Boende i Schweiz del 9
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
amazonas:
som du redan vet kan jag bäst förmiddagar, då har jag bara lillen med o yannick är på lekis.
annars om mamba oxå kommer kan ju stora killarna leka...
Zürichfika, jag kan:
Onsdag- hela dagen utan barn
Torsdag - eftermiddag med 2 barn
Fredag- eftermiddag med 2 barn
Lördag- hela dagen utan barn
Ska inte du ligga i sängen lilla damen! jag ser och hör allt!
slma
nja, jag känner mig bättre (var tom ute o åt middag igår, very nice, kan rekommendera den restaurangen, www.restaurant-luegeten.ch , tom lekplats för barn fast jag var där utan och njöt av maten...)... och det är ju inte förrens om drygt två veckor zrh-träffen är så man måste vara positiv
Skall gå på kontroll i slutet av veckan så får vi se, men jag tror faran är över om man säger så! Hoppas få sluta med medicinen också för man blir lite snurrig av den...
later bra! men sa himla langt är det inte kvar va? snurriga mediciner är aldrig kul heller. Hare!
Hej alla, och alla nya!!!
Fika hade ju varit kul, men jag kan ju bara kvällstid än sâ länge. Har precis suttit och räknat pâ det här med dagis för tvâ smâ, det äter upp hela min lön, sâ i princip fâr jag BETALA för att jobba. Ni som har tvâ och har valt att jobba, hur i hela friden har ni resonerat, fâtt i hop det? är sâ arg just nu sâ jag har bara lust att packa väskan och flytta hem igen.
Helena S, när är det dags??? Kramar!
Oj, jag menade inte "hur i hela friden KAN ni välja att jobba", utan HJäLP med tips tack!!
räkmamman: det är nog sa att manga har dagmamma, nagon som kommer hem till dem eller tex au-pair. Det är ju ingen slump direkt att om man ser pa svenska ams sa är Schweiz ett av de länder som har mest lediga tjänster för Au-pairer.
Sedan slutar ju ocksa manga jobba när de far fler barn, helt enkelt för att det ofta inte lönar sig. Helt galet kan man tycka att det ska vara sa dyrt med dagis!
Det är dags i slutet av okt, är i v 33-34 eller så.... så lite tidigt ännu att få onda sd...
Räkmamman:
Vi har pratat om hur vi skulle göra, och det hade blivit deltid au-pair/barnvakt och deltid dagis om båda hade jobbat (för jag sökte ju jobb innan jag blev gravid igen, så vi ville ha allt sådant bestämt då). För vi vill att barnen skall ha lite dagis o lära tyska mm samtidigt som dom inte behöver det heltid. Det finns svenska familjer som delar på au-pairer tex, kostar då ca 1000 fr i månaden per familj. Betydligt billigare än att ha båda barnen på dagis heltid alltså. Annars är det många som löser det med au-pair + spielgruppe, vilket blir ännu lägre kostnad.
Fast vi tänker ju som så att vi har ju redan båda barnen deltid på dagis med en lön så min lön hade ju bara behövt täcka de 3 andra dagarna med passning om du förstår vad jag menar... så det blir ju lite annorlunda tänkande då...
Räkmamman
Jag tror helt enkelt inte att många får i hop det.
Min granne jobbade 50% när hon hade 1 barn men när 2:an kom slutade hon. Nu har hpn fått 3:an och det är inte många jobb där man får en lön som kan svälja dagis för 3 barn + få pengar över.
Jag tror inte att det är en slump att många många kvinnor, både schweizare och icke är hemma med sina barn....
Sen resonerade ju min granne så att hon nog ändå ville vara hemma. Helst hade hon velat jobba 50% men det lönar sig inte så då är hon hemma de åren barnen är småttingar...