• Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • semush

Hej alla.

Trevligt att läsa tråden. Har själv bott i Schweiz ett tag, men aldrig varit aktiv "familjelivare".
    Jag har en fråga angående vaccin...Meningitis C. Vad vet ni om vaccinet? Min son föddes i Sverige och där blev vi inte erbjudna MC...ingår inte i vaccinprogrammet och jag har inte lyckats hitta något om MC på svenska hemsidor.
    Lilltjejen föddes här i Schweiz o på 1-årskontrollen frågade läkaren hur vi ville göra....MC eller ej. Hur har ni andra gjort?

Tack tjejer

• YWennerlid

Vad jobbigt att läsa så olika uppgifter om vaccinet. Återstår att se vad som händer här i CH, verkar ju vara olikt med bestämmelserna i Sverige.
    Gravid som jag är undrar jag också hur de kommer att prioritera mig, men antar att bebisen hinner ut innan det kan vara dags. Är ju bara 3v kvar till beräknad nedkomst.

• semush

Hej pergobruden,

Tack för ditt svar, men jag tror inte att det är samma vaccin. Lilltjejen har redan fått både Pneumokokken och Heamophilus influenzae (Hib). Vaccinet jag menar heter Meningokokken och klassa här i Schweis som "Ergänzende Impfungen", men vår läkare tyckte att man ska ta vaccinet och att vi även ska vaccinera storkillen. Vi har nog bestämt oss för vaccinet, men det vore interessana att veta hur andra gör. För/Nackdelar??

• ellen2008

Hej Ain,
    Ja jag har varit med på någon svenska mammorträff....då jag jobbar heltid blir det ofta svårt att få till det... men då har vi säkerts träffats!!

Alla runt Genève, vore trevligt med en träff.... skulle ni kunna nu på torsdag? det är ju helgdag här då.... eller annars kan jag onsdag och fredagar efter 16.... hur gamla är era barn?

• Ain

ellen; du kanske var med pa mammaträffen vi hade ute pa middag en gang? jag tror det var där vi träffades. (och kanske det var du som skulle kommit hem till mig i november/december men ni blev sjuka?)

Hur som helst; min dotter är 21 manader och heter Miriam.

Denna vecka är lite sämre för mig för jag har min syster pa besök, och jag tror att vi kanske kommer att göra nagon utflykt med min man da.
    Men kanske en annan onsdag eller fredag? Det finns en stor park/lekplats i närheten av Genthod som man kanske hade kunnat träffas i om vädret fortfarande är fint da?
    Det är ju at Nyon-hallet eftersom det var nagon som bodde ditat. jag känner ocksa tva till som bor at det hallet som kanske skulle vilja komma. Själv bor jag inte direkt däromkring, men det är nog ok att aka eftersom jag inte behöver köra genom Geneve för att komma dit.

• Räkmamman

Hej kunskapsbanken,

Vad är lika med 50g svensk jäst nu igen (typ den CHa torrjästen)? Vet att vi diksuterat det 100 gânger men har aldrig skrivit ner det....

Kram alla! P.S Var i Geneve igâr, vad fint ni har det där!!

• pergobruden

Varför inte ta den Ch-a blötjästen? Visserligen ligger de på 42g, men det funkar i de flesta recept. Eller så köper man två och tar en lite skärva av den andra.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9