om några månader, förutsatt att allt går enligt planerna.
Hannas83: Vi tog tåget förbi Nyon idag när vi gjorde sträckan Sion-Genève Aeroport med tåget. Alla småstäder som ligger längs sjän ser så otroligt mysiga ut från tågfönstret. Det känns ganska befriande att komma dit efter de massiva bergen kring Sion. Sion känns en aning instängt där det ligger i dalen mellan bergen, men den äldre stadskärnan är jättefin och utbudet av affärer och butiker är ganska så stort.
Är det förresten någon här i tråden som är egen företagare eller känner någon som är det? Jag har frilansat i flera år, och om vi flyttar till Schweiz vill jag gärna starta företag där istället. Är det svårt att komma igång med eget i Schweiz? Är det mycket byråktrati och pappersexercis? Lite tips tas emot med öppna armar!
kaj04
Jag vill minnas att det ligger en fin lekpark i deras park som är nere vid sjön. Jag kan inte förklara hur man kommer dit men det ligger centralt i en park som säkert är deras stadspark.
Sen såg jag att det antingen var Manor eller Coop City som hade en stor lekpark på deras uteservering mitt i centrum.
tack mamba
det var några år sedan jag bodde utanför lugano (15!!!) o utan barn gick man ju inte runt o tänkte på lekparker...
Hej Schweiziska kunskapsbanken!
Hanna har fåttt torsk på tungan (svampinfektion) i Sverige vet jag att man rekomenderar Vischyvatten - vet ni om någon huskur här eller är det läkarbesök och medicin som gäller?
Tack och hoppas allt är bra med alla och ni njuter nu när det coolat ner sig några grader i temp!
Hanna är 3 månader så inga sura grejor än... Hon är inte så störd av det, men det märks att hon är påverkad ( försöker gnugga sig i ansiktet med nävarna o så) jag ringer läkaren i morgon. Tack ändå för hjälpen!