• Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • Ain

Räkmamman: det finns ju sadana "training pants" som stoppar lite kiss, men som de ända blir blöta i. Fast de är bäst att använda om de oftast är torra. Tygblöjor är ju bra för de blir ju blöta.

Vi kör just nu lite potträning light med Miriam. Vi sätter henne med jämna mellanrum pa pottan och da kissar hon nästan alltid. När vi är hemma far hon ga utan blöja. Ibland när jag har suttit med henne i soffan och vet att det är risk att hon kissar har jag tagit pa en tygblöja (som jag fatt av min syster, vi använder pampers i vanliga fall). När vi gar ut nagonstans sa använder vi vanliga blöjor.

Nu har Miriam börjat att inte vilja ha blöja pa sig inne, och dessutom säger hon att hon inte behöver/behöver ga pa pottan om vi fragar. Men hon säger inte till av sig själv. Men hon är ju bara 21 manader, sa vi tar det lugnt.

• Räkmamman

Vi kör ocksâ en light-version, Elin är ju bara 18 mânader. Satt pâ pottan i morse och läste bok, sâ himla sött, men det har inte kommit nâgot i pottan än

• HannaS83
    ellen2008 skrev 2009-09-07 13:00:06 följande:
    Hej Ain, Ja jag har varit med på någon svenska mammorträff....då jag jobbar heltid blir det ofta svårt att få till det... men då har vi säkerts träffats!! Alla runt Genève, vore trevligt med en träff.... skulle ni kunna nu på torsdag? det är ju helgdag här då.... eller annars kan jag onsdag och fredagar efter 16.... hur gamla är era barn?
    Hej Ellen 2008, Jag och Castillano ska träffas upp pa Starbucks kl 13.00 pa Mandag i Geneve den med adress : cours de Rive 11, 1204 Genève.

Jag har en Mikael pa 6manader som följer med :)‎ Alla som vill komma är välkomna!
  • HannaS83
    Mamba skrev 2009-09-08 09:12:02 följande:
    Vi hittade nån slags tipp att slänga saker i när vi flyttade sistens som man vägde bilen på. Var i närheten av Wallisellen. Ganska dyrt dock...(CHF 30 för ingenting...) Annars om stolarna inte är trasiga eller så, kan man ge bort dem till Heilsarmee. Det gjorde vi med en hel del. de kan både komma och hämta och man kan lämna...
    Va olika det är fran komun till kommun här där vi bor Nyon e det gratis!
  • pergobruden

Är det någon här som har koll på hur man gör när man lämnar landet? Måste man gå till Kreisbyrån eller kan man bara dra (ja, efter att man sagt upp sin sjukvårdsförsäkring då....). Någon?

• Apple Pie

Om man anmäler sin utgång så slipper man betla tex reseterande telefonkontrakt på mobilen! Så det är ett tips. Men man kan bara dra om man vill!

pergobruden skrev 2009-09-11 14:17:20 följande:
    Är det någon här som har koll på hur man gör när man lämnar landet? Måste man gå till Kreisbyrån eller kan man bara dra (ja, efter att man sagt upp sin sjukvårdsförsäkring då....). Någon?
  • Ain
    HannaS83 skrev 2009-09-10 14:42:59 följande:
    Hej Ellen 2008, Jag och Castillano ska träffas upp pa Starbucks kl 13.00 pa Mandag i Geneve den med adress : cours de Rive 11, 1204 Genève.Jag har en Mikael pa 6manader som följer med :)‎ Alla som vill komma är välkomna!
    Om jag har tid kommer jag gärna förbi. Hur känner jag igen er (förutom pa bebisen)? Det kan ju vara ganska fullt pa Starbucks kl. 13 eftersom det är precis da lunchtiden är. Eller har nagon redan en schweizisk mobil som de kan inboxa mig?
  • Olsson22

Jag har fattat det som att man avanmäler sig på gemeindet - och säger upp post och försäkringar o dyl. Eftersändningen kostar 40 chf/år har vi kollat.

När åker ni? Vi har 35 dagar kvar till Sveerigeee

• pergobruden

Tack. Maken blir kvar ett tag till så eftersändning och sånt behövs inte än. Jag och dottern åker hem om två veckor. Meningen var att vi skulle komma tillbaks en 6-veckors-vända till innan vi stannar hemma för gott. Men nu lutar det åt att vi inte kommer tillbaka alls. Jag står bara inte ut här så vi har insett att det är bättre att göra såhär. Känns underbart att äntliglien få komma hem för att stanna!!!!!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9